Achter wielen staan niet goed.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Achter wielen staan niet goed.

Bericht: # 137768Bericht atak »

De 4 GTL uit '83 staat bij huis. Over twee weken eerst vanuit Kazachstan en Kirgizstan terug naar huis met de motor en dan beginnen aan de 4.

Ik heb het forum al doorgespit en heb al antwoorden op de meeste vragen maaaar,

aan de bestuurderskant is de balk bij het begin van de wielkas doorgerot. Ik kan een beetje lassen met mijn mig/tig apparaat, en vraag mij dus af of dit ook kan, deur eruit, voorspatbord los maar wat doe ik met de bodemplaat?

Bestaan er nieuwe balken hiervoor of moet ik er zelf een fabriceren?

Bedankt, Ad
Laatst gewijzigd door atak op zo nov 16, 2014 7:04 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Het begin is er.

Bericht: # 137770Bericht harbourseal »

Hoi Ad
Er zijn bodeminzetstukken, Kijk maar op marktplaats, daar zag ik van de week nog wat langskomen.
Ook veel andere lasstukken staan er wel bij. zoekterm Renault4 of R4 in autoonderdelen.

En kijk eens op de site van Roberto.
http://renault4.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staan foto's van alle rottigheid die je tegen kunt komen als je bezig gaat.
Ook de oplossingen staan erbij.

Welkom op het forum trouwens

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Het begin is er.

Bericht: # 137772Bericht atak »

Bedankt voor het welkom (nw) .

Ik heb in de jaren 80 ook al een 4 gtl gehad. Ben daarmee met een b*w k100, ik rijd KTM en die houden niet van Beierse motoren, op een aanhanger naar Thessaloniki en Patras gereden en in de grote steden namen we dan de motor. Ik knutsel graag en zie in deze auto een leuke uitdaging en goedkoop vervoer.

De auto koste €650 dus ik mag wel even sleutelen.

Hij stottert erg en loopt niet regelmatig en wil snel afslaan en rijd alleen goed met choke. Nu zag ik dat de benzine filter half leeg staat, kan dit het probleem zijn? Pompje niet goed of een knik ergens in of toch de carb?
Ook hoor ik de nokkenas "ketting"? goed, kan dit te maken hebben met het feit dat hij weinig benzine krijgt?

Ik heb het handboek bij de club besteld maar nog niet hier vandaar de vragen.

Bedankt voor de link, erg duidelijk.

Ad
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Het begin is er.

Bericht: # 137813Bericht Rudolf2 »

Even een paar reacties: het halflege benzinefilter is geen probleem, en zeker geen oorzaak van slecht lopen. Het filter kan wel verstopt zitten met allerhande vuil; een nieuwe kost nog geen 5 Euro, dus wel een gokje waard.
En de benzinepomp zit aan de rechterzijkant van het blok, ongeveer halverwege, onderin. Daar zit de ketting niet erg in de buurt.
De rest moet een deskundiger maar ontrafelen. Probeer in ieder geval systematisch te werken en daarbij niets over te slaan.

Rudolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Het begin is er.

Bericht: # 137818Bericht R4F6GTX Automaat »

atak schreef:....Ook hoor ik de nokkenas "ketting"? goed, .....
hoeveel ton heeftie dan gelopen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Het begin is er.

Bericht: # 143582Bericht atak »

Bijna 1 jaar gereden nadat ik de bodem en de apk heb gedaan. Mijn vrouw is helemaal verliefd op de auto en rijdt er dagelijks in. Tot ze verleden week vertelde dat hij bonkte bij een hobbel. De swingarm bij het cassis is afgebroken. Dus het forum en second live doorgespit en begonnen met demonteren. Ben nu bijna zo ver dat ik kan gaan lassen. Moet alleen de achteras nog laten zakken, alle leidingen enz zijn al los en slijpen moet ik natuurlijk nog . Ik ga de cassis delen vervangen en direct ook de achteras cassis delen waar hij is vastgebout aan de middelste balken en de rechter swingarm bus. Ik maak en post wel een paar foto's.

Groeten, Ad
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gebroken cassis bij swingarm.

Bericht: # 143584Bericht Rutger-peer »

Cassis? Ik meende altijd dat dat een drank was :D ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Gebroken chassie bij swingarm.

Bericht: # 143585Bericht atak »

Die kleur heeft het purschuim wel die daar is ingespoten :( .

Ad
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Gebroken chassie bij swingarm.

Bericht: # 146222Bericht atak »

Gisteren zonder problemen door de apk (beer) . Maar doorgaan met restaureren/onderhoud is een vereiste. Nu verder met de achterspatborden die vernieuwd moeten worden. Mijn vrouw is nog steeds helemaal verzot en blij met de auto.

Ad
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Nogalwat dingen gedaan en steeds meer tevreden.

Bericht: # 148443Bericht atak »

Ik heb maar eens gedaan wat iedereen zegt, alle oliën en bougies, kleppen enz gedaan en afgesteld. Ongelofelijk wat een resultaat, een perfect lopende motor zonder gekraak en gereutel. Heerlijk. Nu had ik in de bochten last van uitzwaaien en dus heb ik gister de schokbrekers vernieuwd. Ik heb er monroe gasdempers onder gemaakt. En weer rijdt hij beter en ook is het schokkerig remmen voorbij. De voordempers waren echt aan gort en achter was er nog een goede.

Nu nog twee nieuwe banden achter die scheef zijn versleten omdat ik met het vernieuwen van de achter schommelarmen die niet goed heb afgesteld, en van de zomer nog de achterspatborden vervangen en dan alle kleine roestplekken wegwerken en over laten spuiten. Dan moet hij weer een tijd meegaan.

Groeten, Ad
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Carb vraag.

Bericht: # 148561Bericht atak »

Zijn er verschillende sproeiers voor de carb? Wij moeten namelijk altijd een beetje de choke openen wil hij lekker op/door trekken. Hij staat dus te arm maar ik heb de luchtstel schroef zo ver mogelijk uitgedraaid en heb de carb. al een keer helemaal schoon gemaakt met remmen reiniger.

dus zijn er andere sproeiers?

Bedankt, Ad
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carb vraag.

Bericht: # 148562Bericht Bertje »

Hier is een hele tijd terug al een hele thread aan gewijd, "optimaliseren van het rijgedrag", zie viewtopic.php?f=2&t=10352&" onclick="window.open(this.href);return false;. Komt erop neer dat de hoofdsproeier van de R4 aan de kleine kant is voor hedendaagse benzine. In mijn carburateur kon ik gewoon een Dellorto sproeier draaien, zelfde draad als de orginele sproeier van Solex (ik heb een 32mm Solex carburateur). Gewoon te koop bij de ouderwetse bromfietszaak.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Carb vraag.

Bericht: # 148566Bericht harbourseal »

Ook ik heb een Solex 32mm carburateur.
Daar zat een 1,15mm hoofdsproeier in die ik inmiddels vervangen heb voor een 1,30mm hoofdsproeier.
Ook zou ik de stationairsproeier van 0,40mm nog kunnen vervangen voor een 0,43mm.
Met als gevolg nog weer wat meer vermogen.
Eigenlijk zou ik de venturi die in mijn nieuwe carburateur zit ook nog wat kunnen ruimen van 22mm naar 23 of zelfs 24mm zoals in mijn oude Solex carburateur.

Maar daar heb ik de kunde niet voor
Lees de draad van Hans over het optimaliseren maar eens door dan wordt je een stuk wijzer.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Carb vraag.

Bericht: # 148579Bericht atak »

Doorgelezen en zeer verhelderend, bedankt. Ik ga de carb loshalen en de sproeiers iets opruimen. Ik ben tandtechnicus dus heb veel soorten fraisen en diamant boortjes om mee te werken. Ik zie net dat die dell orto sproeiers gewoon via internet zijn te kopen. Is het schroefdraad 5 of 6 mm dik?

Nogmaals dank, Ad
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Carb vraag.

Bericht: # 148707Bericht atak »

Heel hartelijk dank voor alle info, uitgevoerd en het werkt perfect (nw) (nw) . Alleen was ik heel stom om de vervroeging niet terug te plaatsen op de carb. Dus hij liep perfect maar 1 op 8 of zo. Toen ik hem weer aansloot moest ik alles weer afstellen. Nu gaat het weer erg goed.

Een super forum, Ad.
Plaats reactie