Pagina 1 van 1
waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma mei 28, 2012 9:23 am
door Hanz
Gisteren was het weer eens zover: starten tot je een ons weegt maar geen sjoege. Dus even aantrekken met een Landrover en binnen 10 meter loopt-ie.
Wat is het fundamentele verschil tussen conventioneel starten en aanduwen / aanslepen? Hoe kan het dat gewoon starten helemaal niet lukt en aanslepen wel?
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma mei 28, 2012 10:06 am
door Mark4GTL
aanduwen/trekken laat je de aandrijving andersom lopen...
je draait met je wielen de motor rond, waardoor er benzine wordt gepompt, er een vonk komt etc.
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma mei 28, 2012 10:41 am
door R4F6GTX Automaat
Kan zijn dat je startmotor van binnen versleten is (lagers) waardoor er zoveel stroom weggenomen wordt dat er niks meer over blijft voor de ontsteking...
of er zit troep in de carburateur dat er geen benzine komt...
of er is wat anders....
Als je 'm aansleept heeft ie geen keuze...
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: wo mei 30, 2012 12:54 am
door Hanz
@Automaat: klinkt logisch
Inmiddels heeft het probleem zich naar het zich laat aanzien verlegd naar de benzinetoevoer. Als ik wat peut in de carb laat lopen, start hij meteen. Benzineleiding verstopt? Benzinepomp slecht? Als de motor eenmaal loopt dan blijft het ook wel lopen
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: wo mei 30, 2012 1:23 pm
door BVDP
R4F6GTX Automaat schreef:Als je 'm aansleept heeft ie geen keuze...
Ik wist niet dat een auto keuzes kon maken. Altijd gedacht dat het gewoon mechaniek was.
Scheurtje in membraam benzinepomp? Op lage toeren tijdens het starten pompt ie de benzine niet op maar op hogere toeren (bij slepen) net wel? Als het de onstekeing is en ie wel genoeg benzine krijgt tijdens je startpogingen zou je dat moeten ruiken.
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: wo mei 30, 2012 2:13 pm
door jandoe1000
Als aanduwen wel werkt en gewoon starten niet, dan zit het probleem waarschijnlijk in de kwaliteit van de accu. Bij aanduwen hoeft de accu geen stroom te leveren aan de startmotor en is alle capaciteit beschikbaar voor de ontsteking. Met een zwakke accu is starten met de startmotor soms net teveel voor de accu en resteert er onvoldoende voor de ontsteking.
Het benzine probleem klinkt als vuil in de carburateur. Je kunt de werking van de benzinepomp testen door de benzine leiding van de carburateur te trekken en te starten. Als het goed is, spuit de benzine er dan uit. Voorzichtigheid is wel geboden, opvangen van de benzine verstandig.
Succes!
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma jun 18, 2012 9:31 am
door Hanz
Jandoe, BVDP e.a. dank voor de reacties. Ik ben inmiddels al iets verder maar er nog niet uit. Ik constateerde:
- een goede hulpaccu helpt niet. Ik denk dat mijn accu ook nog goed genoeg is; mijn accu draait de startmotor snel genoeg rond
- de carburateurvoet is gevlakt en heeft verse pakkingen, dus hier geen probleem met valse lucht
- de carburateur is schoon
- de benzineleiding tussen pomp en carb is vervangen, filtertje ertussen gezet, geen bijzonderheden
- puntjes, condensator, vaccumvervroeger, afstelling ontsteking OK
- benzinepomp open geschroefd, geen bijzonderheden
en de opvallendste zaken:
- als ik een klein beetje benzine direct in de carb laat lopen start hij meteen
- als ik met koude motor start dan slaat hij af als ik een klein beetje gas bij geef; ik moet hem een minuutje laten lopen, dan voorzichtig gas bijgeven en zodra ik even vol gas heb gegeven blijft hij wel lopen
- als ik een half uurtje gereden heb en ik zet hem twee uur stil, dan start hij gewoon
- als ik hem daarna een nacht stil zet, is het probleem als eerder beschreven
Het lijkt er dus toch op of hij er moeite mee heeft om vanuit stilstand voldoende benzine naar de carburateur te krijgen. Iemand suggesties?
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma jun 18, 2012 11:07 am
door Tweety
Ik denk toch dat je aan een nieuwe benzine pomp toe bent... vermoedelijk loopt de benzine terug je tank in... over dat aanduwen en starten.... de startmotor zwengelt de motor aan tot +- 300 toeren, bij het aanduwen is dat al snel iets in de richting van 700 toeren... hoe dan ook de benzinepomp is eenvoudig te testen... haal de leiding los bij de carburateur... til 1 van de voorwielen van de grond en zet 'm in de 4de versnelling en draai de motor...(via het wiel...) dan moet er benzine uit de leiding komen .... na een heel rondje toch redelijk wat.....
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma jun 18, 2012 11:19 am
door Rudi
Ik heb 2 benzinefilters.
Er zit er één voor de benzinepomp en er zit er één na de benzinepomp voor de carb.
Je zou dit ook kunnen maken om de uitleg van @tweety te kunnen weerleggen, zover dat kan.
Bij mij helpt het inspuiten van de carburateur met speciale spray en dan pak ik een raggertje (tanden)
en overal waar ik in en bij kan rag ik schoon.
Een korreltje zand kan ook voor problemen zorgen, zeker als het probleem zicht voordoet van de ene op de andere dag.
Succes, Rudi
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma jun 18, 2012 2:06 pm
door Hanz
Net de werking van de benzinepomp gecontroleerd, en het spul spuit om je oren. Vlotterkamer ook vol, vlotter lijkt te werken. Hoe kan ik nou verklaren dat de benzine klaarblijkelijk niet van de vlotterkamer door gaat naar de rest van de carburateur?
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma jun 18, 2012 10:27 pm
door Tweety
stationair sproeier misschien verstopt...
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: ma jun 18, 2012 11:53 pm
door Hanz
Tweety schreef:stationair sproeier misschien verstopt...
is dat het ding in de rode cirkel?

Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: di jun 19, 2012 1:50 pm
door Tweety
zou kunnen weet ik niet..
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: wo jun 20, 2012 11:30 pm
door Rutger-peer
Alsnog raar dat ie dan wél werkt bij aanslepen. Als de sproeier dan verstopt zou zijn zou hij toch ook niet aan moeten gaan bij slepen?
Re: waarom werkt aanduwen?
Geplaatst: do jun 21, 2012 10:38 am
door Tweety
Stationairsproeier verstopt = te ar mengsel... aanslepen = meer toeren...