Pagina 1 van 4
Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 12:33 pm
door jandeman63
ik kan een 5 bak uit een 5 kopen. Nu weet ik niet hoe je het schakelen zo moet ombouwen om het voor de r4 werkend te krijgen.
Heb je hiervoor extra materiaal nodig en zo ja wat dan?
Aan de voorkant van deze bak zit een dwarssteun die je tussen de 2 kokerbalken schroeft.
heeft iemand van jullie ervaring met z`on klus.(kan het zelf maarrrrr met advies)
groet jan
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 12:36 pm
door R4F6GTX Automaat
Heb je ook gekeken welke eindoverbrenging die 5 bak heeft en dus wat je ermee opschiet? Of gaat het daar niet om...
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 12:44 pm
door jandeman63
euuuuh niet echt een plaatje op de bak gezien. het is een Ts bak (zegt ie) en jazeker het gaat om het toerental. dit is nu hoog in de 4. Ik heb al wel een gtl bak liggen dus dat is ook nog een optie.
O ja mijn fje krijgt een 1289cc met een 32mm carb. dus ook iets meer power.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 2:05 pm
door Rutger-peer
Er zijn geloof ik op het forum zat topics te vinden over het ombouwen naar 5-bak en de voor- en nadelen hiervan. Maar zoals Paul zegt, en ik weet niet of je dat goed begreep van hem, 5bakken hebben over het algemeen een extra versnelling er "tussen" en niet een extra versnelling "bovenop" je 4e versnelling. Komt er dus op neer dat je vaker moet schakelen maar je aan je top hetzelfde toerental hebt en dus niet een soort van overdrive. Gewoon in het geval je dat niet wist...
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 2:49 pm
door jandeman63
Bedankt voor de info. Maar zijn er wel 5 bakken met een overdrive?
Ik zag een topic over dit onderwerp onderwerpt maar de foto's waren er niet meer:(
Pas maken. Kan op verschillende. Manieren zag ik
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 2:57 pm
door Goof
Je kunt natuurlijk altijd proberen om het differentieel van de GTl bak in de Ts-bak te zetten. Is alleen de vraag of het motortje dat trekt en 1 groot nadeel: je snelheidsmeter geeft een verkeerde waarde, namelijk lager dan de werkelijke snelheid. km-teller klopt op termijn dan dus ook niet meer.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 3:04 pm
door kpr
Hier een uitleg met duidelijke foto's in het Frans:
http://renault6.forumactif.com/t299-tut ... 5-vitesses" onclick="window.open(this.href);return false;. Het gaat wel om een Renault 6, maar dat is qua chassis en motor (vrijwel) gelijk.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: vr dec 23, 2011 3:41 pm
door jandeman63
aaa tres bienes!! c`est une drama dat ik geen petitte beetje frans ken ,aar de foto`s maken veel duidelijk
Nu zit er aan de bak die ik kan kopen een soort dwarssteun. Zou dat de steun kunnen zijn die ze bedoelen bij een alpine? Hoef je dan niet in het chassis te zagen?
Deze knul heeft het wel heel mooi gedaan.

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: za dec 24, 2011 5:36 pm
door RVIER
Ziet er inderdaad wel goed uit.
Ik vind de oplossing om de uitbouw van de voorbalk met bouten vast te zetten niet slim. Het chassis zal daardoor eerder torderen. Je kunt hem beter vastlassen.
Ik denk dat de oplossing van de engelse R4 site voor de voorbalk beter is.
vr gr Fons
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: za dec 24, 2011 8:23 pm
door zwergje
Hoi Jan,
Aan je foto'tje en de term F-je , vermoed ik dat je een f4 of f6 rijdt.
Die heeft een kortere bak dan een gtl, en daarom heb je dan wel degelijk een groter verzet in de 5e versnelling van een TS bak.
Grofweg kun je stellen dat je 4e ongeveer gelijk is die van de 4e van de 5 bak, en je er dus een extra versnelling bovenop krijgt.
Daar heb je wat aan met een 1300 erachter, vraag maar eens aan Willem de Zwijger, of check zijn info over dit topic op het forum.
GTL bak heb ik voor een 45pk blokje in de F6, rijdt niet alleen harder, maar ook zuiniger.
Dan zeg je dat het toerental hoog is met de bak die je er nu in hebt.
Dat is ook mijn ervaring met mijn tweede f6, waarin alles orgineel is.
Als jouw f-je een orginele bak heeft, is die inderdaad korter.
Bovendien is de1100 in een f-je net effe anders dan die in de gtl: meer toeren, om met die kortere bak toch vaart te maken ( en dus een hoger verbruik ).
Dit alles om ook met lading en wat hogere luchtweerstand uit de voeten te kunnen.
Het overzetten van de pook van de 4 op de r5 bak, staat op het forum beschreven.
Even de zoekfunctie gebruiken.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: za dec 24, 2011 9:34 pm
door jandeman63
Hallo zwergje.ja ik heb een F4 en heeft de korte bak dus bij 40km in zijn 4 zullen we maar zeggen.
ik heb een mooie link hier gekregen met duidelijke foto`s.
was vandaag bij een renault 5 specialist.Hij liet zien dat de 5 automaat standaard met z`on vastschroef balk is geleverd. renault deed dit dus zelf wel.
Kun je trouwens een 5 bak gebruiken die geschakeld was op de vloer? Je kan hier geen deksels uitwisselen.
De bak van een alpine heeft een echte overdrive maar is alleen vloer geschakeld.
Nog even voor de duidelijkheid,er komt een 1300 in dus iets meer oempf.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: za dec 24, 2011 10:09 pm
door zwergje
Da famous Folkert is hier lang geleden mee bezig geweest:
vloerschakeling met kabelsysteem voor zijn racemonster.
Herinner me dat hij niet laaiend was over de soliditeit van het resultaat:
viewtopic.php?f=1&t=9320&p=94803&hilit= ... bak#p94803" onclick="window.open(this.href);return false;
succes!
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: za dec 24, 2011 11:52 pm
door R4F6GTX Automaat
zwergje schreef:....
Grofweg kun je stellen dat je 4e ongeveer gelijk is die van de 4e van de 5 bak, en je er dus een extra versnelling bovenop krijgt.....
Dus niet. De 4 van de R4 is ongeveer gelijk aan de 5 van de R5 en die extra versnelling zit er ergens tussen. Geen overdrive dus.
De bakken van de R4's (GTL en F4/6) zijn gelijk maar het differentieel heeft een andere overbrenging
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: zo dec 25, 2011 12:54 am
door jandeman63
Ik denk ik het beste mijn GTL bakje erin kan zetten als ik dat zo hoor. Je haalt een hoop aan en krijgt er niet veel voor terug. Ik denk dat een 1300 i.c.m. een GTL bak ook prima werkt.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Geplaatst: zo dec 25, 2011 11:14 am
door Bertje
Even een post uit een ander topic gejat:
Willem de Zwijger schreef:Als ik dat in mijn tabelletje opneem van totale overbrengingen krijg ik:
Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.....F6……R5-1100
1..................13.2....14.8.....11.9....15.8…..11.9
2...................7.8......8.7......6.9......9.2…….6.9
3...................5.0......5.7......4.5......6.0…….4.5
4...................4.0......4.0......3.2......4.2…….3.2
5...................3.3......3.3
(TS = HA1-03; AT= 385; R5-1100 = 354-135)
De totale overbrenging is simpelweg de vermenigvuldiging van de overbrengingsverhouding van de tandwielen met de eindoverbrenging van pignon/kroonwiel en geeft aan hoe vaak de krukas ronddraait om 1 keer het voorwiel rond te draaien.
Conclusie: de R5-1100 = GTL bak.
@Harbourseal: als ik het goed begrijp zit er een GTL motor in je F6. Betekent dat dat er ook een GTL versnellingsbak in zat? Of is die kapotgelopen bak een F6 bak?
Dus als het je enkel gaat om de eindverhouding schiet je er evenveel mee op door een F6 bak te vervangen door een GTL bak als door een TS bak.