Voorwielophanging en schokdempers

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137831Bericht Bertje »

Het lukt mij niet de voorste schokdempers van mijn restauratie-F4 te monteren. Het onderste oog van de schokdempers komt namelijk niet laag genoeg om de bout er doorheen te schuiven waar uiteindelijk ook de stabilisatorstang aan hoort te komen. Aanvankelijk dacht ik dat dit kwam doordat de wagen niet ver genoeg doorveerde, maar inmiddels ligt de motor er weer in maar is-ie nog niet laag genoeg. De voorwielophanging is er compleet af geweest om het losse chassis te kunnen repareren, maar de spiebanen van de torsies zijn toen niet los geweest, dus ik snap niet goed hoe de hoogte nu anders kan zijn dan voorheen. Het is toch ook niet zo dat de schokdempers er op spanning in horen te zitten, want er moet toch zeker ook wat veerweg naar boven (ipv enkel naar beneden) zijn? Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137834Bericht Rob4tl »

Wellicht een krik onder de onderste arm plaatsen en deze omhoog krikken...? De spanning van de torsiestaaf drukt deze arm omlaag dacht ik.
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137835Bericht Bertje »

De wagen staat al op zijn wielen, dat is al een heel effectieve manier om koppel op de torsiestaven te zetten. Denk niet dat ik met een krik de boel dichter naar elkaar gedrukt krijg (omdat de arm waarlangs je het koppel uitoefent dan kleiner wordt).

Wat ik wel kan doen is de schokdempers eerst onderaan vastzetten en ze dan via het stuk draadeind aan de bovenkant ook daar in hun zitting trekken (door de betreffende moeren aan te draaien), ten minste, als die draadeindes lang genoeg zijn. Feit blijft dan dat je alleen nog maar veerweg naar boven hebt en niet meer naar beneden omdat je de dempers dus met voorspanning monteert. Dus stel dat de truc met eerst onderaan vastzetten werkt dan vraag ik me nog af of het wel de bedoeling is dat je maar 1 kant op kunt veren?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137844Bericht Bertje »

Hier een foto van de configuratie: het scheelt niet veel, maar toch...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137846Bericht schoapke »

eerst onder monteren en dan pas boven en misschien iemand op de bumper laten staan om verder te laten inveren.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137847Bericht R4F6GTX Automaat »

De bouten van de draagarmen mogen niet vast aangedraaid zitten als je de boel in elkaar zet. pas als alles erop zit en de wagen staat gewoon op de grond mag je de draagarmen vastzetten. Als je het zo monteert zoals je nu bezig bent kun je over enkele weken de rubbers van de draagarmen (opnieuw) vernieuwen...

of je hebt de torsieveer teveel tandjes verzet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137852Bericht RVIER »

Ha Bertje,

ik heb een nieuwe schokbreker ingeveerd en daarna helemaal uitgetrokken.
Gaf een veerweg van 65 mm

Zo te zien haalt die van jou de helft :-(

verder met Paul eens over het aandraaien van de bouten die de rubberbussen vastzetten :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137858Bericht Rutger-peer »

Bertje, niet flauw bedoeld, maar heb je de schokdemper wel maximaal uitgetrokken? Volgens mij moet ie nog veel verder uitgetrokken kunnen worden in maximale toestand.

PS: eigenlijk wat Fons ook zegt. En als je 'm eerst wel vast zou zetten beneden en dan met de moer naar boven trekt, dan trek je m heus niet maximaal uit, dan heb je nog genoeg veerweg naar beneden over.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137859Bericht Bertje »

Heren, bedankt voor het meedenken. Bouten zitten inderdaad nog niet vast-vast zodat de rubbers in de draagarmen geen ongezonde voorspanning krijgen. Ik zal de dempers er eens uit halen om te kijken of ik ze niet toch wat verder uitgetrokken krijg.

@Paul: vertanding van de torsies is niet los geweest, dus hier kan het probleem denk ik niet zitten. Verder kan de torsieankerplaat maar in 1 positie tegen de binnenkant van de middenbalk gebout worden, hiermee staat de stand van de torsies mijns inziens vast?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137861Bericht Rutger-peer »

Bertje schreef: hiermee staat de stand van de torsies mijns inziens vast?
Klopt, daar kan het niet aan liggen. Waar het wél aan kan liggen eventueel is dat je je auto even een paar keer heen en weer moet rollen, even op de bovenkant duwen, zodat ie misschien nog wat meer zakt. Je wielen moeten bij het zakken namelijk naar buiten bewegen, wat niet wil als ie op 1 plek staat. Je weet het maar nooit, probeer het eens als je dat nog niet hebt gedaan! Als je de ophanging net van spanning hebt gehad en nu weer op spanning zet, moet ie meestal eerst nog even wat "zetten".
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137862Bericht RVIER »

@ Bertje

een blonde collega van me stelde voor de bandenspanning te verlagen :D

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137863Bericht jeffr4 »

Misschien is het gezichtsbedrog met mijn jampot leesbril, maar de schokbreker kon bij mijn R4
meer uitgetrokken worden?? Zie meer,.. zegmaar..., pin ?
Afbeelding

Ik heb toen de boel los gehaald om de torsie te stellen en heb ik de onderste draagarm omhoog gekrikt en de stabi en onderste bout schokdemper vastgezet en daarna de bovenste fusees.
( de bovenste moer schokdemper niet los geweest )
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137873Bericht Rutger-peer »

Precies Jeffrey, ook wat ik dacht! En ook hoe ik het gedaan heb de laatste keer dat ik mijn torsiestaven stelde!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137879Bericht Bertje »

RVIER schreef:@ Bertje

een blonde collega van me stelde voor de bandenspanning te verlagen :D

vr gr Fons
Zij heet niet toevallig Liesbeth, hoop ik ;-)

Maar Rutger en Jeffrey, ook jullie bedankt voor het meedenken/ foto's zoeken. Ik had zelf al wat staan springen op de voorbalk maar had er inderdaad niet aan gedacht daarbij ook eens wat met de auto te rollen. En ik zal ook eens wat aan die dempers gaan trekken; als kantoorpikkie heb ik misschien gewoon niet genoeg spierballen :roll:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Voorwielophanging en schokdempers

Bericht: # 137882Bericht Rutger-peer »

Bertje schreef:als kantoorpikkie heb ik misschien gewoon niet genoeg spierballen :roll:
Van psychologie studeren word je ook niet bepaald Tarzan, evenmin van muzikantje uithangen ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie