Pagina 1 van 2
Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: za jan 07, 2012 8:01 pm
door RTTblackadder
Daar ik nu bezig ben met de chassiswerkzaamheden zou ik de achterwielophanging willen verwijderen.
Enig idee waarop ik moet letten?
Bedoeling is de "scharnieren" los te maken, en alles die aan de achterste balken vasthangt (schokdemper, enz...), en gans de achteras af te halen. Moet er ergens aandacht aan besteed worden?
Ik lees het graag.
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: za jan 07, 2012 11:22 pm
door Rutger-peer
In principe kun je 't er gewoon onderweg schroeven. Zolang je de torsiestaven niet uit hun bevestigingspunten trekt (in de dwarsrichtingen van de auto), blijft de afstelling van je achteras goed (en geloof me, die trek je heus niet zo uit elkaar).
Wat jij de "scharnierpunten" noemt, kennen we op het forum als de swingarmbevestigingen. Die moet je gewoon laten zitten aan de swingarmen, overigens hoogst onwaarschijnlijk dat je ze er heel vanaf krijgt. De swingarmbevestiging zit met 3 m8 bouten aan het chassis, waarvan er 1 in een vastgelaste moer gedraaid zit, dat zie je vanzelf. Die maak je los aan beide kanten, en ook de 2 delen die bevestigd zijn aan de achterbalken (waar ook je torsiestaven in zitten vergrendeld). Dan moet je de achteras er zo af kunnen halen als de schokbrekers en remleidingen los zijn.
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: zo jan 08, 2012 5:20 pm
door Bertje
Zeker je schokdempers even met een stuk touw of zo, bij de bestellers zit daar een veer in waardoor ze in onbelaste toestand vanzelf uitschuiven (bij de F6 althans). Voor de rest inderdaad gewoon de boel losschroeven, het schiet niet uit elkaar en er zitten ook nergens onverwachte spanningen op.
Uploaded with
ImageShack.us
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: ma jan 09, 2012 10:00 am
door RTTblackadder
bedankt!
Da's meteen klaar en duidelijk.
De "scharnieren", dus de as in die rubber, die laat ik gewoon zitten want die is goed.
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: di jan 10, 2012 11:06 pm
door Bertje
Was bij mij ook nog goed, zie foto.
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: zo jan 15, 2012 8:28 pm
door jbeekmann
Misschien heb je hier ook nog wat aan:
http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: di jan 17, 2012 6:36 pm
door gerrie037
Idd met hulp van de bovenvernoemde link heb ik verleden jaar ook aan deze opdracht gewaagd...Ik kan enkel bevestigen wat er reeds gezegd is geweest! De verrassing komt wanneer de driehoekjes (bevestiging aan de balken) verwijderd worden...toen zag ik eventjes de moed in de schoenen zakken

Maar al bij al is de gehele operatie goed verlopen. (Ik zal trachten foto's bij te voegen) Nog één tip: bij het terugplaatsen van de achteras: werk steeds van buiten naar binnen (eerst de swingarmbevestigingen) zoniet is de druk van de torsies te sterk teneinde de bevestigingen op de achterbalk terug te plaatsen...succes
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: di jan 17, 2012 6:43 pm
door gerrie037
Uploaded with
ImageShack.us
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: di jan 17, 2012 6:44 pm
door gerrie037
Uploaded with
ImageShack.us
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: di jan 17, 2012 6:47 pm
door gerrie037
Uploaded with
ImageShack.us
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: di jan 17, 2012 6:52 pm
door gerrie037
Uploaded with
ImageShack.us
Foto's plaatsen is dus niet echt aan mij besteed...ik hoop dat je hebt gezien wat ik bedoelde...
grts
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: wo jan 18, 2012 2:22 am
door RVIER
@gerrie,
pas je wel een beetje op met die lange bout door de schokbrekerkop aan de linkerzijde van de wagen?
Als je niet oppast vernielt die bout bij zwaar inveren de remdrukverdeler
vr gr Fons
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: wo jan 18, 2012 10:50 am
door Bertje
gerrie037 schreef: Nog één tip: bij het terugplaatsen van de achteras: werk steeds van buiten naar binnen (eerst de swingarmbevestigingen) zoniet is de druk van de torsies te sterk teneinde de bevestigingen op de achterbalk terug te plaatsen...succes
Dus eerst de zwingarmen vastzetten en dan de torsieplaten? Ben dit weekend met een achteras bezig geweest, rechts zit alles nu vast maar links zit de torsieplaat er al op, maar de zwingarmbevestigingen krijg ik nu niet op z'n plaat. Verstandigste is dus de boel weer losmaken?
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: wo jan 18, 2012 1:28 pm
door gerrie037
Hoi Bert, idd ik had hetzelfde probleem...op de achterbalken waren er 5 van de 6 bouten met veel moeite geplaatst maar de rest lukte niet meer
...spijtig van de tijd dewelke er voor nodig was geweest maar achteraf toch blij dat we opnieuw zijn gestart. Het lukt dan eens zo goed, succes...
Dadelijk doorspringen naar de reactie van Fons. Das weer effe geleden...alles goed met je? Ben nog steeds super content over de speedline-moeren...
En wat je opmerking betreft...idd daar werd al aan gewerkt (ingekort die handel)...
Grts
Re: Losmaken achterophanging: waarop letten?
Geplaatst: wo jan 18, 2012 2:47 pm
door RVIER
heren,
grappig om te zien dat we allemaal een eigen manier hebben. Ik werk juist van binnen naar buiten.
Ik probeer als eerst de dikke bouten van de beide platen door de binnenste balken te schuiven. De achteras hang dan aan de wagen en je hebt dan geen last meer van het gewicht.
Ik steek vervolgens de bouten door de platen op de balken (ringen en moeren erop, maar niet vast).
Dan ga ik naar buiten werken
Meestal kun je wel
een bout van de swingarm doorsteken, eventueel steek te er een dikke kruiskopschroevendraaier in (want die heeft een mooie zoekkant). Zowieso is een stuk rondijzer van 8 mm waar je een punt aan slijpt is handig voor het positioneren!
Daarna zet je een krik onder een draagarm en ligt die voorzichtig tot dat je er weer een bout in kunt steken. Daarna andere kant. Als je alle bouten erin hebt zitten kun je eventueel nog iets aan de sporing doen.
@ Gerrie, hier gaat het allemaal nog goed,beetje erg druk. Maar, beter te druk dan niets te doen
vr gr Fons