Pagina 1 van 3
R4 Start niet meer
Geplaatst: di apr 03, 2012 10:07 pm
door carelhj
Ik heb een vraag: wat zou de oorzaak kunnen zijn van het "meedraaien "van het verdelerhuis tijdens het starten van de motor. Of hij ook meedraait als de motor loopt weet ik niet want de motor slaat (nog) niet aan.
Kun je de verdeler verkeerd monteren, zeg maar 180 graden gedraaid ?
Het gaat om een C1E motor.
Carel
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 12:10 am
door Rutger-peer
Hoe bedoel je dat het verdelerhuis meedraait? Hij kan toch geen rondjes draaien? Bedoel je dat hij verdraait zodra je de motor aanzet? Heb je het beugeltje waarmee hij vastgeklemd zit wel goed aangedraaid?
Beugeltje waar ik het over heb is vaag te zien op deze foto. De moer waarmee bij vastgedraaid zit is nog net half te zien achter de zwarte en groene draad.
Als dit antwoord in de categorie "dat had ik zelf ook al wel bedacht" valt, dan moet je je vraag iets specifieker stellen.
Overigens, dat 180 graden omdraaien van de ontsteking kan weleens mogelijk zijn. Mijn ontsteking gaat zwabberen als ik de as 180 graden draai en dan weer in het blok steek. Lijkt er op dat de nokjes onderaan de as excentrisch aan de as zitten (dus bijvoorbeeld het ene nokje op 0 graden en het andere niet op 180 maar op 170 graden op de doorsnee van de as).
180 graden verdraaien van de verdelerkap kan dacht ik niet (in de zin van dat ie er op maar 1 manier op kan). Hij kan er dus op 2 manieren op. Natuurlijk zijn je bougiekabels wel verkeerd aangesloten als je de verdelerkap 180 graden verdraait maar de bougiekabels dan niet verwisselt, maar dat lijkt me logisch (maar om misverstanden uit te sluiten omtrent wat bedoeld wordt).
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 8:02 am
door carelhj
Rutger,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Wat ik meedraaien noem heet bij jou zwabberen. vandaar ook de aanhalingstekens.
Ik had dat zwabberen niet eerder opgemerkt. Het vastzetten van het verdelerhuis was verder in orde.
Ik ga nu maar eens kijken naar die nokjes en zien of hij ook andersom past.
Dit probleem kan veroorzaakt zijn door het weer monteren van het vliegwiel, na vervanging van de koppelingsplaten en wat oliekeerringen.
Hoewel het vliegwiel maar op een manier past, de zeven gaten verspringen ten opzichte van elkaar, sluit ik niet uit dat met het zoeken van de goede plek ook de meeneemnok voor de verdeler is verdraaid.Als je dan de verdeler er weer op de aangebrachte merken inzet, gaat het wel fout.
Ik ga het vandaag uitzoeken.
Bedankt.
Carel
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 10:12 am
door Rutger-peer
Kijk eens aan, ben benieuwd! Graag gedaan

.
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 1:35 pm
door carelhj
Ik doe iets niet goed, maar wat?
Ik zie iets over het hoofd ,maar wat?
Starten als de beste maar niet aanslaan!!!.
wat ik heb gedaan( in willekeurige volgorde)
- hij vonkt: getest met losse bougie (van cilinder 4 op kleppendeksel)
- benzine genoeg- vlotterkamer vol, carburateur doorgeblazen(8 bar)
- geen geplof tijdens starten
- met controle lampje, volgens systeem rvier, tijdstip gesteld
- puntjes zijn goed : opening afgesteld op 0.4
- cilinder 1 op begin arbeidsslag gezet(met verwijderde verdeler) met merkteken vliegwiel tussen de streepjes op het kopp.huis
- kabels verdeler in juiste volgorde aangesloten(1342)
- accu is nokvol
- geprobeerd met en zonder choke; met en zonder gasgeven.
ik weet het even niet meer. Graag ontvang ik nieuwe suggesties.
Het wordt lente en dat ding moet rijden. Moet hem ook nog spuiten dus werk zat. en gelukkig ook veel tijd.
Voor de volledigheid:
tijdens het opnieuw plaatsen van het vliegwiel, na vervanging van oliekeerringen is het mogelijk dat de zaak is verlopen. Vandaar het gedoe met cilinder 1 op begin arbeidsslag met merkteken op de juiste plaats.
Carel
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 4:05 pm
door Tweety
is de volgorde met de klok mee ? 't kan zijn dat 't onstekingstijdstip toch incorrect is, evt met assistent die 'm een beetje heen en weer draait.....
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 4:10 pm
door carelhj
hoi tweety,
volgorde is met de klok mee op de verdeler! Het kan haast niets anders zijn dan de ontsteking.
Ik weet alleen niet hou, er van uitgaande dat wat ik tot op heden heb gedaan goed is gedaan.
carel
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 4:11 pm
door carelhj
hou moet zijn hoe
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 6:42 pm
door Rutger-peer
Misschien toch nog de ontstekingsvolgorde...
Hoe heb je bepaald waar de kabel van cilinder 1 moet? Zorgen dat je cilinder op moment van ontsteken staat (allebei de kleppen dicht) en dan kijken welke kant het rotortje op staat, daar komt cilinder 1 op, dan met de klok mee de ontstekingsvolgorde aansluiten.
Heb je misschien de kabels 180 graden verkeerd aangesloten? Zeg maar wat... ben er zelf ook ooit eens zo ingetuind, ervan overtuigd zijn dat het juist is aangesloten terwijl het mooi verkeerd zit en dan maar niet weten wat het euvel is

.
Ook zoiets: cilinder 1 is die aan vliegwielzijde he.
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 7:28 pm
door R4F6GTX Automaat
Vergeet niet dat 1 rotatie van de nokkenas twee rotaties van de krukas is, dus misschien staat het inderdaad 180 graden verkeerd... Als de 1e cylinder op ontsteken staat, wijst de rotor naar je rechterkoplamp (ongeveer)(meer in de richting van de accu). De eerste cylinder noemen we dan de eerste die aan de voorkant van de auto zit, dus effe niet zeuren voor een motor die andersom ligt of zo...
Dus voor de beterweters hier, bij de R4 zit de 1e cyl aan de schutbordzijnde dus in dit geval moet de 'vinger' van de rotor naar je stuurwiel wijzen..., (bij ontsteken) wil je de boel goed aangesloten hebben....
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 9:06 pm
door kneul0
misschien maakt het draadje van de puntjes massa met het verdelerhuis.
is mij ook een keer gebeurt hierna het spul weer los gehaald en opnieuw in elkaar gezet en het draadje met enige zorgvuldigheid naar binnen gewerkt en toen deed hij het weer.
groet leon
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 9:43 pm
door carelhj
hallo, bedankt voor de reacties, ik reageer als volgt:
@rutger-peer: ik heb de vaststelling gedaan zoals jij het beschrijft, de kabels in de juiste volgorde
aangesloten volgens 1342, ervan uitgaande dat cil. 1 dichtst bij het vliegwiel zit en de rotor met de klok
meedraait
@paul: ik heb daar rekening meegehouden maar ga het morgen alsnog controleren. Ik hield de tuimelaars in de
gaten en het corresponderen daarvan met het merkteken, terwijl de verdeler was verwijderd.
wat ik in jouw antwoord niet begrijp is dat de ene keer de "vinger' naar het schutbord wijst en een zin later
naar de rechterkoplamp, die overigens nog niet is gemonteerd, maar dat terzijde. en ik monteer de koplamp
niet op het schutbord
@ kneul, ga ik morgen na, puntjes zijn overigens nogal nieuw.
bedankt voor de opmerkingen en aanwijzingen. ik zal jullie op de hoogte houden.
Carel
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 9:45 pm
door Rutger-peer
R4F6GTX Automaat schreef:Dus voor de beterweters hier, bij de R4 zit de 1e cyl aan de schutbordzijnde...
Je hebt altijd wel aparte viertjes ja Paul, dat is een ding wat zeker is

...

Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 9:48 pm
door Rutger-peer
Hoe het ook moge zijn: gewoon kijken wanneer de eerste cilinder ontstoken dient te worden, dan kijken waar je rotor naartoe wijst en ervoor zorgen dat je het ontstekingshuis zo draait dat op dat moment een puntje van de verdelerkap wordt aangetikt en dus ook bijbehorende kabel naar de 1e cilinder wijst. Waar de rotor naartoe wijst hangt volgens mij ook af van de ontsteking, want die van mij wijst naar de kleppendeksel als cilinder 1 aan de beurt is.
Re: bewegende verdeler
Geplaatst: wo apr 04, 2012 11:31 pm
door R4F6GTX Automaat
Ik bedoelde, in de "normale autowereld" is de eerste cyl. die het dichts bij de distributie zit, bij de R4 dus aan de schutbordkant... De distributie bedoelen we de tandwielen en ketting mee...