Vapor lock

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Vapor lock

Bericht: # 137740Bericht BVDP »

Als het echt warm weer is en na een ritje zodat de motor goed warm is, wil mijn 4 na een rustpauze van een minuut of 10 niet zo dadelijk meer starten. Ja, inderdaad; dit jaar nog niet erg veel last van gehad :( .Ik vermoed een typisch geval van vapor lock; verdampen van benzine in de leiding omwille van de warmte. Normaal start ie met de eerste klik, dan pas na vijf tot tien seconden die dan echter meer een eeuwigheid lijken.
Heeft er nog iemand last van of van gehad?
De benzineleidingen lijken me goed te liggen, nergens tegen het blok of zo. Ik vermoed dat de leiding die over het kleppendeksel loopt de boosdoener is (zit ook netjes in de houder) maar voor ik begin te zoeken naar een oplossing hier toch maar eens polsen of er al iemand een oplossing bekend is. Een beschrijving ervan zou leuk zijn.

mvg Bart
Pepijn4f4
Berichten: 56
Lid geworden op: wo jan 05, 2011 6:13 pm
Locatie: Groningen

Re: Vapor lock

Bericht: # 137742Bericht Pepijn4f4 »

Ik heb het ook af en toe, maar dan net iets anders:
Heb je net een ijsje of een visje gegeten, start ie wel meteen, maar na een paar honderd meter slaat ie af... (vlotterbak leeg denk ik?)
Meestal net ver genoeg van het terras af dat het niet al te genant is 8) .
Heb nu een stukje isolatie om het benzine filtertje gedaan en het komt al een stuk minder frequent voor.
Ben benieuwd of meer mensen dit hebben.
Misschien toch maar eens een retour leiding aanleggen zoals beschreven in het werkplaatshandboek.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Vapor lock

Bericht: # 137744Bericht R4F6GTX Automaat »

Een kennis van mij heeft een oude Robur bus die ook op benzine rijdt en vaak last had van vapor lock. Dit hadden we in principe tijdelijk opgelost door onder de motorkap allemaal wasknijpers op de brandstofleiding te klemmen wat de warmte beter afvoer. Ze zitten er al jaren op en het ding loopt nog steeds...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vapor lock

Bericht: # 137752Bericht RVIER »

Ha Bart,

Heb je de pertinax pakking (= isolatieplaat) tussen carburateur en spruitsstuk en tussen blok en pomp zitten?
Ik heb het idee dat de vlotterkamer leegdampt. Als je R4 dan ook nog een miniscuul lekkende benzinepomp heeft (het slangetje naar de carbrateur loopt dan leeg als de motor stilstaat) dan duurt het heel wat omwentelingen voor het slangetje en de vlotterkamer weer vol zijn.
Misschien toch maar eens een retour leiding aanleggen zoals beschreven in het werkplaatshandboek.
haynes blz 249. Dat hoeft eigenlijk alleen als de vlotterkamer overstroomt als je haar stilzet. Is overigens wel een teken dat de benzinepomp niet lekt :D

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Vapor lock

Bericht: # 137829Bericht BVDP »

Fons,

Mijn benzine pomp is nog niet zo gek lang vervangen. De pakking zit er tussen, net zoals bij de carburateur. Ook heb ik ooit een lekje gehad op de dichting van de bout op de vlotterkemer die er uit moet om je sproeier te demonteren. Dat gaf ook aanleiding tot slecht starten omdat je vlotterkamer telkens leeg loopt maar was zowel bij koud als warm weer.
Ik heb een Zenith 32 IF 7 carburateur, met de verwarming dus. Met je opmerking dacht ik er aan dat ik eens na moet kijken of daar de dichtingen wel correct zitten. Zo niet wordt het wat isoleren en zien welk effect het heeft.

mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vapor lock

Bericht: # 137888Bericht RVIER »

Bart,

ik zie dat bij de SOLEX de verwarmde voet (waarin de gasklep zit) van zowel het spruitstuk als de carburateur is geisoleerd. De voet wordt verwarmd met koelwater en er zitten geen klepjes of thermostaten in. Voor zover ik weet volgt de Zenith dit principe ook.
Je zou kunnen overwegen om de voetverwarming uit te zetten.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Vapor lock

Bericht: # 137897Bericht Rutger-peer »

Koelwater door de carburateurvoet? Heh?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vapor lock

Bericht: # 137905Bericht RVIER »

Koelwater door de carburateurvoet? Heh?
is niet zo gek als het lijkt. Voor de verdamping van de benzine wordt warmte onttrokken aan de omgevingslucht. Als de buitentemperatuur laag is kan dat leiden tot temperaturen onder nul. Als er dan ok nog veel vocht in de lucht zit bevriest de carburateur.
Om dat te voorkomen wordt de carburateur voet (rondom de gasklep) verwarmt.

heb ooit een Peugeot 304S gehad en die carburateur had twee thermostaten om de temperatuur te regelen

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Vapor lock

Bericht: # 137911Bericht BVDP »

Fons,

Gisteren even aan het zoeken geweest in mijn documentatie hoe de pakkingen en isolatie onder de zenith zouden moeten zitten. Ik zocht een exploded view maar heb niets gevonden. Misschien iemand hier op het forum die het wel heeft voor mijn Zenith 32 IF7?
Ook ff onder de motorkap gekeken en er zit een isolatie tussen spruitstuk en het verwarmingsstuk onder de carburateur. Tussen carburateur en verwarmingsstuk zit een gewone pakking. Lijkt me logisch omdat anders het spruitstuk de verwarming gaat opwarmen en niet de carburateur opgewarmd wordt door het verwarmingsstuk.Volg je nog :roll:
Toch maar eens wat experimenteren met isolatie van de benzineleiding. Ergens gelezen dat de benzinefilter die boven het kleppendeksel ligt de boosdoener zou kunnen zijn. Ik heb er echter weinig last van. Een beetje een luxe probleem dus.
De verwarming uit schakelen in de zomer zou natuurlijk ook een optie zijn. Allen vrees ik dat het echt wel een vapor lock is en het aan het omschreven probleem niet echt gaat helpen. Ik vermoed ook dat de grootte van de carburateur ook afgesteld is op de extra verwarming van het aangezogen mengsel. Het is een 32 mm voor een 850cc terwiijl een 1100 cc maar een 28mm heeft. Nooit echt begrepen waarom een kleinere motor een grotere carburateurdiameter zou moeten hebben. Ze hebben wel beiden hetzelfde vermogen. De 850 zit dus waarschijnlijk meer tegen zijn grens aan.
mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vapor lock

Bericht: # 137920Bericht RVIER »

@bart
Tussen carburateur en verwarmingsstuk zit een gewone pakking. Lijkt me logisch omdat anders het spruitstuk de verwarming gaat opwarmen en niet de carburateur opgewarmd wordt door het verwarmingsstuk.Volg je nog
Het is niet de bedoeling dat de verwarming de carb echt gaat opwarmen! Wat de verwarming doet is de doorstromende lucht opwarmen.

Ik heb een exploded vieuw gevonden. De Zenith 32 IF is ook gemonteerd geweest op de R6 en inderdaad er zitten 3 pakkingen (2 gewone en een dikke isolatie) tussen het carburateurhuis en de gasklepvoet!
Kennelijk zitten de pakkingen bij jouw dus verkeerd!

Overgens is het niet zo gek dat een 32 mmm ook op een 850cc kan zitten. Weliswaar heeft die een doorlaat van 32mm maar de sproeierbezetting is anders. Meestal staat er een versie nummer op een aluminium stripje onde een van de dekselschroeven. Op die van jou zou moeten staan V10417 en de motor is een B1B D 707 en je auto is een R1123.

Het kan uiteraard geen kwaad als je de benzineleiding wat isoleerd en mogelijk verlegd

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vapor lock

Bericht: # 137996Bericht RVIER »

Heren, Dames ook

ik heb een PDF gemaakt van de Zenith 32 IF. Als je hen nodig hebt mail me dan even je e-mailadres.
of weet iemend hoe ik zo'n PDF aan de sita kan hangen?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Vapor lock

Bericht: # 138754Bericht BVDP »

gisteren was het weer eens warm en dus weer last van het slecht starten na een 10 minuutjes stil staan. Ik heb de pakkinge en dichtingen gecontroleerd en ze lijken allemaal op hun plaats te zitten; zowel bij de carburateur als de benzinepomp. Wel handig die exploded view die Fons me mailde. Het lijkt er op dat de dichtingen niet te wisselen zijn. De plaats wijst zichzelf wat uit aan de hand van de uitsparingen die er in zitten.
Ineens maar eens wat buisisolatie rond mijn benzineleiding gedaan. Nu weer wachten op warm weer om te zien of het effect heeft.

mvg Bart
Pepijn4f4
Berichten: 56
Lid geworden op: wo jan 05, 2011 6:13 pm
Locatie: Groningen

Re: Vapor lock

Bericht: # 138774Bericht Pepijn4f4 »

Heb je toevallig een demper onder het spatbord? Zo ja, zit daar een hitteschild achter?
De carb heeft een geventileerde vlotterkamer, daar kan de benzine uitgedrukt worden door een gasbel in de leiding, of uit verdampen, zonder hitteschild achter de demper warmen de carb en de motorruimte snel op.
Bij mij hielp het ook om een dunner ringetje tussen de carb en het vlotterventiel te plaatsen, dan krijg je een iets hoger benzine niveau in de vlotterkamer en is de vlotterkamer minder snel leeg.
Laatst gewijzigd door Pepijn4f4 op wo aug 22, 2012 10:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Vapor lock

Bericht: # 138775Bericht BVDP »

Ik heb inderdaad een demper onder mijn linkse voorspatbord. Daar zit geen hitteschild op. Enig idee waar dat te vinden is of hoe het er uit ziet?

mvg Bart
Pepijn4f4
Berichten: 56
Lid geworden op: wo jan 05, 2011 6:13 pm
Locatie: Groningen

Re: Vapor lock

Bericht: # 138780Bericht Pepijn4f4 »

zoiets: viewtopic.php?f=1&t=6311" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet bekennen dat ik er nooit 1 in het echt gezien heb...
Er zitten oogjes op de demper ( bij die van mij ten minste). Dus zelf een plaatje gebogen en met boutjes bevestigt (met een beetje tussenruimte tussen het schild en demper d.m.v. een moer ertussen). Geen idee of het zo hoort, maar het werkt.
Als iemand weet hoe het origineel in elkaar zit.... laat maar horen!
Plaats reactie