Ik heb een Alpineblok gehad in mijn 4x4. Was eerlijk gezegd geen rijden, er zit nu weer een 1100 in. Een 1400 TS/TX motortje lijkt mij meer dan voldoende. Ik meen dat de 4x4 aandrijving van Marreau ook was aangepast aan het vermogen?pcars schreef:Maar ik twijfel nog wel aan de alpine motor.ervaar.R4 schreef:Ook met Alpine-motor, 4x4, aangepaste schokdempers, en uitlaat op het dak ?
Of, alleen optisch ?
Misschien wordt het wel een 1400 met dubbele Webers.
Restauratie R4 van Pcars
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 TL 1989 van Pcars
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Restauratie R4 TL 1989 van Pcars
Zo te lezen geen turbo en uiteraard aangepast naar de Groupe 2 eisen
Ook leuk ,die extra rechtstandige schokdempers,de vertikale stang tussen de twee in en de rolkooi.
Ik zeg: DOEN !
Okido schreef: Ik meen dat de 4x4 aandrijving van Marreau ook was aangepast aan het vermogen?
Ook leuk ,die extra rechtstandige schokdempers,de vertikale stang tussen de twee in en de rolkooi.
Ik zeg: DOEN !
Re: Restauratie R4 TL 1989 van Pcars
Dat is wel even een schok, ik had verwacht dat de overbrenging juist langer gemaakt zou zijn. Even vergelijk:jeffr4 schreef:Okido schreef: Ik meen dat de 4x4 aandrijving van Marreau ook was aangepast aan het vermogen?
GTL: 10.31is 31/10 = 3.100 vanuit diff bekeken of 32% vanuit pignon, dwz 1 omwenteling uitgaande as versnellingsbak slingert 29% van het differentieel in de rondte.
F6 of F4: 8.33 is 33/8 = 4.125 ofwel 24%
Marreau: 7.33 is 33/7 = 4.714 ofwel 21%
Dus verschil GTL en Marreau:
GTL 4000 toeren
Mareau 6082 toeren bij dezelfde snelheid
Laatst gewijzigd door Okido op di jul 17, 2012 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Restauratie R4 van Pcars
De Mareau was dan ook bedoeld voor in de woestijn......
Re: Restauratie R4 van Pcars
Vandaag weer lekker bezig geweest met de R4.
Achteras is eronder vandaan, heb ik met moeite alle bouten los gekregen met af en toe een brekende bout, valt LA de complete swingarmbevestiging van de auto af!!!!!
Hij zat dus met een vracht peurschuim vast!!! moet niet gekker worden dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Wel makkelijk gelijk vlakgeslepen het boeltje en stuk uit dorpel gehaald en nieuwe swingarmbevestiging pasgemaakt en begonnen met het erin zetten.
Nu kwam ik er wel achter dat de ene swingarm meer naar binnen zit dan aan de andere kant (verschil 4cm)
Van de week weer volgas door met me 'kind' er is nog werk genoeg.
En nog 1 van mijn rechterkant (deze zit nog maar half vast)
Kwaliteit van foto's is niet top maar geen camera alleen me telefoon, ach beter iets dan niets..
Achteras is eronder vandaan, heb ik met moeite alle bouten los gekregen met af en toe een brekende bout, valt LA de complete swingarmbevestiging van de auto af!!!!!
Hij zat dus met een vracht peurschuim vast!!! moet niet gekker worden dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Wel makkelijk gelijk vlakgeslepen het boeltje en stuk uit dorpel gehaald en nieuwe swingarmbevestiging pasgemaakt en begonnen met het erin zetten.
Nu kwam ik er wel achter dat de ene swingarm meer naar binnen zit dan aan de andere kant (verschil 4cm)
Van de week weer volgas door met me 'kind' er is nog werk genoeg.
En nog 1 van mijn rechterkant (deze zit nog maar half vast)
Kwaliteit van foto's is niet top maar geen camera alleen me telefoon, ach beter iets dan niets..
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Restauratie R4 van Pcars
Dat verschil van 4 centimeter is normaal hoor.
Heeft te maken met de positie van de torsiestaven als ik het goed heb.
Heeft te maken met de positie van de torsiestaven als ik het goed heb.
Re: Restauratie R4 van Pcars
Ja dat dacht ik ook al, heb het even gecheckt bij een andere 4 maar klopt.
Afstand van schokdemper bevestiging(op chassis) tot aan het achterschutbord is links ong. 47cm en rechts 51.
De nieuwe swingarmbevestiging heeft ook een verschil van 4cm(links t.o.v rechts) dus dat komt overeen.
Afstand van schokdemper bevestiging(op chassis) tot aan het achterschutbord is links ong. 47cm en rechts 51.
De nieuwe swingarmbevestiging heeft ook een verschil van 4cm(links t.o.v rechts) dus dat komt overeen.
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 van Pcars
Hee Perry, die swingarmbevestiging heb je toch niet zomaar een beetje op gevoel of "met de meetlat" weer vastgelast? Want als dat zo is, dan kun je er zeker van zijn dat je auto straks voor geen meter spoort. Eigenlijk moet je een mal hebben zoals deze: http://www.renault4.co.uk/suspension-jig.htm" onclick="window.open(this.href);return false; .
Toen ik bezig ben geweest met mijn achterbalken heb ik ook zo'n ding gemaakt, zodat je later de gaten weer op precies de goede plek hebt.
Als je dat niet doet zal je uitlijning nooit goed kunnen zijn
Daarnaast: heb je de carrosserie nog op het chassis staan? Met zulk werk aan het chassis lijkt het me verstandig gewoon de boel te scheiden: dat is de enige manier om het helemaal goed te doen en aangezien je toch al redelijk grondig bezig bent lijkt me dat een goede stap! Ik meende dat je sowieso van plan was de boel te scheiden toch? In dat geval kun je beter wachten met dit werk tot wanneer je de boel hebt gescheiden.
En ja, die 4 cm is het verschil in wielbasis van de Renault 4. Dit komt omdat je achterste torsiestaven zoals je weet voor elkaar liggen in dwarsrichting. Dit verschil is niet gecompenseerd me een langere swingarm aan 1 kant dus je wielbasis verschilt 4 cm tussen beide kanten.
Mocht je de beugel (deze: http://www.franzose.de/flexxtrader/data ... /81068.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) waar je swingarm in zit geperst ook willen vervangen, houd er dan rekening mee dat je hem in de juiste hoek in het gevulcaniseerde rubber perst, anders zal dat rubber binnen no-time weer kapot zijn. De correcte hoek is op pagina 8 van mijn topic te vinden: viewtopic.php?f=2&t=11759&start=105" onclick="window.open(this.href);return false;. Scroll iets naar beneden en je ziet de foto's van Roberto vanzelf, waarop ook de hoek te vinden is!
Succes!
Toen ik bezig ben geweest met mijn achterbalken heb ik ook zo'n ding gemaakt, zodat je later de gaten weer op precies de goede plek hebt.
Als je dat niet doet zal je uitlijning nooit goed kunnen zijn
Daarnaast: heb je de carrosserie nog op het chassis staan? Met zulk werk aan het chassis lijkt het me verstandig gewoon de boel te scheiden: dat is de enige manier om het helemaal goed te doen en aangezien je toch al redelijk grondig bezig bent lijkt me dat een goede stap! Ik meende dat je sowieso van plan was de boel te scheiden toch? In dat geval kun je beter wachten met dit werk tot wanneer je de boel hebt gescheiden.
En ja, die 4 cm is het verschil in wielbasis van de Renault 4. Dit komt omdat je achterste torsiestaven zoals je weet voor elkaar liggen in dwarsrichting. Dit verschil is niet gecompenseerd me een langere swingarm aan 1 kant dus je wielbasis verschilt 4 cm tussen beide kanten.
Mocht je de beugel (deze: http://www.franzose.de/flexxtrader/data ... /81068.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) waar je swingarm in zit geperst ook willen vervangen, houd er dan rekening mee dat je hem in de juiste hoek in het gevulcaniseerde rubber perst, anders zal dat rubber binnen no-time weer kapot zijn. De correcte hoek is op pagina 8 van mijn topic te vinden: viewtopic.php?f=2&t=11759&start=105" onclick="window.open(this.href);return false;. Scroll iets naar beneden en je ziet de foto's van Roberto vanzelf, waarop ook de hoek te vinden is!
Succes!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 van Pcars
Hey Rutger,
Klopt ik zou de carrosserie scheiden van het chassis, maar ik zit met ruimte gebrek en kan 1 auto al lastig kwijt laat staan plek voor 2.
Ik zou hem mogen stallen bij een 'kennis' maar je weet hoe het gaat....
Ik heb de maat van de oude swingarm overgenomen voor zover dat nog ging, en met wat tips en adviezen van Roberto kan het niet mis gaan. Als de swingarmen er beide onder zitten(rechts ff gehecht) ga ik de maten eerst overnemen van een ander om te kijken of het klopt, maar gaat helemaal goed komen.
En wat betreft die montage mal, daar verzin ik zelf wel wat op gaat helemaal goed komen beetje creatief zijn.
Klopt ik zou de carrosserie scheiden van het chassis, maar ik zit met ruimte gebrek en kan 1 auto al lastig kwijt laat staan plek voor 2.
Ik zou hem mogen stallen bij een 'kennis' maar je weet hoe het gaat....
Ik heb de maat van de oude swingarm overgenomen voor zover dat nog ging, en met wat tips en adviezen van Roberto kan het niet mis gaan. Als de swingarmen er beide onder zitten(rechts ff gehecht) ga ik de maten eerst overnemen van een ander om te kijken of het klopt, maar gaat helemaal goed komen.
En wat betreft die montage mal, daar verzin ik zelf wel wat op gaat helemaal goed komen beetje creatief zijn.
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 van Pcars
Nouja, in principe, als je dat geheel 1 mm naar achteren of naar voren hebt gemonteerd ten opzichte van hoe hij hoort, dan heb je al een aardige afwijking in je wiel te pakken, dat is alles wat ik wil zeggen. Als je nu, zonder enige referentie dit zo hebt vastgezet, dan heb je al grote kans dat dat het geval is.
Het handigste is als je een ander chassis hebt waar je 4 platen tegen de swingarmbevestigingen en de achterbalken legt, met een boor door de boutgaten in het chassis gaten in die platen boort terwijl je na elk gat een bout door dat gat doet en de plaat vastbout en dan uiteindelijk een paal over die platen legt, die vastlast en dan heb je in principe een mal, aan de hand van die mal kun je dan je swingarmbevestiging op precies de goede plek lassen in je eigen chassis. Een chassis waarvan je de maten over kunt nemen kun je hier op het forum gemakkelijk vinden lijkt me.
Anyway, succes!
Het handigste is als je een ander chassis hebt waar je 4 platen tegen de swingarmbevestigingen en de achterbalken legt, met een boor door de boutgaten in het chassis gaten in die platen boort terwijl je na elk gat een bout door dat gat doet en de plaat vastbout en dan uiteindelijk een paal over die platen legt, die vastlast en dan heb je in principe een mal, aan de hand van die mal kun je dan je swingarmbevestiging op precies de goede plek lassen in je eigen chassis. Een chassis waarvan je de maten over kunt nemen kun je hier op het forum gemakkelijk vinden lijkt me.
Anyway, succes!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 van Pcars
Hey Rutger... 1 mm naar voor of naar achter tja, zo nauw luistert 't in principe wel, maar in de praktijk valt dat er mee, zeker omdat de as op dezelfde plek blijft zitten... 't zou wel kunnen betekenen dat bv stel de rechter kokerbalk is 2mm langer geworden, dat het hele zaakje niet meer past... als ik die inzet stukken zo zie zijn het dezelfde als die ik er nu in heb zitten, en dan paste links perfect bij mij, en moest rechts het plaatje links eraf om ervoor te zorgen dat de balk niet 1.5 a 2mm te lang werd.... je zou dus zelfs kunnen overwegen om de rechterkant pas door te lassen als de achteras er weer op zit....
Re: Restauratie R4 van Pcars
Het is ook makkelijk te doen door een mal te maken voor de maat van links swingarm tov gaten voor torsie en rechts het zelfde dan even controleren tov de achteras.
We zullen het zien en merken als de as er weer onder hangt
We zullen het zien en merken als de as er weer onder hangt
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
Re: Restauratie R4 van Pcars
Wel relaxed als je er niet de volgende dag weer mee moet rijden.....
Re: Restauratie R4 van Pcars
Nee das zeker lekker anders had ik het ook niet zo radicaal aangepakt tijd zat...
Maar kan niet wachten om te kunnen rijden
Maar kan niet wachten om te kunnen rijden
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
Re: Restauratie R4 van Pcars
Vandaag nog even tijd gehad om weer aan me 4'tje te werken.
Even een paar nood wieltjes eronder gemaakt, hij moet toch naar buiten voor het gewone werk te kunnen doen.
Heb gelijk even wat foto's gemaakt van de achteras:
Nu is het even wachten op de swingarmen bij Harry vandaan en dan kan ik de as gaan kaalmaken en behandelen met roestomvormer en dan even kijken nog met wat ik het netjes zwart ga maken.. tips zijn welkom...
De in mooie staat verkerende swingarm:
En zie hier mijn swingarmbevestiging na totaal geen moeite gedemonteerd:
Ook mijn remdrukregelaar moet even flink aangepakt worden:
En nog even een foto van het ongespoten resultaat van mijn nieuwe swingarmbevestiging:
Even een paar nood wieltjes eronder gemaakt, hij moet toch naar buiten voor het gewone werk te kunnen doen.
Heb gelijk even wat foto's gemaakt van de achteras:
Nu is het even wachten op de swingarmen bij Harry vandaan en dan kan ik de as gaan kaalmaken en behandelen met roestomvormer en dan even kijken nog met wat ik het netjes zwart ga maken.. tips zijn welkom...
De in mooie staat verkerende swingarm:
En zie hier mijn swingarmbevestiging na totaal geen moeite gedemonteerd:
Ook mijn remdrukregelaar moet even flink aangepakt worden:
En nog even een foto van het ongespoten resultaat van mijn nieuwe swingarmbevestiging:
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83