achteras vervangen maar nu

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138446Bericht bertjan »

Hallo R4-mensen,

Na een flink klusweekend is de achteras vervangen, remmen aangesloten etc. In princiepe werkt alles. Na wat nameten hebben we de volgende 3 problemen geconstateerd. Wie weet wat er aan de hand is?

1. de achterwielen staan nu schuin naar elkaar toe. tussen de achterkant van de achterwielen hebben we 131cm gemeten en tussen de voorkant van de achterwielen zo'n 127,5 cm. Dit is een verschil van 3,5cm

2. er zit een verschil tussen de afstand van de achterwielen en de voorwielen. Aan de linkerkant is dit 243cm en aan de rechterkant is dit 238 cm. dit is een verschil van 5cm.

3. De rechter achterkant van de auto staat hoger dan de linker achterkant.

Ben heel benieuwd..
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138447Bericht dirkoosterhoff »

Het verschil tussen de afstand voorwielen en achterwielen is normaal.
Ik dacht ongeveer 4.5 centimeter?
Het ene achterwiel staat verder naar voren dan het andere achterwiel.
Dit heeft te maken met de ruimte die de torsie staven nodig hebben.
Het verschil in hoogte moet je zoeken in de afstelling van de torsiestaven.
Waarom de wielen schuin naar binnen staan is mij niet zo direct duidelijk.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138449Bericht Rutger-peer »

Klopt, de verschillende wielbasis aan links en rechts is normaal aangezien de torsiestaven achter achter elkaar zitten, resulteert in ruigweg 5 cm verschil idd. Dat is een eigenaardigheid die bij de auto hoort, wat menig monteur eerst zelf wil nameten voor ie je gelooft als je zegt dat de auto 2 verschillende wielbasissen heeft.

Als de achterwielen naar elkaar toe staan kun je dit aanpassen met de swingarmbevestigingen die aan het chassis zijn gebout. Deze bevestigingen (die jij dus ook los hebt gehad), zitten vast met 3 bouten aan beide zijden, zoals je dan ongetwijfeld weet. 1 van die bouten gaat door een rond gat, de overige 2 zitten in sleufgaten. Dit is de stelmogelijkheid die een Renault 4 achter heeft m.b.t. de uitlijning. Als je deze 3 bouten allemaal aan beide zijden een beetje losdraait en je schudt de auto wat heen en weer (of je rijdt even een paar rondjes over je erf), dan zullen ze automatisch al enigszins in de juiste stand gaan staan. Maar in principe kun je je achterwielen ook ruigweg recht uitlijnen door een lat tegen je velg te leggen en de wielen dan d.m.v. die bouten zo uit te lijnen dat de latten recht uitkomen in de rijrichting. Ik geloof dat je achterwielen officieel een paar graden "toe-in" moeten hebben, wat betekent dat de voorkanten van de wielen ietsje dichter bij elkaar staan dan de achterkanten van je wielen; het tegenovergestelde van wat je nu hebt dus.

Wat betreft de rijhoogte aan beide kanten: torsiestaven "zetten" wel wat naarmate ze er langer onder zitten. Mijn auto stond net na het opknappen ook veel hoger dan ie nu staat. Ik weet niet waar je huidige achteras vandaan komt maar als die een tijd heeft gelegen zonder belasting kan het goed zijn dat ie weer wat moet zetten en aangezien je zelf altijd aan de bestuurderszijde zit is die kant al wat meer gezet dan de rechter achterkant. Tenzij je natuurlijk altijd met zijn tweeën rijdt... dan is het iets aparter, maar geef het wat tijd, dan komt dat waarschijnlijk vanzelf wel.

PS: wat Dirkoosterhoff zegt over de afstelling qua hoogte is wel waar maar doorgaans worden achterassen niet uit elkaar gehaald (dus dat de torsiestaven uit hun houders gaan) dus die blijven in de goede vertanding staan. Ik denk dan ook niet dat die uit elkaar is geweest, tenzij je dat zelf hebt gedaan, en dus ook niet dat je een oplossing daar moet zoeken.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138450Bericht RVIER »

@ rutger.

volgens Renault moet je de achteras stellen door de bouten op de langsbalken onder de auto los te maken. Met het slientblock kun je dan de wielvlucht (verticale stand) van het wiel stellen.

Toe in is inderdaad 4 mm (2 mm per kant)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138453Bericht Rutger-peer »

Hee Fons, je bedoelt de bouten van de achterbalken? Dus die twee balken die naar achteren steken onder je laadvloer? Ik geloof dat daar helemaal geen stelruimte op zit? Het zit bij mij met m8 bouten vast die in een 8mm gat zitten (en ik dacht ook 1 m10 bout per kant), dus daar is weinig aan te stellen dacht ik. Aan de andere kant: toen ik het los haalde waren die gaten zo ver uitgeroest dat ik natuurlijk met geen mogelijkheid heb kunnen zien hoe die er uit zagen origineel. Zijn die gaten dan origineel sleufgaten zodat je ruimte om te stellen hebt? Weer wat geleerd ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138461Bericht Tweety »

Nee hij bedoelt de swingarmbevestiging op de zij-balken...
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138462Bericht Rutger-peer »

In dat geval hadden we het over hetzelfde.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138464Bericht Bertje »

Die gaten in de achterbalken zijn inderdaad rond, daar zit dus geen stelmogelijkheid (hooguit 1-2mm gezien de toleranties van de gaten tov de bouten; is geen tight fit).
Zelf dit weekend de achteras van mijn F4 gesteld: inderdaad de bouten van de silent blocks lossen (ook de bovenste van de 3; daar wil je omheen scharnieren) en dan een krik onder de silent block als je meer uitspoor wil hebben. Wat ook kan is de wagen opkrikken bij het krikpunt zodat het wiel van de grond is, silent block bouten lossen en dan een koevoet of metalen staaf in het asgas van de silent block zetten en naar de juiste kant trekken. Met een lat over de wielen de uitlijning checken tov het chassis.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138472Bericht Rutger-peer »

Mijn ervaring is dat als je die drie bouten losdraait en dan eens goed de auto naar beneden duwt, je silentblocks dan al aardig bijstellen hoor! Dus je lak beschadigen met een koevoet hoeft niet, tenzij je daar toch al geen lak meer hebt, dan maakt het niet uit ;) :lol:
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138473Bericht bertjan »

Bedankt allemaal!

Om te beginnen fijn dat probleem2 geen probleem maar normaal is:) Weer wat geleerd.

Probleem 1: de achterwielen staan naar elkaar toe aan de voorkant van de wielen. Dus; figuurlijk ontmoeten zij elkaar na een enkele meters. Deze moeten we dus zien te stellen via de swingarmbevestigingen; bouten wat los draaien, wiebelen, krikken, rondrijden, beetje duwen-trekken. Dit gaan we proberen! En dan met een lat nameten.

En probleem 3: het hoogteverschil tussen rechts en links?? Daar kunnen we dus niet veel aan doen.. Gewoon alle vakantie spullen aan een kant leggen om de auto eeen beetje recht te houden?

Kan ik er dan 4000 kilometer mee rijden?

Fijn jullie meedenken
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138474Bericht Bertje »

Als er oorspronkelijk geen L/R hoogteverschil was bij deze achteras en hij is verder niet uit elkaar geweest, dan moet dat hoogteverschil mijns inziens verdwijnen na de eerste paar drempels.

Sporing moet je wel goed zien te krijgen voordat je gaat rijden, anders zit je na een paar duizend kilometer al op het canvas van de band...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138475Bericht Rutger-peer »

Hee Bertjan,

Het sporen van de achterwielen gaat inderdaad zoals je zegt, hoewel "wat wrikken en duwen" natuurlijk maar 1 manier is om ze te verstellen. Je ziet vanzelf wat ze doen want als het goed is kun je wel zien waar de swingarmbevestiging eerst zat (zie je de afdruk in de lak of een randje smerigheid wat indiceert waar hij eerst zat). Je kunt daarna natuurlijk iets genuanceerder te werk zoals Bertje suggereert. Je merkt vanzelf hoe het zit als je aan de gang gaat.

Wat betreft die verschillen in rijhoogte aan beide kanten: geen paniek, dat is niet echt een punt. Controleer alleen even of je schokbrekers wel goed zitten. Die schokbrekers hebben overigens ook een centreer-rand die precies in de gaten van de beugels die aan het chassis zitten vallen. Kan eigenlijk niets met de verschillen in rijhoogte te maken hebben, maar je weet maar nooit.

Verder, zoals ik zei: die rijhoogte aan de passagierskant komt vanzelf lager te staan naarmate die torsiestaaf ook wat meer veerwerk te verwerken krijgt. In principe kan wat verschil tussen rechts en links geen kwaad. Als er meer mensen mee gaan op vakantie heeft de passagierszijde ook wat meer gewicht en dan komt dat vanzelf bij. En als dat dan echt niet de oplossing is, dan staat hij misschien aan die kant te strak afgesteld maar dan zou er iemand met die achteras aan het prutsen moeten zijn geweest in het verleden en dat lijkt me wat sterk, zo'n achteras uit elkaar halen is niet echt heel gemakkelijk. Als dat het geval is, dan maakt het ook weinig uit, het is hooguit vervelend voor jou als bestuurder, maar niets om je zorgen om te maken, voor het idee kun je dat later nog wel aanpassen. Rijd anders eerst eens wat rondjes en maak eens wat bochten, zodat de passagierskant ook eens wat in veert, desnoods met een passagier erbij, misschien zie je dan zelfs al verschil.

Om hoeveel cm verschil gaat dat overigens? Heb je dat gemeten door de onderkant van het chassis t.o.v. de grond te meten of de hoogte van de banden t.o.v. het spatbord? Want spatborden zijn ook niet echt een betrouwbaar ijkpunt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138476Bericht Rutger-peer »

Bertje was me net voor.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138480Bericht RVIER »

@ tweety
Nee hij bedoelt de swingarmbevestiging op de zij-balken...
Dat bedoel ik dus niet. Volgens Renault stel je het inspoor met de asbevestigingsflensen tegen de binnenste balken. Erg veel speling heb je overigens niet nodig voor het inspoor van 2x2 mm.

De silentblocks scharnieren eigenlijk rondom de bovenste bout. Bij (de oudere slientblocks zijn de twee onderste gaten uitgevoerd als slobgaten als cirkelbogen. Daarme stel je dus de wielvlucht.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achteras vervangen maar nu

Bericht: # 138482Bericht Rutger-peer »

Interessant Fons, nooit geweten, maar het is wel enigszins logisch ja. Goede informatie! :)
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie