Achteruitrijlamp aansluiten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Achteruitrijlamp aansluiten

Bericht: # 136373Bericht Peu404 »

Op mijn Spaanse Renault 4 uit 1985 wil ik een achteruitrijlamp monteren. In de achterklep vond ik drie zwarte draden en een groene. De groene blijkt voor onder de motorkap vandaan te komen de hoogte van de versnellingsbak. Hij zit daar in een stekker samen met een grijze kabel waarvan ik niet weet waarvoor deze is. Als ik het knipperlicht aansluit op het groene draad onder de motorkap, krijg ik namelijk een knipperende proeflamp op de groene kabel in de achterklep. Ik neem aan dat de groene de aardedraad is voor de achterruitrijdlampen die bij de latere types in de achterklep gemonteerd zijn. Hij zal wel op een schakelaar in de versnellingsbak aarde moeten maken, zo lijkt me.
Dan mis ik in de achterklep nog een pluskabel voor achterruitrijlamp. Van de drie zwarte draden is er een voor de kentekenverlichting, een heel duidelijk met een stekker, voor de achterruit verwarming, de laatste zwarte draad kan ik niet herleiden, ik krijg er ook geen spanning op.
Het elektrisch schema in de olieslager geeft bij geen echt uitsluitsel.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achteruitrijlamp aansluiten

Bericht: # 136385Bericht RVIER »

@404

er moet een schakelaar in de bak geschroeft worden. Er gaat een plus naar de bakschakelaar en na schakelen gaat de plus door de groene naar de achteruitrijdlamp.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Achteruitrijlamp aansluiten

Bericht: # 136401Bericht Peu404 »

Bedankt voor de info. Het contactblokje dat naast de versnellingsbak uit de kabelboom komt bevat de groene draad die naar achteren gaat voor de achteruitrijlamp en een grijze. Zet de auto op contact en je zult zien dat op die grijze spanning staat. Deze twee draden zijn dus inderdaad voor de druktoets die in de versnellingsbak moet worden geschroefd. En als je een goed werkend proeflampje gebruikt heb je dat veel eerder gevonden zo is mij gebleken.
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Achteruitrijlamp aansluiten

Bericht: # 136404Bericht Marcel77 »

Is zo'n schakelaar bij de Brezan verkrijgbaar?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achteruitrijlamp aansluiten

Bericht: # 136407Bericht RVIER »

De schakelaar is in ieder geval te koop bij der Fransoze voor 8,90 Hij heeft een schroefdraad van M16x1

succes fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Achteruitrijlamp aansluiten

Bericht: # 136413Bericht Bart-S »

Ik was toevallig net op zoek naar wat onderdelen, deze site heeft hem ook:

http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... rtcode=224" onclick="window.open(this.href);return false;

De verzendkosten zijn geloof ik wel 9 euro per bestelling, dus alleen interessant als je meer dingen nodig hebt :) .
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Achteruitrijlamp aansluiten

Bericht: # 136414Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik heb de schakelaar zeker nieuw liggen.
En verzending kost lang geen 9 euro.

Groet
Harry Velthuis
Plaats reactie