Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 132888Bericht deutz »

De getoonde steun roest niet gauw.................... (uhh)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 132889Bericht RVIER »

Ik heb eens ergens een foto gezien van een 5-bak, waar een beugel overeenheen was gemaakt. De bak hing als het ware aan een brug tussen de voorbalken.
Aan de voorkant was die dus vrij en hoefde er niet veranderd te worden.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jandeman63
Berichten: 74
Lid geworden op: di apr 28, 2009 11:54 pm
Locatie: apeldoorn

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 132930Bericht jandeman63 »

kijk! dat out off the box denken hoor ik graag :)
R4 besmet
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5198
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 132945Bericht Bertje »

Had niet al iemand iets opgemerkt over torderen bij een dergelijke constructie? Zelf zou ik toch voor een aanpassing van de voorbalk gaan of als je veel snelweg rijdt gewoon een GTL bak erin leggen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 132946Bericht RVIER »

@Bertje

Inderdaad maakte ik een opmerking over torsie. De brugconstructie die ik had gezien liet de gehele voorbalk in tact en op zijn plaats, dus daar veranderde niets aan.
Ik denk dat je die brugconstructie kunt laten steunen op de bovenzijde van de langsbalken of een verbinding kunt maken met de bouten waarmee de bumper vastzit.

Een derde variant zou kunnen zijn dat je de voorste motorsteun voorop de balk schroeft. Je moet dan wel een stijve U of een L vorminge constructie naar de bak maken. Ik denk dat dit wel eens de variant zou kunnen zijn met het minste werk.

Heeft al iemand ervaring met een 1300, 5 bak en topsnelheid?
Heeft er ook al eens iemand 14 inch wielen gemonteerd (wordt achter denk ik wel erg krap)?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 132963Bericht zwergje »

RVIER schreef:Een derde variant zou kunnen zijn dat je de voorste motorsteun voorop de balk schroeft. Je moet dan wel een stijve U of een L vorminge constructie naar de bak maken. Ik denk dat dit wel eens de variant zou kunnen zijn met het minste werk.
vr gr Fons
Over out of de box thinking gesproken, deze heb ik nog niet eerder langs zien komen!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5198
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133010Bericht Bertje »

Maar dan wel een dikke voorplaat inlassen of met een profiel of zo werken, de stevigheid van de voorbalk moet behouden blijven (liever nog iets sterker).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133014Bericht RVIER »

@Bertje

Het voordeel van deze derde variant is dat je de voorbalk compleet laat zitten en er niets aan veranderd!
Ik heb gelezen dat het kortere koppelingshuis en de rubber voorsteun tezamen voldoende ruimte geven voor de 5-bak.
De constructie van de motorsteun naar de bak lijkt niet moeilijk. Op de motorsteun komt een plaat van bv 4 mm die tot enkele cm onder de voorbalk komt. Voor tegen de 5 bak komt eveneens een 4 mm plaat geschroefd. Die beide platen worden aan een koker gelast (voor de stijfheid).
Eventueel de achterste motorsteunen nog 1-2 cm dichter naar het schutbord monteren.
Moet kunnen.
Bel maar als je zover bent, doe ik het wel even voor :-)

vr gr Fons
Laatst gewijzigd door RVIER op za jan 07, 2012 1:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133016Bericht zwergje »

Zou mooi wezen, als dat lukt.
En dan, de prise as uit die 5 bak, past ie of is ie weer 1 cm korter/ langer, zoals ik wel eens gehoord heb meen ik?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133025Bericht harbourseal »

idd is de prise as van een oer 5 net als het koppelingshuis 1 cm langer dan hetzelfde van een r4.

groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133039Bericht zwergje »

Kan je, indien beter om te de 5 bak ertussen te krijgen, ongestraft koppelingshuis en prise as van de 5 bak vervangen door die van de 4 bak ( mocht je iets hebben aan die ene centimeter )?

Aan de andere kant, als zowel as als huis 1 cm langer zijn, passen bak en as toch ook zonder probs op zowel 4 als 5 blokjes?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133042Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb de prise as en het koppelingshuis van de 4 genomen. 1 cm lijkt niet veel, maar is bij de voorbalk het verschil of het er nog tussen pas gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133050Bericht harbourseal »

zwergje schreef:Kan je, indien beter om te de 5 bak ertussen te krijgen, ongestraft koppelingshuis en prise as van de 5 bak vervangen door die van de 4 bak ( mocht je iets hebben aan die ene centimeter )?

Aan de andere kant, als zowel as als huis 1 cm langer zijn, passen bak en as toch ook zonder probs op zowel 4 als 5 blokjes?
Dag Zwergje,
Deze vragen heb je al eens uit den treuren gesteld toen ik vorig jaar heb beschreven hoe ik mijn versnellingsbak heb vervangen.

Dat je wat onzeker bent is jammer voor jou.
Ga nou gewoon eens aan het werk met je wagen. Misschien kan je eens zelf een beschrijving van je werkzaamheden hier neerpennen. Dan kunnen we misschien adviezen geven en niet voortdurend in herhaling vervallen op vragen die al gesteld zijn.

En ja je kunt ongestraft de prisee-as en koppelingshuis vervangen. Het past gewoon zonder complicaties.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133058Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou zeggen: vragen staat vrij, en ik heb al diverse keren gezien dat dit kan leiden tot verrassende antwoorden. Dus Zwerg: ga door!
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133162Bericht zwergje »

Beste Robert,

Ik denk dat jij je vergist.
Het antwoord van Willem was in elk geval voor mij van waarde, aangezien ik een 5 bak heb liggen sinds kort.
De gepastheid van jouw analyse van mijn mentale toestand, wil ik hier buiten beschouwing laten, het betreft tenslotte een techniekforum.
Mocht ik daarentegen degene zijn die zich vergist, en heb ik deze speciafieke vraag inderdaad eerder gesteld, dan kan jij me vast vertellen waar dat en jouw antwoord zich hier op het techniekforum bevinden?

Buiten dat, en in volledig bewustzijn van mijn onvolledige kennis als mechanicien, heb ik o.a in een garage gewerkt waar ik alleen maar automaatbakken gewisseld heb, ik noem het slechts, om maar aan te geven dat het fabeltje dat ik nooit zwarte handjes heb inmiddels een beetje slaapverwekkend is geworden.

met vriendelijke groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie