Beperkt vermogen en afslaan
Geplaatst: di mar 06, 2012 11:31 pm
Beste forumleden,
graag jullie advies en reacties op volgend probleem.
Met onze beige 4GTL (1985) rijd ik dagelijks voor woon- werkverkeer 70 tot 100 kilometer. Recent (november) heb ik onderhoud laten doen (en deels zelf gedaan): kleppen gesteld, bougies vervangen, en als klap op de vuurpijl: 1-2-3-ontsteking laten monteren. Dat laatste heb ik vooral laten doen omdat de motor onregelmatig liep, voor mijn gevoel zelfs ooit op 3 cilinders. Eén van de 4 bougies (de voorste, bij de bak) was ook behoorlijk vet. Uiteraard elke 10.000 km. olieverversen. Compressie was aan de lage kant, maar wél vrijwel gelijk over de 4 cilinders.
In de hele winterperiode heeft de 4GTL het op zich goed gedaan: altijd starten (buitenslaper), geen probleem. Maar de afgelopen weken is hij steeds slechter gaan lopen, ik krijg hem pas op vol vermogen als ik de choke helemaal opentrek.
Voorbeeld: vanmiddag reed ik een stukje snelweg, en dan haal ik met moeite 110. Als ik vervolgens de choke opentrek, schiet hij vrij snel door naar 120.
Ander voorkomend euvel: toen hij nog in de gewone stationairstand stond, wilde de motor wel eens afslaan als ik vrij plotseling remde om een 90-gradenbocht te nemen, of bij het naderen van een rotonde (en dan geeft iemand weer eens geen richting aan). Dat werd steeds erger (soms wel 5 keer tijdens een rit naar mijn werk). Slangetjes bij carburateur leken een beetje los te zitten, heb ik vastgedraaid. Dacht het euvel verholpen te hebben, maar dat is niet zo. Ik heb nu de stationairstand wat bijgedraaid, waardoor hij eigenlijk te hard stationair loopt, maar hij slaat in ieder geval niet meer af. Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de mengverhouding benzine en lucht, want feitelijk is het de chokestand die daar invloed op heeft, toch? Stationair draait hij nu te hard, maar de koets trilt dan als een tractor (enigszins overdreven). Als ik lekker 80 rijd in z'n drie, is er niets aan de hand. Als laatste: soms lijkt het alsof de motor heel even stilvalt (of zonder benzine zit) als ik flink accelereer tot bijvoorbeeld 90 (vol gas) en ik dan het gaspedaal los laat om af te zakken naar 80. Eigenlijk zoek ik het euvel in de carburateur.
Nou: symptomen genoeg.
Nu de diagnose nog.
Als er vragen zijn: stel ze gerust.
Wie herkent dit, wie geeft mij advies, of wie kan mij helpen bij de praktische oplossing van dit probleem (regio Veghel). Mijn intentie is om er nog 4 jaar woon- werkverkeer mee af te leggen (55.000 km., vandaar ook mijn investering in 1-2-3-ontsteking).
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Roept u maar!!
graag jullie advies en reacties op volgend probleem.
Met onze beige 4GTL (1985) rijd ik dagelijks voor woon- werkverkeer 70 tot 100 kilometer. Recent (november) heb ik onderhoud laten doen (en deels zelf gedaan): kleppen gesteld, bougies vervangen, en als klap op de vuurpijl: 1-2-3-ontsteking laten monteren. Dat laatste heb ik vooral laten doen omdat de motor onregelmatig liep, voor mijn gevoel zelfs ooit op 3 cilinders. Eén van de 4 bougies (de voorste, bij de bak) was ook behoorlijk vet. Uiteraard elke 10.000 km. olieverversen. Compressie was aan de lage kant, maar wél vrijwel gelijk over de 4 cilinders.
In de hele winterperiode heeft de 4GTL het op zich goed gedaan: altijd starten (buitenslaper), geen probleem. Maar de afgelopen weken is hij steeds slechter gaan lopen, ik krijg hem pas op vol vermogen als ik de choke helemaal opentrek.
Voorbeeld: vanmiddag reed ik een stukje snelweg, en dan haal ik met moeite 110. Als ik vervolgens de choke opentrek, schiet hij vrij snel door naar 120.
Ander voorkomend euvel: toen hij nog in de gewone stationairstand stond, wilde de motor wel eens afslaan als ik vrij plotseling remde om een 90-gradenbocht te nemen, of bij het naderen van een rotonde (en dan geeft iemand weer eens geen richting aan). Dat werd steeds erger (soms wel 5 keer tijdens een rit naar mijn werk). Slangetjes bij carburateur leken een beetje los te zitten, heb ik vastgedraaid. Dacht het euvel verholpen te hebben, maar dat is niet zo. Ik heb nu de stationairstand wat bijgedraaid, waardoor hij eigenlijk te hard stationair loopt, maar hij slaat in ieder geval niet meer af. Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de mengverhouding benzine en lucht, want feitelijk is het de chokestand die daar invloed op heeft, toch? Stationair draait hij nu te hard, maar de koets trilt dan als een tractor (enigszins overdreven). Als ik lekker 80 rijd in z'n drie, is er niets aan de hand. Als laatste: soms lijkt het alsof de motor heel even stilvalt (of zonder benzine zit) als ik flink accelereer tot bijvoorbeeld 90 (vol gas) en ik dan het gaspedaal los laat om af te zakken naar 80. Eigenlijk zoek ik het euvel in de carburateur.
Nou: symptomen genoeg.
Nu de diagnose nog.
Als er vragen zijn: stel ze gerust.
Wie herkent dit, wie geeft mij advies, of wie kan mij helpen bij de praktische oplossing van dit probleem (regio Veghel). Mijn intentie is om er nog 4 jaar woon- werkverkeer mee af te leggen (55.000 km., vandaar ook mijn investering in 1-2-3-ontsteking).
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Roept u maar!!