Zekering doorgebrand
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Zekering doorgebrand
Er is een zekering doorgebrand, bij mij de meest rechtse.
Benzine-meter, handrem en accu, geen oplichting.
Ik weet niet hoe ik de multimeter moet gebruiken en
weet eigenlijk ook niet waar te zoeken.
Benzine-meter, handrem en accu, geen oplichting.
Ik weet niet hoe ik de multimeter moet gebruiken en
weet eigenlijk ook niet waar te zoeken.
Re: Zekering doorgebrand
@ rudi,
begin maar eens met en Blonde oplossing: stop er een nieuwe zekering in.
Als het dan weer doorbrand is er ergens een probleempje. \
vr gr Fons
begin maar eens met en Blonde oplossing: stop er een nieuwe zekering in.
Als het dan weer doorbrand is er ergens een probleempje. \
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Zekering doorgebrand
Als een zekering doorbrandt hoeft dat niet per se te betekenen dat er iets aan de hand is: zekering kan ook gewoon aan het eind van z'n Latijn zijn. Als ie idd nóg een keer doorbrandt moet je wel even op zoek.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Zekering doorgebrand
Ik moet dus op zoek, maar waar?
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Zekering doorgebrand
Mijn intuitie zegt dat er dan iets kortsluiting zou moeten maken. Je moet dus even kijken of de draden van de benzine-meter, handrem en accu contact maken met de aarde (chassis of body). Kan zijn dat een van die draden los heeft gehangen en net zo lang heen en weer is geschuurd over een oppervlak dat de isolatie er vanaf is gesleten en op het onderdeel waar hij aarde op maakt moet dan ook de lak zijn weggesleten op die plek. Kan natuurlijk ook een andere manier zijn waardoor er aarde gemaakt wordt... even uitvogelen lijkt me. Je zou dat met een multimeter kunnen doen door te kijken hoeveel weerstand er tussen kabel van de benzinemeter en de aarde zit, als die heel laag is weet je dat ie ergens contact maakt, dat als voorbeeld. Maar als de benzinemeter nog werkt zou er geen probleem moeten zijn daar, zelfde geldt voor de handrem (als de lichten nog werken ... dan is dat het probleem niet). Als dat zo is, dan kan het alleen aan iets met de accu die contact maakt liggen lijkt me.
Maar moet eerlijk zeggen dat dit niet mijn expertise is.
Maar moet eerlijk zeggen dat dit niet mijn expertise is.
Laatst gewijzigd door Rutger-peer op wo apr 04, 2012 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Zekering doorgebrand
Had je niet al eerder problemen met je benzinemeter?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Zekering doorgebrand
Anders bij het eenvoudige beginnen, bijvoorbeeld de handrem. Ergens bij de handremhendel moet een stekkertje zitten. Misschien dat het eraf is of wat al eerder gezegd is een draad doorgesleten. kijken..... zoeken.... meten komt later wel.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Zekering doorgebrand
@ Rudi,
doet het oliedruklampje en temperatuur het wel als je hem op contact zet?
Als ik naar het schema kijkt lijkt het erop dat de handrem en de tank (en het accu lampje) naar de massa schakelen. Dus als een van die draden de massa raakt gaat er een lampje branden. Ze worden gevoed vanuit het instrumentpaneel
Het lijkt mij dat de draad van de zekering naar het instrument bordje ergens aan de massa komt (dus voor het instrumentbord). Misschien moet je als het contact aanstaat een proeflampje over de zekering zetten en eens met de draden bewegen. Als de lampjes in het instrumentbordje gaan gloeien is de kortsluiting weg.
(en moet je de draad weer isoleren)
Ben benieuwd.
vr gr Fons
doet het oliedruklampje en temperatuur het wel als je hem op contact zet?
Als ik naar het schema kijkt lijkt het erop dat de handrem en de tank (en het accu lampje) naar de massa schakelen. Dus als een van die draden de massa raakt gaat er een lampje branden. Ze worden gevoed vanuit het instrumentpaneel
Het lijkt mij dat de draad van de zekering naar het instrument bordje ergens aan de massa komt (dus voor het instrumentbord). Misschien moet je als het contact aanstaat een proeflampje over de zekering zetten en eens met de draden bewegen. Als de lampjes in het instrumentbordje gaan gloeien is de kortsluiting weg.
(en moet je de draad weer isoleren)
Ben benieuwd.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Zekering doorgebrand
Hallo Fons,
net even gecontroleerd.
Heb zo snel geen proeflampje, maar oliedruk en temperatuur zijn beiden niet aan, handrem ook niet evenals accu.
Ik heb de handrem vaak gebruikt, maar er is 2 weken geleden wel een nieuwe warmtewisselaar in gegaan,
misschien dat een van de draden daar contact maakt.
Ik ga zoeken...
net even gecontroleerd.
Heb zo snel geen proeflampje, maar oliedruk en temperatuur zijn beiden niet aan, handrem ook niet evenals accu.
Ik heb de handrem vaak gebruikt, maar er is 2 weken geleden wel een nieuwe warmtewisselaar in gegaan,
misschien dat een van de draden daar contact maakt.
Ik ga zoeken...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Zekering doorgebrand
Warmtewisselaar?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Zekering doorgebrand
Misschien bedoelt-ie radiateur...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Zekering doorgebrand
Dat ding dat het koken van de motor voorkomt en de koelfan laat aanslaan.
Ik weet het zo snel ook niet, morgen meer tijd.
Ik weet het zo snel ook niet, morgen meer tijd.
Re: Zekering doorgebrand
Thermocontact.
Re: Zekering doorgebrand
@rudi,Hallo Fons,
net even gecontroleerd.
Heb zo snel geen proeflampje, maar oliedruk en temperatuur zijn beiden niet aan, handrem ook niet evenals accu.
dat bevestigd dat je tussen de zekering en het dashbord moet zoekn, alle genoemde lampjes hebben dezelfde voeding.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Zekering doorgebrand
@ Rudi,
Ik denk dat het contactslot defect is.
Trek de connector bij het contacslot maar eens los en verbindt (de auto staat in de vrij!!) aan de auto kant de rode draad + met een van beide andere. Bij de ene draad gaat de startmotor lopen. Bij de andere gaan alle lampjes aan (als er tenminste een zekering in zit
vr gr Fons
Ik denk dat het contactslot defect is.
Trek de connector bij het contacslot maar eens los en verbindt (de auto staat in de vrij!!) aan de auto kant de rode draad + met een van beide andere. Bij de ene draad gaat de startmotor lopen. Bij de andere gaan alle lampjes aan (als er tenminste een zekering in zit
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)