Het spoort niet

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Het spoort niet

Bericht: # 137966Bericht Hakker »

Omdat de 4 een tikje naar rechts trekt heb ik de ophanging maar eens beken van de voorwielen. Op het eerste gezicht lijkt alles in orde, alleen is duidelijk zichtbaar dat het bandje rechtsvoor sneller aan de buitenkant slijt. Ik heb twee weken geleden het motorblok gewisseld en sindsdien trekt hij naar rechts, maar ik denk dat de bandenslijtage zo op het eerste gezicht al wat langer speelt. Zo op het oog (en met het oor op de klinkers) staat het wiel niet scheef.

Waar kan hem dit aan liggen?
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Het spoort niet

Bericht: # 137968Bericht Rutger-peer »

Dat kan aan verschillende dingen liggen:

- Een goede kans geef ik versleten reactiestangrubbers. Je reactiestang loopt van je onderste draagarm naar voren en zit bevestigd aan je chassis in rubbers. Deze rubbers (ook wel "koeienogen" genoemd) zijn slijtageonderdelen die prima slijten (zeg maar gerust "uitlubberen"). Even checken dus; als het er wat losjes bij hangt, dan is het stuk. Vervangen kun je gemakkelijk zelf en is niet duur: http://www.franzose.de/en/Renault/R4/Vo ... /ANR83025/" onclick="window.open(this.href);return false; Gaat om dat bovenste rubber met dat stuk metaal er om.

- Doordat je voorwielaandrijving hebt moeten je wielen in ruststand eigenlijk een paar graden naar buiten wijzen aan de voorkant, als je gas geeft worden ze namelijk door de kracht die je erop genereert naar binnen "getrokken". Het kan dus zijn dat die sporing aan die kant niet goed is, waardoor je wielen niet recht staan tijdens het rijden en ze dus harder verslijten (zou dus al langer zo moeten zijn). Dit bijstellen kun je zelf maar je moet wel meetapparatuur (of een houtje-touwtje methode) hebben om te bepalen wanneer het goed staat.

- Lagers kunnen versleten zijn, maar dat hoor je doorgaans.

- Ophanging kan los zitten etc. etc. maar dat zijn voor de hand liggende dingen die je zo na kunt gaan en die niet zo heel waarschijnlijk zijn.

Kijk eerst maar eens naar dat koeienoog, grote kans dat dat je probleem is!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Het spoort niet

Bericht: # 137972Bericht Rik H. »

Voor wat betreft het naar rechts trekken sinds de motorwissel: misschien heb je je stuurhuis en dan met name de vulplaatjes van kant verwisseld. De plaatjes bepalen de hoogte van het stuurhuis.

Wat voor je motorwissel al niet lekker spoorde zou inderdaad kunnen liggen aan de dingen die Rutger noemt. Check ook de fusee- en stuurkogels eens op speling. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Het spoort niet

Bericht: # 137975Bericht Tweety »

Waarschijnlijk wat Rik zegt, de vulplaatjes.... en bandenslijtage zijwaard kan echt ontzettend snel gaan... enkele weken als al duidelijk zichtbaar.....
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Het spoort niet

Bericht: # 137979Bericht Rutger-peer »

Was inderdaad even het feit vergeten dat het probleem pas ging spelen na de motorwissel. Dan is het inderdaad logisch dat het iets te maken heeft met iets wat anders is na die motorwissel t.o.v. ervoor...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 137983Bericht Hakker »

Op de vulplaatjes heb ik wel gelet bij het stuurhuis, maar ik zal nog eens goed kijken naar de gehele ophanging. Aandrijfas is wel gewisseld maar dan aan de linkerkant, lijkt me dus sterk dat het daar wat mee te maken heeft. Ergens een beetje speling zou zo maar kunnen.
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 138044Bericht Hakker »

Omdat het zulk prachtig weer is ben ik nog niet aan een grondig onderzoek toegekomen, maar door alle overpeinzingen ben ik wel aan mezelf gaan twijfelen. Het grootste euvel is dat ik 2 problemen tegelijk probeer op te lossen, die niet perse met elkaar te maken hoeven te hebben. Daarnaast (probleem 3 (uhm) ) hoor ik bij het stevig optrekken een bonk bonk bonk geluidje. Mijn vermoeden dat het een versleten aandrijfas zou zijn gaat niet meer op aangezien die reeds vervangen zijn bij de motorwissel. Dus in mijn logica is dat een slijtage elders, een lager of inderdaad een koeienoog bijvoorbeeld. Dus dat wordt check 1. Alleen, hoe controleer je het lager? Opkrikken en draaiend voelen werkt vast niet omdat het lager dan geen flinke massa te verduren krijgt. Tips?
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Het spoort niet

Bericht: # 138045Bericht Rutger-peer »

Wiel onder en boven vastpakken, dan onder van je af duwen en boven naar je toe trekken en vice versa, op die manier heen en weer schudden, als je ruimte voelt is het mis met je lagers. Of er zit ruimte op je wieldraadarmen of fuseekogels natuurlijk.

Om dan nog wat meer duidelijkheid te krijgen:

Als je het wiel rechts en links vastpakt en dan heen en weer schudt en dan nogsteeds ruimte voelt, dan moet je even opletten of dat niet uit je stuurhuis of je reactiestangen (koeienogen stuk) komt. Als dat niet zo is, dan is je lager stuk.

Betekent natuurlijk niet dat niet alsnog je fuseekogels en draagarmrubbers aan eind kunnen zijn, maar gewoon goed kijken.

Als er wat ruimte op je lagers zit hoeft dat niet per se meteen einde verhaal te betekenen (een bepaalde hoeveelheid ruimte is toelaatbaar) maar goed zijn je lagers dan iig niet meer.

Ik raad je echter eerst een visuele inspectie van de koeienogen aan, als die verrot zijn zie je dat meteen en na wat schudden moet dat helemaal wel duidelijk zijn.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 138646Bericht Hakker »

De 4 even naar een proefkeurinkje gebracht en aldaar het volgende ontdekt:

- koplamp rv geen beeld (opgelost)
- Massaprobleem knipperlicht lv (opgelost)
- CO veel te hoog
- Accu vastzetten (opgelost)
- uitlaat middenpijp (Harrie bellen)
- remleiding LV ontroesten
- Band LV en RV afkeur (het spoorprobleem...)
- Ashoes RV klein gaatje plakken
- LA afkeur gat in wielkast (wordt gelast)
- Schokdemper RV ruimte op de bus
- Stabilisatorstang ijzeren band om rubber kapot (da's toch het koeienoog?

Dus als en de schokdemper ruimte heeft en een rubber van de stabilisatorstang stuk is snap ik best dat het bakje niet spoort..........
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Het spoort niet

Bericht: # 138651Bericht Rutger-peer »

Hee, die metalen band om het rubber van de stabilisatorstang is niet het koeienoog. De reactiestangen zitten vast in de koeienogen. Reactiestang loopt, zoals gezegd, van je onderste draagarm naar voren en zit dan in dat koeienoog aan je chassis bevestigd (uiteraard heb je 2 stuks, aan elke kant 1). Dat er ruimte zit op je schokdempers heeft weinig te maken met je sporing. Je sporing kun je bijstellen met de stuurstangen die naar je fusee lopen en via de stuurkogels in je fusee vast zitten. Ik zou er eens met de neus op gaan zitten en eens kijken hoe het allemaal vastzit/werkt (als je dat nog niet hebt gedaan), daar word je veel wijzer van. Overigebs zie ik dat je in Groningen woont... ik ook dus mocht je eens wat advies of hulp nodig hebben, dan moet je t maar even zeggen. Woon zelf op de Oosterhamrikkade, daar zie je mijn gele gevaarte doorgaans voor nummer 74b staan (of ben jij toevallig de eigenaar van die beige TL die daar ook altijd staat/mijn buurman?).

wat betreft het gat in de wielkast, dat mag geen APK punt zijn dacht ik.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139303Bericht Hakker »

Rutger, ik weet waar je zit want je kan niet echt om die gele knoepert van je heen ;-). Ik sluit zeker niet uit dat ik binnenkort even bij je langskom om het me allemaal eens rustig uit te laten leggen.

Een dingetje wil ik nu al graag weten, van wie dan ook: in hoeverre kunnen de vulplaatjes van het stuurhuis nu invloed hebben de (verticale) stand van de wielen? Het stuurhuis zorgt toch enkel dat de wielen kunnen sturen? Ik heb er naar staan staren maar ontbeer waarschijnlijk de logica.

Die beige TL ken ik maar weet niet van wie die is. Staat ook vaak op de kop van de Korreweg.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139305Bericht roberto »

Het stuurhuis is een vaste verbinding tussen het linker en rechter wiel als je dat omhoog plaatst door middel van een vulplaatje wordt de afstand tussen de wielen kleiner, als voorbeeld maak een touwtje vast aan twee stoelen trek dan het touwtje omhoog en je zult zien dat de stoelen naar elkaar komen dit gebeurd ook met de wielen.
Het uitlijnen moet je niet zelf doen dat kost alleen banden een bedrijf zet het stuur recht en stelt het linker en het rechter wiel vanuit het midden doormiddel van laser en belasting van het voertuig, het is dan altijd 100%
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139308Bericht jeffr4 »

Als je hetzelfde stuurhuis en de opvulplaatjes aan de juiste zijde hebt bevestigd en ook de torsie niet hebt verlaagd/verhoogt, dus rijhoogte, blijft de stuurgeometrie gelijk, dus ja dan krijg je niet het welbekende "bump-steer" effect.
Bij het inveren maakt je stuurstang een "gedefineerde"beweging wat leidt tot langer of korter worden, zodat bij inveren je wiel in of uit gaat sturen. Bij de Renault 4 moet je eerst de stuurhoogte afstellen voor het uitlijnen en daar is een speciale uitrusting van Renault voor de Outil t.av. 549,
die en met de rijhoogte het stuurhuis parallel richt met je linker en rechter twee assen van de bovenste draagarm.
Een sitepagina waar dit in zijn geheel staat omschreven, wel in het frans :

la4Ldesylvie

Ohja als aanvulling, uitlijnen kan natuurlijk overal wel, maar ik heb én een ander stuurhuis er op gezet én de torsie voor verlaagt, dus kunnen bij mij de opvulplaatjes ( no 3 li en no 5 re) nog geen juiste hoogte geven en moet dit worden gecontroleerd. In de omgeving nagevraagd en is er een oudere monteur bij Renault/Oss, die ik al eerder geraadpleegd heb, die dit voor mij kan doen en wellicht(weetiknietzeker) met nog de speciale uitrusting, van wat ik van hem begrepen heb wel en gaat hij dit doen waar ik bij ben, zoals afgesproken en ultiem is natuurlijk dat ik de procedure ken en ook nog de t.av 549 kan meejatten eh overnemen :D
Wat ik ook van hem mocht vernemen is dat de hoogste waarde van de opvulplaatjes aan de bestuurderszijde is te vinden.
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139468Bericht Hakker »

Vandaag maar eindelijk eens de vulplaatjes gemonteerd, voordat mijn nieuwe bandjes weer opgevreten worden. Gelukkig lukte dat door alleen de moeren een eind los te halen, vulplaatjes ertussen steken en weer vast. Verschil in wegligging merkte ik niet zo 123, kan ook zijn dat de andere schokbrekers die ik gemonteerd heb niet van dezelfde kwaliteit zijn als de vorige (afgekeurd op een uitgelubberde bus). Wat me vooral opvalt is dat de bandjes lopen te vreten in een scherpe bocht of bij inparkeren; het is net of het ene wiel dan meer diagonaal staat als het andere. Een beetje gas erop en de hele wagen staat te stuiteren.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139476Bericht Tweety »

Hoop ik dat je de plaatjes niet verwisselt hebt...
Plaats reactie