van FWD naar 4WD
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
van FWD naar 4WD
Ik ben van plan om een renault 4 rodeo te kopen. Nu zijn die er in FWD en 4WD, is het mogelijk om wanneer ik een FWD koop die om te laten bouwen naar een 4WD. Ik bedoel, is dat technisch mogelijk? of kan ik beter op zoek gaan naar een 4WD versie?
Re: van FWD naar 4WD
Is FWD niet toevallig de afkorting van Four Wheel Drive? Dat zou de keuze makkelijker maken.
Rudolf
Rudolf
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: van FWD naar 4WD
onmogelijk is niks.
hangt ervan af hoe handig je bent...
hangt ervan af hoe handig je bent...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: van FWD naar 4WD
Ik denk dat je er verstandig aan doet, de zoekfunctie te gebruiken van dit forum.Arthur schreef:Ik ben van plan om een renault 4 rodeo te kopen. Nu zijn die er in FWD en 4WD, is het mogelijk om wanneer ik een FWD koop die om te laten bouwen naar een 4WD. Ik bedoel, is dat technisch mogelijk? of kan ik beter op zoek gaan naar een 4WD versie?
Er is namelijk al iemand geweest die de voorwielaandrijving heeft vermaakt tot een 4x4, gebruik makend van de originele Sinpar onderdelen.
Succes, Rudi
Re: van FWD naar 4WD
Zeker weten, hoeft ie alleen nog maar RWD toe te voegen.Rudolf2 schreef:Is FWD niet toevallig de afkorting van Four Wheel Drive? Dat zou de keuze makkelijker maken.
Rudolf
Re: van FWD naar 4WD
FWD kan ook Front Weel Drive betekenen, met wat fantasie.Ik heb de ombouw gedaan, maar ben nog niet bij de RDW geweest. Hoop maar dat ze mijn arbeid op waarde weten te schatten. Het lijkt mij handiger, om een 4wd te zoeken als je niet over een goede sleutelplaats beschikt, of gedegen technische kennis, zoals mij leek uit eerdere opmerkingen van Arthur. Groeten Lordje.
Re: van FWD naar 4WD
Dank Lordje!
Ik bedoelde inderdaad Front Wheel Drive, dit las ik ergens op een andere site. Ik kan enigszins met gereedschap omgaan, heb vroeger m'n brommers en motoren altijd zelf uit elkaar gehaald, en weer in elkaar... Alleen auto's weet ik weinig van.
Dan ga ik toch op zoek naar een 4wd.
Ik bedoelde inderdaad Front Wheel Drive, dit las ik ergens op een andere site. Ik kan enigszins met gereedschap omgaan, heb vroeger m'n brommers en motoren altijd zelf uit elkaar gehaald, en weer in elkaar... Alleen auto's weet ik weinig van.
Dan ga ik toch op zoek naar een 4wd.
Re: van FWD naar 4WD
ER staan er op webmycar.fr zoek op Renault 4 Sinpar, maar helaas geen rodeo.
Leboncoin kan ook, via google.fr heb je een aardig overzicht.
Leboncoin kan ook, via google.fr heb je een aardig overzicht.
Re: van FWD naar 4WD
@arthur
franse auto's hebben geen FWD maar een Traction Avant
en vierwielaandrijving wordt een 4x4 of een Transmission Intégrale genoemd
franse auto's hebben geen FWD maar een Traction Avant
en vierwielaandrijving wordt een 4x4 of een Transmission Intégrale genoemd
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: van FWD naar 4WD
Ombouwen is best veel werk. De versnellingsbak kan je niet aanpassen die moet worden vervangen door een 4x4-uitvoering. Verder komt er een cardan naar achteren die bestaat uit diverse koppelstukken en voorts een differentieel achter.
Er zijn meerdere uitvoeringen. Boite ronde (kleine motoren) en boite carree (grotere motoren). ook worden er verschillende overbrengingsverhoudingen gebruikt. 8x33 of 7x33 (differentieel). Die kunnen niet door elkaar worden gebruikt. Er zijn 2 typen aandrijfassen achter: met open kruiskoppelingen en de latere versies zijn hetzelfde als voor de vooraandrijving. Het cardan tussen de differentieels van R4F6 is vanzelfsprekend langer. De benzinetank vervalt en wordt vervangen door een kleiner model.
Het is dus moelijk om losse onderdelen aan te schaffen, want die moeten wel bij elkaar horen. Een complete set, inclusief bevestiging en versterkingen is aan te raden. De montage is veel werk, maar wel te doen.
De Franse R4-site heeft er verschillende foto's van.
Er zijn meerdere uitvoeringen. Boite ronde (kleine motoren) en boite carree (grotere motoren). ook worden er verschillende overbrengingsverhoudingen gebruikt. 8x33 of 7x33 (differentieel). Die kunnen niet door elkaar worden gebruikt. Er zijn 2 typen aandrijfassen achter: met open kruiskoppelingen en de latere versies zijn hetzelfde als voor de vooraandrijving. Het cardan tussen de differentieels van R4F6 is vanzelfsprekend langer. De benzinetank vervalt en wordt vervangen door een kleiner model.
Het is dus moelijk om losse onderdelen aan te schaffen, want die moeten wel bij elkaar horen. Een complete set, inclusief bevestiging en versterkingen is aan te raden. De montage is veel werk, maar wel te doen.
De Franse R4-site heeft er verschillende foto's van.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: van FWD naar 4WD
hallo okido
ik heb twee jaar geprutst met drie versnellingsbakken van de sinpar 2x 7x33 en de 8x33
deze kunnen alle twee gebruikt worden, het verschil zit hem uiteindelijk in de eindsnelheid.
met de 7x 33 rij ik 70km/h bij 3000 rpm
met de 8x 33 rij ik 80km/h bij 3000 rpm
ik heb ergens een exel bestand waar ik het kan bewijzen, maar nu even niet te vinden.
vrgr dick
ik heb twee jaar geprutst met drie versnellingsbakken van de sinpar 2x 7x33 en de 8x33
deze kunnen alle twee gebruikt worden, het verschil zit hem uiteindelijk in de eindsnelheid.
met de 7x 33 rij ik 70km/h bij 3000 rpm
met de 8x 33 rij ik 80km/h bij 3000 rpm
ik heb ergens een exel bestand waar ik het kan bewijzen, maar nu even niet te vinden.
vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: van FWD naar 4WD
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: van FWD naar 4WD
dus een 8x 33 is beter, echter ook veel moeilijker om aan te komen.
minder toeren hogere snelheid. een GTL = 11x33 die rijd bij 3000rpm 110 km/H (bij benadering)
vrgr dick
minder toeren hogere snelheid. een GTL = 11x33 die rijd bij 3000rpm 110 km/H (bij benadering)
vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: van FWD naar 4WD
Dank voor al deze informatie, ik zal ze bestuderen.
Re: van FWD naar 4WD
Bedankt Dick. Dat betekent dus dat achter altijd een 8x33 differentieel zit en de 7x33 versnellingsbak daarop aangepast is. Dat wist ik niet. Op zich goed nieuws, want dat maakt de verkrijgbaarheid groter voor de achterasonderdelen.dick holtrop schreef:dus een 8x 33 is beter, echter ook veel moeilijker om aan te komen.
minder toeren hogere snelheid. een GTL = 11x33 die rijd bij 3000rpm 110 km/H (bij benadering)
vrgr dick
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2