1400

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

1400

Bericht: # 136507Bericht deutz »

Ik ben benieuwd wat de R4 rijders voor een oplossing hebben als er een 1400 motor wordt ingebouwd,
wat er aangepast wordt aan de koeling, immers meer cc inhoud vergt meer koeling!
Graag reacties!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 1400

Bericht: # 136511Bericht R4F6GTX Automaat »

In beide wagens had ik de gewone R4 radiateur; geen problemen mee gehad. In de F6 Automaat moest de radiateur wel wat schuiner liggen omdat de bak een stuk dikker was en dus hoger lag. In de F6 Alpine lag ook de gewone R4 radiateur. Misschien eens kijken of je ontsteking niet te vroeg of laat staat; worden ze ook warmer van; of je waterpomp gaat niet goed rond (te dunne V-snaar), of je thermokoppeling in de radiateur slaat te laat of niet in... etc
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1018
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: 1400

Bericht: # 136514Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik rij al zeker 15 jaar met een 1400 motor op LPG
Vanaf het begin voorzien van een koperen radiateur van een 5 Alpine Turbo met 2 koelfans erop geplaatst.
NOOIT koelproblemen gehad, maar wel inmiddels de 3e radiateur in al die tijd.
Heb wel een foto en wie dat kan mag hem wel plaatsen.
Ik heb nog 1 nieuwe 5 Alpine Turbo radiateur op voorraad, maar dat zijn natuurlijk geen R4 prijzen.....

Groet
Harry
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: 1400

Bericht: # 136519Bericht Mark4GTL »

mail me de foto maar Harry.

mark.spoelstra@gmail.com
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400

Bericht: # 136538Bericht Tweety »

Ik heb bij mijn 1100 op LPG al een extra koelertje in lijn gezet met de verdamper, want anders pomp de waterpomp via de verdamper alleen maar rond zonder dat daar erg veel gekoeld wordt...bij vrij arm mengsel... heb ik wel wat kraantjes bij gefabriekt zodat het in de winter wat sneller warm wordt...
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400

Bericht: # 136545Bericht deutz »

Paul was dat ook op LPG?
Harrie, die foto heb ik al gezien!!
Tweety, 1400 op LPG is niet goed te maken met een extra ;koelertje;!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 1400

Bericht: # 136549Bericht R4F6GTX Automaat »

De F6 Automaat en de gewone F6 1400 waren op LPG ja maar de F6 Alpine was op benzine
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400

Bericht: # 136622Bericht RVIER »

ha Jan,

Ik denk dat je tot 140 km/h geen enkel probleem hebt met de koeling (mits uiteraard het koelsysteem schoon is en de fan goed werkt). Je gebruikt dan immers evenveel vermogen als een 1100cc.
Daarboven moet je gaan bijkoelen denk ik.
Misschien moet je eerst eens meten hoe warm het allemaal wordt. Het koelsysteem werkt tot 104 (108) graden goed daarna gaat de overstort open.

Op LPG rijden zorgt in ieder geval voor extra koeling ivm de verdamper die warmte aan het koelwater onttrekt. Het is alleen de vraag of dat de extra warmte door de kleine verhoging van de verbrandingstemperatuur compenseert.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400

Bericht: # 136623Bericht deutz »

hoi Fons, wat is overstort open?
Ik ga eerst het koelsysteem eens goed schoonspoelen en dan nog eens kijken, alle koelatributen vd 1100 zitten nu op de 1400 en werkte altijd goed zoals de radiator met fan aanstuurzender, thermostaat en slangen.
ik houd jullie opp de hoogte!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 1400

Bericht: # 136626Bericht R4F6GTX Automaat »

Bij een gesloten koelsysteem zoals in de R4 ligt het kookpunt niet bij de 100 graden maar hoger, ergens rond de 110 graden
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: 1400

Bericht: # 136635Bericht Mark4GTL »

En de foto van Harry:

Afbeelding
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400

Bericht: # 136642Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb een 1400 met LPG en ik heb precies dezelfde constructie als Harry, dus dubbele fan voor een grotere radiator. Ik ben het niet helemaal met Fons eens dat het tot 140 km/h niet uitmaakt, want alles hangt er vanaf hoe zwaar de auto moet trekken...

Ik heb deze configuratie 1 keer aan de kook gekregen toen ik in Oostenrijk op een hete dag een F6 vol kampeerspullen en daarachter een trailer met de motor erop tegen een helling op moest sleuren waarbij ik terug moest naar de eerste versnelling...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400

Bericht: # 136651Bericht Tweety »

Ik ben het ook niet helemaal met Fons eens, maar op een ander punt... ten eerste hangt de extra koeling die de verdamper teweeg brengt af van de rijkte van het mengsel... dus hoe rijker hoe koeler de motor zowel door de extra koeling als door de verbandingstemperatuur... echter het is zo dat de verdamper vrijwel altijd parralel op de verwarming wordt aangesloten op het koelsysteem, maar lang niet voldoende koelt om dat te rechtvaardigen... (behalve als het gaskraantje volledig open staat.... d'r zijn mensen die dat doen...) dus is het vaak wel zinvol om in lijn met de verdamper nog een extra koelertje te plaatsen, omdat anders de waterpomp een hoop minder effectief werkt....de warme koelvloeistof wordt dan namelijk ten dele rondgepompt...
wat betreft de kooktemperatuur... koelvloeistof kookt zonder druk pas bij 104'C (anti-vries is ook anti-kook) en mijn persoonlijke ervaring is dat ik mijn temperatuurmeter tot ongeveer 108'C op kan laten lopen waarna deze nog met draaiende motor kan dalen, maar dat daarboven de motor moet worden afgezet ook al laat ik 'm stationair draaien loopt de temperatuur dan op... volgens mij onstaan er dan dus toch bellen in het systeem, wat daardoor dan dus niet goed meer kan werken.... 't is bovendien ook niet echt goed voor de verdamper, het membraam kan gaan kleven....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400

Bericht: # 136671Bericht RVIER »

heren,

ik ging er even vanuit dat Jan de R4 gewoon gaat gebruiken zonder trekhaak en het gas loslaat bij 140 km/h. Daarop was mijn verwachting gebaseerd.
Ik heb overigens laatst een ELRO multimer M990 bij de praxis gekocht (25 euri) en daar zit een thermokoppel bij. Ik zal die eens aan de kop van mijn 1100 hangen en een meten hoe warm die nu eigenlijk wordt. De ventilator slaat zelden in terwijl ik de moter beslist niet spaar. Mij lijkt dus dat er voldoende reserve is.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400

Bericht: # 136703Bericht Willem de Zwijger »

Die opmerking van Fons over de extra koeling door verdamping van LPG prikkelde mijn fantasie, omdat ik altijd leefde met de gedachte dat LPG tot een hetere motor zou leiden.
Na wat overdenking kom ik tot de volgende filosofie:
- De gemiddelde temperatuur van de motor zal niet veel verschillen voor LPG en benzine omdat bij beiden de brandstof vloeibaar tot aan het motorsysteem komt, - er vervolgens verdamping en daarna verbranding plaats vindt, en die kou van verdamping en warmte van verbranding wordt in beide gevallen aan de motor afgestaan waarna de resulterende hoeveelheid via de radiateur wordt afgevoerd. Dus zal de gemiddelde motortemperatuur globaal gelijk zijn.
- Benzine verdampt op weg naar - en in de verbrandingskamer en koelt dus lokaal meer aan de binnenkant van de kop, bv kleppen en zittingen, dan LPG
- LPG verdampt in de verdamper, en die kou komt terecht in het koelwater zodat je uiteindelijk een wat lagere gemiddelde koelwatertemp zult hebben dan bij benzine (want het koelwater wat van de verdamper komt mengt weer met de overige koelvloeistof voor de pomp).

Hoe vinden jullie deze gedachtengang?
Plaats reactie