Zekering doorgebrand
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Zekering doorgebrand
Hij brandde spontaan door, zomaar ineens. Gewoon niks gemerkt.
Heb ook geen problemen met het contact gehad.
Ik heb wel een half jaar geleden een sigaretten aansteker 12V gemonteerd,
kan die ook voor kortsluiting zorgen?
Heb ook geen problemen met het contact gehad.
Ik heb wel een half jaar geleden een sigaretten aansteker 12V gemonteerd,
kan die ook voor kortsluiting zorgen?
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Zekering doorgebrand
Alles wat aarde maakt maakt kortsluiting. Dus als op enerlei manier de voeding van iets (dus ook die van je aansteker) rechtstreeks contact maakt de aarde (chassis/carrosserie), dan heb je kortsluiting.
Maar begreep ik uit een eerde bericht van je dat deze zekering dus al eerder is doorgebrand?
Maar begreep ik uit een eerde bericht van je dat deze zekering dus al eerder is doorgebrand?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Zekering doorgebrand
Dezelfde zekering kort na elkaar.
De behuizing van de aansteker zit in de kunststof behuizing van het dashbord.
De behuizing van de aansteker zit in de kunststof behuizing van het dashbord.
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Zekering doorgebrand
ok, dan is er inderdaad iets mis, als ie twee keer doorbrandt.
Maar ook de aansteker heeft 2 draden, 1 is de voeding en de andere is de aarde, als die twee op één of andere manier rechtstreeks contact kunnen maken heb je ook kortsluiting. Als die zekeringen zijn begonnen door de te branden nadat je die aansteker hebt gemonteerd, dan is het niet onwaarschijnlijk dat dat ding gewoon niet deugt.
Maar, iemand hierboven zei dat als al je lampjes op het dashboard het niet doen, dan je dan ws een probleem hebt bij het dashboard... lijkt me geen onzinnige constatering.
Maar ook de aansteker heeft 2 draden, 1 is de voeding en de andere is de aarde, als die twee op één of andere manier rechtstreeks contact kunnen maken heb je ook kortsluiting. Als die zekeringen zijn begonnen door de te branden nadat je die aansteker hebt gemonteerd, dan is het niet onwaarschijnlijk dat dat ding gewoon niet deugt.
Maar, iemand hierboven zei dat als al je lampjes op het dashboard het niet doen, dan je dan ws een probleem hebt bij het dashboard... lijkt me geen onzinnige constatering.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Zekering doorgebrand
Voor 't begin van het weekend, is mijn advies..... koop een heel stel zekeringen, want ik heb een testpen, maar niet iedereen heeft zo'n ding... en ik kom niet naar brabant... haal die draatjes van van je aansteker af... en als je een multimeter heb, kijk of ze kortsluiting maken door nadat ze los zijn de weerstand te meten tussen de draden, en tussen de aansluiting van het stopcontackie....(is deze niet heel groot, dan weet je waar 't wel of niet zit zit...) probeer het dashbord eerst een beetje te omzeilen, of te wel sluit al het andere uit...het handrem lampje en de achteruitrij lichten ... door een aantal dingen uit te schakelen kan je ze uitsluiten.... ik had kortsluiting in de draad naar mijn linker achterlicht ergens tussen het armatuur en de stekkerdoos achter het zekeringkasje...maar alleen als het regende....uiteindelijk tooch maar de draad ertussen uit...8 zekeringen verder...
Re: Zekering doorgebrand
Ik vind de reacties top, maar hoe werkt de multimeter.
Weet nog niet eens hoe te testen, laat staan hoe in te stellen.
Ik heb een rode en zwarte pen en dan...
Ook al doen de lampjes het niet, kan ik dan toch rijden?
Weet nog niet eens hoe te testen, laat staan hoe in te stellen.
Ik heb een rode en zwarte pen en dan...
Ook al doen de lampjes het niet, kan ik dan toch rijden?
Re: Zekering doorgebrand
Weet nu welke stand de multimeter moet hebben en, zeker niet onbelangrijk, deze voorzien van een verse batterij.
Dat maakt meten een stuk eenvoudiger.
Zag ook dat de massa van de sigarettenaansteker goed zit, maar dat de kabel van de +, tegen de versnellingspook komt en via de ruitenwissermotor achterlangs het contact naar de zekering loopt die is doorgebrand...
Dat maakt meten een stuk eenvoudiger.
Zag ook dat de massa van de sigarettenaansteker goed zit, maar dat de kabel van de +, tegen de versnellingspook komt en via de ruitenwissermotor achterlangs het contact naar de zekering loopt die is doorgebrand...
Re: Zekering doorgebrand
Als je dat draatje bij de zekering loshaalt, brandt ie dan nog door...??
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Zekering doorgebrand
Kijk eens aan, komt de voedingskabel (+) van de aansteker dus met het metaal tegen de versnellingspook aan? Met andere woorden, maakt ie contact? Waar de draad geisoleerd is maakt het natuurlijk niet uit wat ie aanraakt. Maar als ie contact kan maken met de versnellingspook en de versnellingspook ook ergens contact kan maken met de aarde (bijvoorbeeld waar ie door de traverse in het motorcompartiment gaat en het rubbertje waar ie door gaat stuk is of dat het rubber waarmee hij om de versnellingsstok uit de bak zit door is en hij dan contact maakt met de bak), dan maakt de boel kortsluiting en zal inderdaad die zekering doorbranden. Kan ook verklaren waarom de zekering een tijd niet doorbrandt en dan ineens wel: dan maakt de versnellingspook net eventjes contact met aarde (door de bak of de traverse) en is het mis.
Dus indien die draad met metaal op metaal contact maakt met de versnellingspook en de versnellingspook op enerlei manier nu en dan aarde kan maken, dan kan dit weleens de oplossing zijn voor het probleem.
Dus indien die draad met metaal op metaal contact maakt met de versnellingspook en de versnellingspook op enerlei manier nu en dan aarde kan maken, dan kan dit weleens de oplossing zijn voor het probleem.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Zekering doorgebrand
Net nog ff gekeken, maar de draad is intact tot de aansluiting. Daar zit een splitter op de kabel. Die sluit vrij kort achter aan op de zekering. Ik haal morgen de draad los van de sigaretten aansteker, desnoods met een losse zekering ertussen om te testen.
Re: Zekering doorgebrand
Met de multimeter op stand DCV '20', meet de spanning tussen deze zekering 12.8.
Ik kan geen draadbreuken ontdekken, maar ruik wel een benzinelucht.
In mijn auto zit een splitter op de km-kabel voor een tachograaf.
Her en der lopen er loze kabels die (zo te zien) niet heel netjes zijn weggewerkt.
Maar de grote vraag is toch, ook al heb ik de boosdoener nog niet gevonden,
kan ik er mee rijden?????
Ik kan geen draadbreuken ontdekken, maar ruik wel een benzinelucht.
In mijn auto zit een splitter op de km-kabel voor een tachograaf.
Her en der lopen er loze kabels die (zo te zien) niet heel netjes zijn weggewerkt.
Maar de grote vraag is toch, ook al heb ik de boosdoener nog niet gevonden,
kan ik er mee rijden?????
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Zekering doorgebrand
Als 't rijdt rijdt het lijkt me toch?
Maar Rudi, je moet ook niet benieuwd zijn naar de spanning... dat er spanning op staat is logisch en wel rond de 12V. Waar jij benieuwd naar bent is de weerstand. Een apparaatje als een lampje, gloeispiraal (van je aansteker), metertje etc. heeft een bepaalde weerstand. Door die weerstand kan er maar een bepaalde hoeveelheid stroom door het apparaatje. Als je plus direct contact maakt met je min (de aarde), dan kan er onbeperkt stroom gaan lopen, wat betekent dat in principe je accu in no-time leeg kan lopen WARE HET NIET DAT je zekeringen hebt die dan doorbranden en er dus voor zorgen dat je niet met een lege accu komt te staan.
De spanning blijft gelijk
Stroom in Ampères (I) = Spanning in Volts (U) / Weerstand in Ohms (R)
Als dus de waarde van de weerstand afneemt, neemt de stroom in Amperes toe (en trek je in no time je accu leeg als dat ongestoord kan gaan lopen).
Je wilt dus weten welke verbinding heel weinig weerstand heeft. Als je weet hoeveel amperes je zekering is, dan kun je met bovenstaande formule uitrekenen bij welke weerstand die zekering door zou branden want je weet immers het voltage ook.
Nou weet ik niet of dat de way to go is, maar zo werkt het.
Stroom en spanning zijn moeilijke begrippen maar je kunt het zien als een rivier:
Spanning is het hoogteverschil tussen waar de rivier begint en waar hij eindigt (de stuwende kracht), het Amperage is hoe snel het water stroomt en de weerstand is het aantal bochten en rotsen in de rivier, alles wat het amperage tegenhoudt.
Het vermogen is dan de totale hoeveelheid water die er aan het einde uit komt. Vermogen is dan ook:
P = U x I
Vermogen = spanning keer stroom
Maar tot zover de natuurkundeles. Waar het op neer komt is dat jij niet geinteresseerd bent in hoeveel stroom er door je draadjes gaat, dat weet je al, dat is 12 volt (kan inderdaad iets meer of minder zijn). Je wilt weten waar de plus direct contact maakt met de min (aarde) (plus is de pluspool van je accu, min is de minpool van je accu en de minpool van je accu zit aangesloten op je aarde dus dan is de cirkel weer rond).
Zo, nu koffie .
Maar Rudi, je moet ook niet benieuwd zijn naar de spanning... dat er spanning op staat is logisch en wel rond de 12V. Waar jij benieuwd naar bent is de weerstand. Een apparaatje als een lampje, gloeispiraal (van je aansteker), metertje etc. heeft een bepaalde weerstand. Door die weerstand kan er maar een bepaalde hoeveelheid stroom door het apparaatje. Als je plus direct contact maakt met je min (de aarde), dan kan er onbeperkt stroom gaan lopen, wat betekent dat in principe je accu in no-time leeg kan lopen WARE HET NIET DAT je zekeringen hebt die dan doorbranden en er dus voor zorgen dat je niet met een lege accu komt te staan.
De spanning blijft gelijk
Stroom in Ampères (I) = Spanning in Volts (U) / Weerstand in Ohms (R)
Als dus de waarde van de weerstand afneemt, neemt de stroom in Amperes toe (en trek je in no time je accu leeg als dat ongestoord kan gaan lopen).
Je wilt dus weten welke verbinding heel weinig weerstand heeft. Als je weet hoeveel amperes je zekering is, dan kun je met bovenstaande formule uitrekenen bij welke weerstand die zekering door zou branden want je weet immers het voltage ook.
Nou weet ik niet of dat de way to go is, maar zo werkt het.
Stroom en spanning zijn moeilijke begrippen maar je kunt het zien als een rivier:
Spanning is het hoogteverschil tussen waar de rivier begint en waar hij eindigt (de stuwende kracht), het Amperage is hoe snel het water stroomt en de weerstand is het aantal bochten en rotsen in de rivier, alles wat het amperage tegenhoudt.
Het vermogen is dan de totale hoeveelheid water die er aan het einde uit komt. Vermogen is dan ook:
P = U x I
Vermogen = spanning keer stroom
Maar tot zover de natuurkundeles. Waar het op neer komt is dat jij niet geinteresseerd bent in hoeveel stroom er door je draadjes gaat, dat weet je al, dat is 12 volt (kan inderdaad iets meer of minder zijn). Je wilt weten waar de plus direct contact maakt met de min (aarde) (plus is de pluspool van je accu, min is de minpool van je accu en de minpool van je accu zit aangesloten op je aarde dus dan is de cirkel weer rond).
Zo, nu koffie .
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Zekering doorgebrand
Hoi Rutger-Peer,
Duidelijke uitleg.
Maar haal je in de formule niet de grootheden door elkaar.
P= presure druk
R= weerstand
Formule R=UxI
Groet, Robert
Duidelijke uitleg.
Maar haal je in de formule niet de grootheden door elkaar.
P= presure druk
R= weerstand
Formule R=UxI
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Zekering doorgebrand
Hee Robert,
P (hoofdletter) staat in de natuurkunde voor vermogen, electrisch vermogen
In de elektriciteitsleer geldt:
P = U I
waarin:
P: het vermogen, in watt
U: de effectieve waarde van de elektrische spanning, in volt
I: de effectieve waarde van de elektrische stroom, in ampère
Kleine letter p staat voor druk, dat klopt .
R = U x I bestaat overigens niet.
P (hoofdletter) staat in de natuurkunde voor vermogen, electrisch vermogen
In de elektriciteitsleer geldt:
P = U I
waarin:
P: het vermogen, in watt
U: de effectieve waarde van de elektrische spanning, in volt
I: de effectieve waarde van de elektrische stroom, in ampère
Kleine letter p staat voor druk, dat klopt .
R = U x I bestaat overigens niet.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Zekering doorgebrand
I stand corrected.
Dank voor deze uitleg. Leer ik toch weer iets bij op deze 1e paasdag.
Dank voor deze uitleg. Leer ik toch weer iets bij op deze 1e paasdag.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw