van FWD naar 4WD

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Arthur
Berichten: 8
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 9:37 pm

van FWD naar 4WD

Bericht: # 132220Bericht Arthur »

Ik ben van plan om een renault 4 rodeo te kopen. Nu zijn die er in FWD en 4WD, is het mogelijk om wanneer ik een FWD koop die om te laten bouwen naar een 4WD. Ik bedoel, is dat technisch mogelijk? of kan ik beter op zoek gaan naar een 4WD versie?
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132221Bericht Rudolf2 »

Is FWD niet toevallig de afkorting van Four Wheel Drive? Dat zou de keuze makkelijker maken. :lol:

Rudolf
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132225Bericht Mark4GTL »

onmogelijk is niks.
hangt ervan af hoe handig je bent...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132226Bericht Rudi »

Arthur schreef:Ik ben van plan om een renault 4 rodeo te kopen. Nu zijn die er in FWD en 4WD, is het mogelijk om wanneer ik een FWD koop die om te laten bouwen naar een 4WD. Ik bedoel, is dat technisch mogelijk? of kan ik beter op zoek gaan naar een 4WD versie?
Ik denk dat je er verstandig aan doet, de zoekfunctie te gebruiken van dit forum.
Er is namelijk al iemand geweest die de voorwielaandrijving heeft vermaakt tot een 4x4, gebruik makend van de originele Sinpar onderdelen.

Succes, Rudi
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132227Bericht Sake »

Rudolf2 schreef:Is FWD niet toevallig de afkorting van Four Wheel Drive? Dat zou de keuze makkelijker maken. :lol:

Rudolf
Zeker weten, hoeft ie alleen nog maar RWD toe te voegen. (groen)
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132228Bericht lordje »

FWD kan ook Front Weel Drive betekenen, met wat fantasie.Ik heb de ombouw gedaan, maar ben nog niet bij de RDW geweest. Hoop maar dat ze mijn arbeid op waarde weten te schatten. Het lijkt mij handiger, om een 4wd te zoeken als je niet over een goede sleutelplaats beschikt, of gedegen technische kennis, zoals mij leek uit eerdere opmerkingen van Arthur. Groeten Lordje.
Arthur
Berichten: 8
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 9:37 pm

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132229Bericht Arthur »

Dank Lordje!
Ik bedoelde inderdaad Front Wheel Drive, dit las ik ergens op een andere site. Ik kan enigszins met gereedschap omgaan, heb vroeger m'n brommers en motoren altijd zelf uit elkaar gehaald, en weer in elkaar... Alleen auto's weet ik weinig van.
Dan ga ik toch op zoek naar een 4wd.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132234Bericht Rudi »

ER staan er op webmycar.fr zoek op Renault 4 Sinpar, maar helaas geen rodeo.
Leboncoin kan ook, via google.fr heb je een aardig overzicht.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132244Bericht RVIER »

@arthur

franse auto's hebben geen FWD maar een Traction Avant
en vierwielaandrijving wordt een 4x4 of een Transmission Intégrale genoemd
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132259Bericht Okido »

Ombouwen is best veel werk. De versnellingsbak kan je niet aanpassen die moet worden vervangen door een 4x4-uitvoering. Verder komt er een cardan naar achteren die bestaat uit diverse koppelstukken en voorts een differentieel achter.
Er zijn meerdere uitvoeringen. Boite ronde (kleine motoren) en boite carree (grotere motoren). ook worden er verschillende overbrengingsverhoudingen gebruikt. 8x33 of 7x33 (differentieel). Die kunnen niet door elkaar worden gebruikt. Er zijn 2 typen aandrijfassen achter: met open kruiskoppelingen en de latere versies zijn hetzelfde als voor de vooraandrijving. Het cardan tussen de differentieels van R4F6 is vanzelfsprekend langer. De benzinetank vervalt en wordt vervangen door een kleiner model.
Het is dus moelijk om losse onderdelen aan te schaffen, want die moeten wel bij elkaar horen. Een complete set, inclusief bevestiging en versterkingen is aan te raden. De montage is veel werk, maar wel te doen.
De Franse R4-site heeft er verschillende foto's van.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132261Bericht dick holtrop »

hallo okido

ik heb twee jaar geprutst met drie versnellingsbakken van de sinpar 2x 7x33 en de 8x33


deze kunnen alle twee gebruikt worden, het verschil zit hem uiteindelijk in de eindsnelheid.

met de 7x 33 rij ik 70km/h bij 3000 rpm
met de 8x 33 rij ik 80km/h bij 3000 rpm

ik heb ergens een exel bestand waar ik het kan bewijzen, maar nu even niet te vinden.

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132263Bericht dick holtrop »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132264Bericht dick holtrop »

dus een 8x 33 is beter, echter ook veel moeilijker om aan te komen.

minder toeren hogere snelheid. een GTL = 11x33 die rijd bij 3000rpm 110 km/H (bij benadering)

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Arthur
Berichten: 8
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 9:37 pm

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132266Bericht Arthur »

Dank voor al deze informatie, ik zal ze bestuderen.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: van FWD naar 4WD

Bericht: # 132268Bericht Okido »

dick holtrop schreef:dus een 8x 33 is beter, echter ook veel moeilijker om aan te komen.

minder toeren hogere snelheid. een GTL = 11x33 die rijd bij 3000rpm 110 km/H (bij benadering)

vrgr dick
Bedankt Dick. Dat betekent dus dat achter altijd een 8x33 differentieel zit en de 7x33 versnellingsbak daarop aangepast is. Dat wist ik niet. Op zich goed nieuws, want dat maakt de verkrijgbaarheid groter voor de achterasonderdelen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie