Pagina 1 van 2
Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: zo jan 29, 2012 11:44 pm
door Bart-S
Hallo iedereen,
Ik ontdekte gisteren een gat in de dunne slang van de carburateur naar de motor. Even schrikken, maar na wat zoekwerk op dit forum blijkt het waarschijnlijk de restrictor te zijn (om valse lucht tegen te houden).
Het gat lijkt me alleen wel aan de grote kant, als ik het open hou met mijn hand dan ziet het er uit als een klodder zwarte kit met een gat erin

. Is deze grootte normaal, of is het uitgescheurd?
Het is dus een T-stuk, met een dunne (ongeveer 2 cm) slang naar de bovenkant van de motor. Ik hoop dat jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen, een gat in een slang is gevoelsmatig niet zo fijn, zeker als het bij de carburateur zit (ben een beetje bang voor een benzinebrandje). Ik kreeg het korte slangetje trouwens wel heel gemakkelijk los, misschien moet ik daar maar wat klemmen op zetten.
Ik kan mijn carburateur trouwens niet terugvinden in de vraagbaak, of op foto's op dit forum. Herkent iemand dit model?
Zoals jullie lezen ben ik nog niet echt vertrouwd met dit soort dingen. Maar met de vraagbaak kom ik een heel eind gelukkig
Groeten,
Bart
Mijn caburateur:
Het T-stuk met de restrictor terwijl ik deze open hou:
Het T-stuk in rust:

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: zo jan 29, 2012 11:58 pm
door Rutger-peer
Dat hoort geloof ik uit 1 stuk te zijn. Denk dat dit eerder een improvisatie-reparatie is. De restrictie zit geloof ik in de slang zelf. Maar echt veel kaas heb ik er ook niet van gegeten dus anderen zullen je vast beter kunnen helpen dan ik.
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: ma jan 30, 2012 10:07 am
door Willem de Zwijger
Dat plastic t-stukje moet in ieder geval heel zijn, dit is duidelijk een reparatie gevalletje wat weer stuk gegaan is.
Op de onderste foto is te zien dat het slangetje wat naar beneden loopt ook zijn beste tijd gehad heeft, je ziet daar een scheur op de onderste bevestiging.
De restrictie is een klein tonnetje met een nog kleiner gaatje erin. Het zit in 1 van de twee slangetjes die op jouw plastic t-stukje schuift, uit mijn hoofd zou ik zeggen het slangetje met die scheur. Je ziet of voelt het snel genoeg als je het loshaalt en er doorheen blaast.
Voor benzinebrand zou ik niet bang zijn, eerder voor aanzuigen van valse lucht.
Die carb is toch een gewone Zenith 28?
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: ma jan 30, 2012 4:13 pm
door Quatro lata
Hallo,
Zelf net een soortgelijk euvel opgelost / aan het oplossen. Het ' Tonnetje' met een klein gaatje zit bij mij inderdaad in het slangetje dat vanaf het T-stukje naar onderaan de carburateur loopt.
De T-stukjes willen nog wel eens verharden en barsten. Heb er zelf net een vervangen. Helaas heb ik bij het schoonmaken van de slangetjes nu net het dikke slangetje van de kleppendeksel naar het T-stuk te ver omgebogen . .. dat is nu ook een Duck-tape oplossing geworden.
Dit soort slangetjes wordt denk ik wel steeds lastiger te krijgen . . . voorlopig moet het volgens mij nog wel lukken.
Groet,
Maarten
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: ma jan 30, 2012 4:51 pm
door Rutger-peer
Overigens, over watvoor diameter hebben we het bij die restrictie? M.a.w.: als je de diameter van het gaatje hebt, kun je dan niet heel simpel zelf zo'n restrictie maken door een stukje plastic, gaatje er doorheen boren en in het slangetje duwen? Of gaat het hier om zo'n minuscuul gaatje dat dat niet te be-boren valt?
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: ma jan 30, 2012 6:08 pm
door Bart-S
Bedankt voor de reacties!
Tijd voor een nieuw T-stukje en een nieuwe slang

. Weet iemand waar deze T-stukken te koop zijn? Is dat bijvoorbeeld bij de Brezan te krijgen, of bij het clubmagazijn?
Die onderste slang moet inderdaad ook vervangen worden, bedankt voor de tip! Ik zal kijken waar de restrictor zit in die slang, misschien is die eruit te snijden en in een nieuwe slang te plaatsen. Zo niet dan moet ik maar eens een keer naar Loenen

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: ma jan 30, 2012 6:55 pm
door kneul0
T-stukje kan je gewoon bij de renault dealer kopen, kost maar een paar euro.
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: di jan 31, 2012 12:21 am
door R4F6GTX Automaat
Rutger-peer schreef:Overigens, over watvoor diameter hebben we het bij die restrictie? M.a.w.: als je de diameter van het gaatje hebt, kun je dan niet heel simpel zelf zo'n restrictie maken door een stukje plastic, gaatje er doorheen boren en in het slangetje duwen? Of gaat het hier om zo'n minuscuul gaatje dat dat niet te be-boren valt?
een plugje kan er ook in, als je een (tijdelijke/)alternatieve oplossing wil...

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: di jan 31, 2012 1:23 pm
door Bart-S
Harry Veldhuis heeft nog een T-stuk en een slang met restrictor, daar ben ik dus mooi mee geholpen

.
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: wo feb 01, 2012 3:12 pm
door dick holtrop
gaatje is volgens mij 0,9mm
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: wo feb 01, 2012 3:16 pm
door Rutger-peer
Moet je een erg dun boortje hebben, maar in principe is dat dus prima zelf te fabriceren lijkt me.
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: za feb 04, 2012 9:20 pm
door BVDP
dick holtrop schreef:gaatje is volgens mij 0,9mm
Kan iemand hier eens de exacte maten zetten? Ik wil dit dingetje al lang maken omdat het bij mijn wagen wat beschadigd is. Lengte, diameter en diameter gaatje volstaan. Het mijne is in zwarte kunststof. Is dat origineel?
Met dank
mvg Bart
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: zo feb 05, 2012 1:02 am
door R4F6GTX Automaat
Sommige zijn zwart, sommige hebben er nog een rood randje aan...
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: zo feb 05, 2012 4:19 pm
door Rutger-peer
Lijkt me dat het gaat om de diameter, die bepaalt uiteindelijk hoeveel lucht er door kan. Lengte en kleur

doen er dan niet toe mijns inziens.
Re: Restrictor in carburateurslang te groot?
Geplaatst: zo feb 05, 2012 8:59 pm
door BVDP
De weerstand voor de luchtstroom in een leiding wordt bepaald door de diameter (kwadratisch zelfs dacht ik zo los uit het hoofd) maar ook de lengte. Kleur is om het wat origineel te houden.
Iemand die de maten even kan opmeten?
mvg Bart