Pagina 1 van 2
Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: za feb 25, 2012 1:12 pm
door Bouke
Bij het vervangen van de rem cilinders en schoenen aan de achter kant ging alles voorspoedig tot bleek dat de wartel vast zitten aan de leidingen. Het lukt wel om de oude cilinders van de wartels te draaien maar bij het monteren vd nieuwe heb ik toch echt losse wartels nodig.
Ik vermoed dat het stalen wartels zijn en de leidingen zijn van koper.
Wie heeft de gouden tip om de wartels los te krijgen zonder te leiding kapot te draaien?
Groet
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: za feb 25, 2012 1:51 pm
door Bouke
Ohja, hij staat al een tijdje in de Imal te weken...
Hij moet vandaag nog los want ik kan haar niet laten staan waar ze nu staat.
Ieder idee is welkom!
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: za feb 25, 2012 1:56 pm
door Mark4GTL
blikje cola en daar in laten weken...
geen light, maar regular
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: za feb 25, 2012 2:07 pm
door schoapke
even met de brander er op wil ook wel eens helpen
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: za feb 25, 2012 4:03 pm
door Bouke
Helaas nog steeds geen sjoege. Verhitten hielp ook niet.
Iemand in regio bussum of amersfoort die een velssetje uit wil lenen...???
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: za feb 25, 2012 5:40 pm
door Bouke
AAAAAAAAAAAAAAH, vraag me niet hoe maar de wartel is gebroken ipv de leiding! Ik zit nu dus met een prachtig trompetje zonder een wartel erachter....
zucht
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: zo feb 26, 2012 12:09 am
door Rutger-peer
Remleidingen, gotta love 'em...
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: zo feb 26, 2012 8:39 am
door Willem de Zwijger
Ik heb hier wel een felssetje. En ik denk dat ik ook nog wel wat remleiding en wartels heb.
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: zo feb 26, 2012 11:22 am
door Bouke
Willem, je hebt PB...
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: zo feb 26, 2012 5:15 pm
door RVIER
Heren,
ik geloof dat de engie wartels die ooit normaal losgingen, zonder de leiding te beschadigen, die op de hoofdcilinder waren. Zowel stalen als koperen leidingen corroderen vast
Ik knip standaard de leidingen door vlak achter de nippel. Die kun je dan normaal losdraaien met een dop of een ringsleutel, zodat hij niet beschadigd. Daarna voorzichtig uitboren eerst met boor 4 en daarna met 4,8 mm. Je kunt hem dan weer opnieuw gebruiken.
Een felssetje is dus een must.
Bij het monteren kun je wel wat kopervet tussen nippel en leiding doen. Dat geeft je in ieder geval een goed gevoel, maar geen garantie dat hij daarna (na >5 jaar) weer losgaat.
vr gr Fons
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: ma feb 27, 2012 11:19 am
door Bouke
Ja Fons, zo is het uiteindelijk dus ook gegaan...
Mijn volgende aankoop wordt hoe dan ook een felssetje en een rol koper en doosje wartels.
Zondag kon ik via via terecht bij een aantal volvo knutselaars in loosdrecht die exact genoeg pijp hadden voor twee leidingen en een felsset. Daarna was het nog een half uurtje werk om ze te monteren, de trommels schoont e maken en de lagers van vers vet te voorzien. Bij de test trok ik twee mooie zwarte streepjes over het asfalt.
Vanmiddag op de remmenbank voor de herkeuring en hopen dat het allemaal in orde is.
Groet Bouke
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: ma feb 27, 2012 1:15 pm
door Tweety
Bouke schreef:Bij de test trok ik twee mooie zwarte streepjes over het asfalt.
Oh twee zwarte streepjes... met je voorwielen hoop ik, want als dat met je achterwielen is dan kan het zijn dat je remdrukverdeler nog vast zit.
Btw d'r zijn ook speciale ring-steeksleutels om wartels mee los te draaien... ringsleutel met inkeeping, zodat de leiding niet eerst hoeft te worden doorgeknipt.. scheeldt wel als je alleen een cylindertje vervangt, dan wordt je leiding niet steeds korter....
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: ma feb 27, 2012 1:45 pm
door Bouke
Goed punt van die streepjes...heb er eigenlijk niet zo op gelet van welke wielen ze waren. Het waren er iig niet vier.
Wat die sleutel betreft moet je nog steeds de leiding doorknippen wanneer de wartel vast zit aan de leiding.
In dit geval ging het overigens prima met een steeksleutel (met beleid draaien en proberen de wartel te laten schrikken door op de sleutel te kloppen) omdat de wartel wel los kwam van de cilinder en de slang.
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: ma feb 27, 2012 6:14 pm
door R4F6GTX Automaat
of een goeie griptang....
Re: Wartel vast aan remleiding
Geplaatst: ma feb 27, 2012 6:43 pm
door RVIER
Heren,
ik beschreef een methode die de nipple voorspelbaar heel houdt bij demontage. Voor het
vastzetten zijn de speciale remnipplesleutels goed bruikbaar. Het loot overigens ook de moeite om de draad goed schoon te maken zodat je de nippel er zonder veel moeite in kunt draaien.
@ Paul,
een griptang is als pur, het werkt goed maar je schaamt je er toch wel een beetje voor
vr gr Fons