Pagina 1 van 2

Geplaatst: zo feb 23, 2003 9:55 pm
door Ron
Daar heb je van die mooie sleutels voor, gebogen, met een vierkant gat erin en die passen dan mooi over die afstelnokjes aan de achterkant van je trommel.
Sleutel heb ik.
Wat doe je als zo'n vierkantje niet helemaal vierkant meer is, maar het resultaat van een prutser met, waarschijnlijk, een griptang?

Kan je die dingen vervangen? Zit geperst zeker?
Of hoe anders te verstellen?

Geplaatst: ma feb 24, 2003 11:51 am
door David
Ik ben bang dat dat inderdaad geperst/geklonken zit ja. Ik heb laatst mijn (voor)remmen vernieuwd (cilinders + schoenen) en die nokken waren bij mij nog wel vierkant. Maar als je maar genoeg met kruipolie spuit gaan die nokken op een gegeven moment soepel genoeg om met een griptang te verstellen zonder geweld te hoeven gebruiken. Doe er eventueel een doekje tussen om die nokken niet (nog) verder te beschadigen. Het alternatief is volgens mij het vervangen van de gehele klauwplaat, maar hoe dat precies moet weet ik niet....

Geplaatst: di feb 25, 2003 12:04 am
door Ron
Ik had aan het einde van de klus al WD40 gebruikt om in te laten trekken. Ik ga het maar met die tang proberen, als dat mag (ik heb daar zo'n hekel aan).
Die plaat had ik ook al bestudeerd inzake eventuele vervanging. Rare boutjes zijn dat trouwens.

Geplaatst: di feb 25, 2003 12:15 am
door keessie
Wat je ook kan doen is het volgende:
- Neem M10 moeren
- Boor het schroefdraadgat uit met een boor van 11mm
- Maak de stelnokken schoon m.b.v. een (power)vijl.
-Rond ook evt. de hoeken van de stelnokken af totdat de uitgeboorde M10-moer op de stelnok past
- Las de moer vast aan de stelnok door het gat in de moer vol te lassen.
- Met een ring- en als dat niet past een steeksleutel 17 kan je dan veel beter de stelnok verdraaien. En als het net gelast is dan draait de stelnok vaak veel lichter door de door het lassen ingebrachte hitte.
- Zo heb ik dat gedaan bij mijn zessie en het werkt perfect.

Geplaatst: di feb 25, 2003 12:22 am
door Ron
Nog niet eens opgekomen. Lijkt me een goed idee.

Geplaatst: di feb 25, 2003 12:29 pm
door David
Ja, dat klinkt inderdaad wat professioneler dan mijn oplossing... (op voorwaarde dat je kan lassen en da kan ik (nog)nie!).

Geplaatst: di feb 25, 2003 8:41 pm
door Ron
Ik kan ook niet lassen, maar een gaatje opvullen met het apparaat moet nog wel lukken. Kost me wel een paar stoppen in de stoppenkast, maar dan kan ik m'n rem weer verdraaien.

Geplaatst: di feb 25, 2003 10:26 pm
door The_Underd0g
nu jullie tog bezig zijn over remmen is het mogelijk de voor remmen van een R4 (daar die zelfstellent zijn) ook vanachter te bricoleren ?? of gaat dat compleet niet (dor handrem ofzo dat dan niet is aangesloten)

Geplaatst: di feb 25, 2003 10:52 pm
door David
Volgens mij heeft een viertje al de neiging om achter eerder te blokkeren als voor, aangezien er al niet veel gewicht rust op die achteras en het gewicht ook nog eens op de voorwielen geduwd wordt tijdens het remmen. Veel zin zal het ombouwen niet hebben, daar die trommelremmen vOOr NIET zelfstellend zijn (vandaar die stelnokken....). Als je echt lekker wilt remmen zul je schijven vOOr moeten monteren! (of een GTL moeten kopen!), hoewel je met trommels ook een heel aardige noodstop kan maken!

Geplaatst: di feb 25, 2003 11:18 pm
door Goof
Wat is "bricoleren"?

Geplaatst: di feb 25, 2003 11:24 pm
door David
Zoiets als ze Kerkrade "bastelen" noemen, knutselen, prutsen volgens mij!

Geplaatst: di feb 25, 2003 11:45 pm
door Ron
Bouwen.

Geplaatst: di feb 25, 2003 11:50 pm
door Ron
En een GTL heeft zelfstellende trommelremmen achter. Die moeten dan toch wel passen op een andere 4 zonder die dingen. En het maakt voor het remmen uiteindelijk niet uit.
Je hebt alleen maar extra techniek die verrot gaat, en de eerste kilometers niet lekker remt (totdat hij gesteld is). Ik hoef die troep liever niet.

Geplaatst: wo feb 26, 2003 12:03 am
door David
Oh, dat wist ik niet. Ik heb een omgebouwde TL, dus die "luxe" ontbeer ik (remt wel als een tiet met die trommels!!)!

Geplaatst: wo feb 26, 2003 12:18 am
door Folkert
Die extra techniek gaat niet verrot en je dient eerst ff een paar keer de handrem te bedienen, dus je rijdt niet met dooie remmen.