Zelf uitlijnen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Zelf uitlijnen
De paar keer dat ik een auto heb laten uitlijnen was ik niet tevreden; stuur stond niet 100% recht en wiebelde vaak nog heen en weer (trillen=balanceren) of zag in korte tijd bandenslijtage aan de zijkant vh loopvlak.
Toen ben ik het zelf gaan proberen.
Door een rechte lat van ong. 3m tegen het wiel aan te drukken teken ik naar voor en naar achter de wielrichting op de grond aan (dus op 6m v elkaar). Dit doe ik aan beide zijden.
Door de streepjes achter links/rechts op te meten, en dat te vergelijken met de afstand tussen de voorste streepjes, kun je de wielrichting t.o.v. elkaar op de mm aflezen, en dus stellen.
Ook het stuur is daarmee kaarsrecht te zetten (na de grotere stap door het stuurwiel los te halen).
Ik krijg daarmee mijn auto's goed sturend, met normale bandenslijtage.
Maar mijn vraag; ik heb wielrichting nu kaarsrecht t.o.v. elkaar staan, maar sommige auto's moeten geloof ik iets toe- of uitspoor hebben, iemand bekend hoe dat bij de R4 moet staan?
Toen ben ik het zelf gaan proberen.
Door een rechte lat van ong. 3m tegen het wiel aan te drukken teken ik naar voor en naar achter de wielrichting op de grond aan (dus op 6m v elkaar). Dit doe ik aan beide zijden.
Door de streepjes achter links/rechts op te meten, en dat te vergelijken met de afstand tussen de voorste streepjes, kun je de wielrichting t.o.v. elkaar op de mm aflezen, en dus stellen.
Ook het stuur is daarmee kaarsrecht te zetten (na de grotere stap door het stuurwiel los te halen).
Ik krijg daarmee mijn auto's goed sturend, met normale bandenslijtage.
Maar mijn vraag; ik heb wielrichting nu kaarsrecht t.o.v. elkaar staan, maar sommige auto's moeten geloof ik iets toe- of uitspoor hebben, iemand bekend hoe dat bij de R4 moet staan?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Zelf uitlijnen
Een voorwielaandrijver moet de wielen iets naar buiten hebben wijzen want als er kracht op komt trekken ze naar binnen, omdat de auto ahw aan de voorwielen hangt. Bij een achterwielaandrijver kijken de voorwielen iets naar binnen want als de wagen rijdt duwt ie ahw de hele wagen en de voorwielen hebben door de wrijving met de weg een rem-achtig-idee waardoor ze recht komen te staan....
zou het makkelijker kunnen uitleggen met een tekeningetje maar ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik met een computer kan tekenen..... maar misschien begrijp je wat ik bedoel, anders schrijven de beter 'bespraakten' het wel op een andere manier...
zou het makkelijker kunnen uitleggen met een tekeningetje maar ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik met een computer kan tekenen..... maar misschien begrijp je wat ik bedoel, anders schrijven de beter 'bespraakten' het wel op een andere manier...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Zelf uitlijnen
Pauls beschrijving is correct. De R4 heeft voor 3-5 mm uitspoor nodig. Ik had na een laatste grote revisie de voorwielen op 0 mm staat en hij stuurde gevaarlijk en zenuwachtig direct. Ik durfde er niet harder dan 80 km mee te rijden. Na het herstel van het uitspoor rijdt hij weer normaal.
Achter heeft hij 3-5 mm toespoor nodig. Mijn R4 heeft momenteel uitspoor en dat merk je in lange bochten. Hij gaat dan spontaan meesturen (ook niet fijn )
Achter kun je overigens de sporing goed meten met twee latjes die je op elkaar legt en zo kunt in- en uitschuiven. Je meet de aftand tussen de voorkant van de velgen (in de rij-richting) en zet dan een streepje op de latjes. Daarna zet je de latjes tussen de achterkant van de velgen en zet opnieuw een streepte. Het verschil is in- of uitspoor
vr gr Fons
Achter heeft hij 3-5 mm toespoor nodig. Mijn R4 heeft momenteel uitspoor en dat merk je in lange bochten. Hij gaat dan spontaan meesturen (ook niet fijn )
Achter kun je overigens de sporing goed meten met twee latjes die je op elkaar legt en zo kunt in- en uitschuiven. Je meet de aftand tussen de voorkant van de velgen (in de rij-richting) en zet dan een streepje op de latjes. Daarna zet je de latjes tussen de achterkant van de velgen en zet opnieuw een streepte. Het verschil is in- of uitspoor
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Zelf uitlijnen
Ah, OK, beiden hartelijk dank voor de heldere uitleg!
3 tot 5 mm is best veel (als dit op de wielen zelf gemeten moet worden)
Ik ga aan de slag
3 tot 5 mm is best veel (als dit op de wielen zelf gemeten moet worden)
Ik ga aan de slag
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Re: Zelf uitlijnen
Waarom zou je het achterspoor uitmeten, je kunt hier niets aan stellen, hoogstens een beetje omwrikken van de ophangpunten, maar of dat ideaal is?
Bij mijn vorwielen zou de wielvlucht (of Camber) niet goed zijn. Dit is niet te stellen bij de wielkogels. Iemand een idee hoe je dat dan bijsteld. Men gaf me de suggetie een dun plaatje boven tussen de verticale steunbalk (waar de draagarmen in scharnieren) te monteren. Iemand ervaring mee?
Bij mijn vorwielen zou de wielvlucht (of Camber) niet goed zijn. Dit is niet te stellen bij de wielkogels. Iemand een idee hoe je dat dan bijsteld. Men gaf me de suggetie een dun plaatje boven tussen de verticale steunbalk (waar de draagarmen in scharnieren) te monteren. Iemand ervaring mee?
Helaas sinds kort R4 loos
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Zelf uitlijnen
Achterwielen zijn perfect uit te lijnen omdat de "driehoekige" silentbloks-ophanging sleufgaten hebben voor dit doel
Ook de voorwielen zijn op alle manieren te stellen maar misschien is het wat handiger als je eens een R4 werkplaatsboek aanschaft, Kluwer of Haynes bijvoorbeeld. Daar staat alles mooi in beschreven...
Ook de voorwielen zijn op alle manieren te stellen maar misschien is het wat handiger als je eens een R4 werkplaatsboek aanschaft, Kluwer of Haynes bijvoorbeeld. Daar staat alles mooi in beschreven...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Zelf uitlijnen
Inderdaad achter aan beide kanten de silent blocks loszetten; de onderste gaten zijn feitelijk sleuven en vormen je stelmogelijkheid. Vervolgens met een lat werken en een duimse pijp (hefboom) zoals ik je vorige week vertelde (maar misschien iets te snel/beknopt ). Achterwielen mogen zo ver ik weet precies sporen (geen toe- of uitspoor).
Met stellen voor heb ik geen ervaring; maar kan dit niet gewoon met de stuurinrichting? Dan heb ik het over uitspoor, niet over camber oid.
Met stellen voor heb ik geen ervaring; maar kan dit niet gewoon met de stuurinrichting? Dan heb ik het over uitspoor, niet over camber oid.
Laatst gewijzigd door Bertje op za mei 19, 2012 12:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Zelf uitlijnen
Yep met het stuurhuis... 2cm uitspoor geloof ik...
Re: Zelf uitlijnen
Osi trè sjolie kuant vou parlee bokoe e komprie toet :
Contrôle et réglage du parallélisme et du carrossage du train arrière
en...als pdf te downloaden!
Staat nog meer leuk Sylvie-gesleutel op
Contrôle et réglage du parallélisme et du carrossage du train arrière
en...als pdf te downloaden!
Staat nog meer leuk Sylvie-gesleutel op