Zelf uitlijnen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Zelf uitlijnen

Bericht: # 132710Bericht boerBon »

De paar keer dat ik een auto heb laten uitlijnen was ik niet tevreden; stuur stond niet 100% recht en wiebelde vaak nog heen en weer (trillen=balanceren) of zag in korte tijd bandenslijtage aan de zijkant vh loopvlak.
Toen ben ik het zelf gaan proberen.
Door een rechte lat van ong. 3m tegen het wiel aan te drukken teken ik naar voor en naar achter de wielrichting op de grond aan (dus op 6m v elkaar). Dit doe ik aan beide zijden.
Door de streepjes achter links/rechts op te meten, en dat te vergelijken met de afstand tussen de voorste streepjes, kun je de wielrichting t.o.v. elkaar op de mm aflezen, en dus stellen.
Ook het stuur is daarmee kaarsrecht te zetten (na de grotere stap door het stuurwiel los te halen).
Ik krijg daarmee mijn auto's goed sturend, met normale bandenslijtage.

Maar mijn vraag; ik heb wielrichting nu kaarsrecht t.o.v. elkaar staan, maar sommige auto's moeten geloof ik iets toe- of uitspoor hebben, iemand bekend hoe dat bij de R4 moet staan?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 132719Bericht R4F6GTX Automaat »

Een voorwielaandrijver moet de wielen iets naar buiten hebben wijzen want als er kracht op komt trekken ze naar binnen, omdat de auto ahw aan de voorwielen hangt. Bij een achterwielaandrijver kijken de voorwielen iets naar binnen want als de wagen rijdt duwt ie ahw de hele wagen en de voorwielen hebben door de wrijving met de weg een rem-achtig-idee waardoor ze recht komen te staan....
zou het makkelijker kunnen uitleggen met een tekeningetje maar ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik met een computer kan tekenen..... maar misschien begrijp je wat ik bedoel, anders schrijven de beter 'bespraakten' het wel op een andere manier... :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 132738Bericht RVIER »

Pauls beschrijving is correct. De R4 heeft voor 3-5 mm uitspoor nodig. Ik had na een laatste grote revisie de voorwielen op 0 mm staat en hij stuurde gevaarlijk en zenuwachtig direct. Ik durfde er niet harder dan 80 km mee te rijden. Na het herstel van het uitspoor rijdt hij weer normaal.
Achter heeft hij 3-5 mm toespoor nodig. Mijn R4 heeft momenteel uitspoor en dat merk je in lange bochten. Hij gaat dan spontaan meesturen (ook niet fijn :-()

Achter kun je overigens de sporing goed meten met twee latjes die je op elkaar legt en zo kunt in- en uitschuiven. Je meet de aftand tussen de voorkant van de velgen (in de rij-richting) en zet dan een streepje op de latjes. Daarna zet je de latjes tussen de achterkant van de velgen en zet opnieuw een streepte. Het verschil is in- of uitspoor :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 132744Bericht boerBon »

Ah, OK, beiden hartelijk dank voor de heldere uitleg! :D
3 tot 5 mm is best veel (als dit op de wielen zelf gemeten moet worden)

Ik ga aan de slag (baai)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 136899Bericht Barth »

Waarom zou je het achterspoor uitmeten, je kunt hier niets aan stellen, hoogstens een beetje omwrikken van de ophangpunten, maar of dat ideaal is?
Bij mijn vorwielen zou de wielvlucht (of Camber) niet goed zijn. Dit is niet te stellen bij de wielkogels. Iemand een idee hoe je dat dan bijsteld. Men gaf me de suggetie een dun plaatje boven tussen de verticale steunbalk (waar de draagarmen in scharnieren) te monteren. Iemand ervaring mee?
Helaas sinds kort R4 loos
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 136900Bericht R4F6GTX Automaat »

Achterwielen zijn perfect uit te lijnen omdat de "driehoekige" silentbloks-ophanging sleufgaten hebben voor dit doel
Afbeelding

Ook de voorwielen zijn op alle manieren te stellen maar misschien is het wat handiger als je eens een R4 werkplaatsboek aanschaft, Kluwer of Haynes bijvoorbeeld. Daar staat alles mooi in beschreven...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 136904Bericht Bertje »

Inderdaad achter aan beide kanten de silent blocks loszetten; de onderste gaten zijn feitelijk sleuven en vormen je stelmogelijkheid. Vervolgens met een lat werken en een duimse pijp (hefboom) zoals ik je vorige week vertelde (maar misschien iets te snel/beknopt :wink: ). Achterwielen mogen zo ver ik weet precies sporen (geen toe- of uitspoor).

Met stellen voor heb ik geen ervaring; maar kan dit niet gewoon met de stuurinrichting? Dan heb ik het over uitspoor, niet over camber oid.
Laatst gewijzigd door Bertje op za mei 19, 2012 12:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 136910Bericht Tweety »

Yep met het stuurhuis... 2cm uitspoor geloof ik...
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Zelf uitlijnen

Bericht: # 137024Bericht jeffr4 »

Osi trè sjolie kuant vou parlee bokoe e komprie toet :

Contrôle et réglage du parallélisme et du carrossage du train arrière


en...als pdf te downloaden!

Staat nog meer leuk Sylvie-gesleutel op
Plaats reactie