monteur gezocht DTN40
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: monteur gezocht DTN40
op de laatste foto's is het optie 2; het ding wat de temperatuur moet voelen is die verdikking die in de veer zit, dus die moet aan de kant van de motor
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: monteur gezocht DTN40
optie 1 lijkt mij de goede.
De stift die warm moet worden in de richting van de pomp zetten.
De veer zit dat richting de warmtewisselaar (bij de auto radiator)
Het opstaand randje zit dan ook aan de perszijde van de pomp zoals het hoort.
Klep gaat dan open in de stromingsrichting van de pomp.
De stift die warm moet worden in de richting van de pomp zetten.
De veer zit dat richting de warmtewisselaar (bij de auto radiator)
Het opstaand randje zit dan ook aan de perszijde van de pomp zoals het hoort.
Klep gaat dan open in de stromingsrichting van de pomp.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Re: monteur gezocht DTN40
Hallo Maurice, ik ben blij dat het slecht lopen opgelost is!
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn R4, was dus de bobine stuk, op wat hogere toeren heel slecht
lopen, na onderzoek bleek de bobine defect.
Maar dat jou technische mensen niet naar dat verdeler koolstiftje gekeken hebben.
Vwb de thermostaat: de voeler moet in het heetste deel van de motor, dus in de waterpomp zitten, dus de
;veer; richting expansie vat, zoals ik het zie.
Succes en veel plezier met je vaartuig.
mvg.J@n.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn R4, was dus de bobine stuk, op wat hogere toeren heel slecht
lopen, na onderzoek bleek de bobine defect.
Maar dat jou technische mensen niet naar dat verdeler koolstiftje gekeken hebben.
Vwb de thermostaat: de voeler moet in het heetste deel van de motor, dus in de waterpomp zitten, dus de
;veer; richting expansie vat, zoals ik het zie.
Succes en veel plezier met je vaartuig.
mvg.J@n.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm
Re: monteur gezocht DTN40
Super, optie 1 is het dus.
Bedankt voor alle hulp!
Groet,
Maurice
Bedankt voor alle hulp!
Groet,
Maurice
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: monteur gezocht DTN40
niet mee eens. geef eens een foto van de hele thermostaat
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: monteur gezocht DTN40
Ik wel mee eens ! maar deze thermostaat ziet er zo iets anders uit dan de modellen die ik recentelijk in m'n handen heb gehad, en dat de behuizing aan de zijde van de veer 3 pootjes heeft is normaal, maar kan verwarring op de foto geven. Let na het plaatsen wel goed op dat er geen luchtbel blijft hangen in de slang voor de thermostaat, waardoor deze in eerste instantie niet open gaat en je motor oververhit kan raken. Als ie eenmaal een keer open geweest is gebeurd dat zelden nog, maar de eerste keer dat je motor goed warm wordt komt 't wel vaak voor. sommige mensen raden een klein gaatje in de behuizing aan (bij sommige auto's / thermostaten zit dat er zelfs standaard in)
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm
Re: monteur gezocht DTN40
Zie hier de thermostaat vanuit 3 aanzichten.
https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: monteur gezocht DTN40
Goed dat je het euvel gevonden hebt!
Ik ken dit type thermostaat niet, maar denk dat het optie 2 moet zijn. Leg hem eens in een pannetje heet water en verwarm dit langzaam, bij een bep themperatuur (90 graden of zo) zal de klep openen, ik vermoed dat je dan gaat zien dat het onderdeel binnen de spiraalveer het actieve element is. Dit zal dan de klep open drukken. Het actieve deel moet aan de "warme" kant van de slang, dus richting waterpomp wijzen.
Ik ken dit type thermostaat niet, maar denk dat het optie 2 moet zijn. Leg hem eens in een pannetje heet water en verwarm dit langzaam, bij een bep themperatuur (90 graden of zo) zal de klep openen, ik vermoed dat je dan gaat zien dat het onderdeel binnen de spiraalveer het actieve element is. Dit zal dan de klep open drukken. Het actieve deel moet aan de "warme" kant van de slang, dus richting waterpomp wijzen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: monteur gezocht DTN40
wel een beetje verwarrend inderdaad.. naar welke kant gaat ie open ? doe wat Bertje zegt, kan je ook gelijk de werking controleren, of koop een nieuwe dan weten we allemaal hoe die er in moet.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm
Re: monteur gezocht DTN40
Nieuwe is misschien beter inderdaad.
Moet de oude er toch weer uit halen aangezien die waarschijnlijk verkeerd om gemonteerd is..
De vraag die dus rest, met deze nieuwe thermostaat: http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... 819924.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Is het dan optie 1 met de smalle kant naar boven (https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... haY2s/view" onclick="window.open(this.href);return false;)
Of optie 2, met de smalle kant naar onder
https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet de oude er toch weer uit halen aangezien die waarschijnlijk verkeerd om gemonteerd is..
De vraag die dus rest, met deze nieuwe thermostaat: http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... 819924.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Is het dan optie 1 met de smalle kant naar boven (https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... haY2s/view" onclick="window.open(this.href);return false;)
Of optie 2, met de smalle kant naar onder
https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: monteur gezocht DTN40
Testen is verstandiger dan klakkeloos de nieuwe monteren.
Bij die nieuwe lijkt de veer in het verlengde van het actieve element te zitten, i.p.v. eromheen, zoals bij de oude. Antwoord blijft: actieve element aan de "warme" kant. Dus bij de nieuwe: smalle deel naar beneden (je plaatjes met "optie 1" en "optie 2" kloppen niet helemaal met dat nieuwe type thermostaat).
Bij die nieuwe lijkt de veer in het verlengde van het actieve element te zitten, i.p.v. eromheen, zoals bij de oude. Antwoord blijft: actieve element aan de "warme" kant. Dus bij de nieuwe: smalle deel naar beneden (je plaatjes met "optie 1" en "optie 2" kloppen niet helemaal met dat nieuwe type thermostaat).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: monteur gezocht DTN40
tis toch zo eenvoudig; dat dikke dingetje, of tonnetje, lijkt een massief stukje messing, soms zit het apart, soms zit het in de veer, hoe dan ook, dat moet aan de kant waar het warm kan worden, dus aan de motor kant, niet aan de kant van de radiator want dat is geen warmtebron. de warmte zorgt ervoor dat het zijn werk doet.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: monteur gezocht DTN40
heren,
roodkoperen stukje in de pomp opening stoppen, stang erover en een slangklep monteren rond de pomp uitgang, maar ook rond de thermostaat.
vr gr Fons
roodkoperen stukje in de pomp opening stoppen, stang erover en een slangklep monteren rond de pomp uitgang, maar ook rond de thermostaat.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: monteur gezocht DTN40
volgens mij is dat bij de oude ook zo, lijkt alleen anders doordat de 3de steun van de veer achter de veer zichtbaar is....Bertje schreef:Testen is verstandiger dan klakkeloos de nieuwe monteren.
Bij die nieuwe lijkt de veer in het verlengde van het actieve element te zitten, i.p.v. eromheen, zoals bij de oude..