starten + draden

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Benneke84
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 08, 2012 5:04 pm

starten + draden

Bericht: # 136116Bericht Benneke84 »

ff vlug een vraagje,

Ik zou vanavond mijn r4 tje na 11 jaar stilstand eens willen proberen starten. Maar het contactslot is stuk dus ik moet het doen dmv draden tegen elkaar te houden, maar welke draden moet ik tegen elkaar houden?, het zijn 3 draden, de auto is van 89...

Alvast bedankt...
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: starten + draden

Bericht: # 136132Bericht deutz »

Welke draden het zijn weet ik ook niet uit mijn hoofd, je kunt ook het volgende doen: Je neemt 2 stroomdraadjes van de dikte die algemeen gebruikt wordt in de 4, maakt die vast aan de plus pool vd accu,
1 draad doe je aan de bobine vast, niet daar waar het draadje zit dat naar de verdeler gaat, maar het andere
aansluitpunt.
De andere draad die je op de accu hebt aangesloten ga je mee naar de startmotor kant, daar zit naast dat er een dikke draad zit ook een dunne draad, die is verderop naar het schutbord gekoppeld middels een mannetje/vrouwtje stekker, die even losmaken en je accuplus draad tegen aan houden, wel de kant die naar je starter gaat!
Dan kun je starten zonder contactslot. succes ermee.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Benneke84
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 08, 2012 5:04 pm

Re: starten + draden

Bericht: # 136134Bericht Benneke84 »

Bedankt deutz, maar ik heb ondertussen al gevonden welke draden ik nodig heb van het contact. Maar de startmotor gaf geen kik, ff gekeken, enja, logisch, startmotor is gewoon niet aangesloten.

Kan er mij iemand het electriciteitschema voor een r4 van bwj 89 mailen?, mijn email is desmetben@hotmail.com.

Alvast bedankt !
Benneke84
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 08, 2012 5:04 pm

Re: starten + draden

Bericht: # 136180Bericht Benneke84 »

En de startmotor geeft nog steeds geen kik...

De plus van de batterij naar de startmotor is aangesloten, het grijze draadje van het contact ook.
Ik hou de rode en gele draad aan elkaar, zodanig dat de lampjes op het dashboard branden, en dan hou ik daar de grijze draad van de startmotor tegen, een klein vonkje, maar verder niets.
Er is nu wel nog een witte draad over van het contactslot, wat doet deze?
Iemand die me verder kan helpen?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: starten + draden

Bericht: # 136183Bericht R4F6GTX Automaat »

Geef eens wat tikken tegen de startmotor met een hamer en probeer dan nog es. (effe wakker tikken....)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie