advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Vincentvanassen
Berichten: 45
Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 131978Bericht Vincentvanassen »

Mijn ervaring is dat dit soort reparaties erg lastig zijn om recht en strak te maken met de koets erop, ik ben daarom groot fan van body en chassis scheiden. Je geeft aan toch voldoende tijd te hebben en niet voor verrassingen te willen komen te staan, daarom zeg ik scheiden. Kun je mooi alle alle andere 'verdachte' plekken kaal maken het geheel weer mooi opspuiten en tegelijkertijd de koets weer voorzien van een mooi verflaagje (als dat al het plan was). Je moet ons allen hier wel 1 ding beloven: Slijp m niet weer in stukken als je hem koopt! Want zoals Roberto al zei: een 4 is altijd te redden! Zelf dacht ik daar ook anders over, zie website: http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false; onder foto's, mijn chassis was ook rot (op alle punten op de swingarmen na) en dat is ook gelukt! En dat doorzakken valt wel wat mee, want dat was anders na 5 dagen volop scheuren door de woestijn wel gebeurd!

Succes ermee! Vincent
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 131980Bericht RTTblackadder »

Toch al blij dat iemand het enigzins met me eens is, scheiding der machten :P (chassis en body)
Body is amateuristisch geschuurd en gespoten, maar kan zeker nog jaren mee. Dus geen werk aan de body, zelfs niet aan spatborden of laadvloer.

Akkoord dat het een delicate plaats is. Zoals iemand reeds vermeld heeft: meten tot 10x toe om zeker alles goed in te lassen.

Vrijdag ga ik een 3de en laatste maal kijken en neem gelijk een auto-ambulance mee.
Beslissingen op het laatste moment zijn soms de beste.

Spijtig dat ik niet meer foto's heb van mijn sloper. Dan kon ik mijn onschuld bewijzen :o
Alles is te redden, akkoord, maar eigenlijk was het enige 'harde' stuk, het stuk waar de motor en de voorophanging aan vastzat. Rest was toast, zowel balken, vloerplaat, als achterophanging.
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 131981Bericht Rutger-peer »

Waarom ik je dit afraadde was meer omdat ik niet weet of jij wel zit te wachten op bakken werk, had meer het idee dat je graag z.s.m. een leuk viertje op de weg zou willen hebben en zo'n reparatie is, zoals Roberto ook zegt, niet iets wat je "even" doet, en zeker niet als je t graag goed doet. Daarnaast: als je chassis en body eenmaal van elkaar af hebt moet je wel de zin en tijd hebben om door te zetten, want je komt geheid meer tegen (je zult niet de eerste zijn die zo'n project te koop zet of de slijptol er in zet omdat het te lang duurt of omdat ie het toch niet meer ziet zitten als ie eenmaal al die roestellende ziet). Als je daar niet tegenop ziet en zin hebt om dat allemaal goed aan te pakken, dan zeg ik doen: als ie echt zo goed is als je zegt, dan is het niet duur voor zo'n auto. Daarnaast: op dit forum kun je altijd terecht met al je vragen, ook ik zal je graag advies geven als ik kan. Succes en ik ben benieuwd!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
lordje
Berichten: 684
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 131986Bericht lordje »

Heren, naar mijn mening is het inderdaad de beste oplossing om de koets en opbouw te scheiden. Er komen altijd plekken tevoorschijn welke niet te zien zijn zolang de carrosserie er nog op zit. Om vervorming te voorkomen heb ik een hulpchassis gemaakt waarmee ik al verschillende chassis heb gerenoveerd. Bovendien last het wel zo prettig onder de hand dan boven het hoofd. Dit komt ook de kwaliteit ten goede. Bertje heeft van mijn hulpshassis gebruik gemaakt, tot volle tevredenheid. Ben nu weer bezig met een 1992-er. Groeten Lordje.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 131996Bericht Rutger-peer »

Laat er geen twijfel bestaan: ik vind dat de enige goede manier waarop je dit kunt doen is wanneer je carrosserie en chassis scheidt. Met de carrosserie er op wordt het prutswerk, zou dat zelf nooit van z'n leven doen. Alleen is het probleem dat, wanneer je dat doet, het mij toelijkt dat je andere rotte plekken, die je sowieso tegen gaat komen, niet laat zitten en die dus ook gaat aanpakken. Dus per definitie: wanneer je carrosserie en chassis scheidt, wordt het een restauratie, niet simpelweg een reparatie en ik vraag me af of RTTblackadder daar op zit te wachten, gezien hij het vorige project wat ie had uiteindelijk ook niet zag zitten (ook al was dat dan een veel slechter exemplaar dan hij had verwacht).

Wat ik dus eigenlijk alleen wil zeggen is: als je dit wilt doen, moet je dit met de carrosserie er af doen, maar dan wordt het ook een enorm project en ik ben bang dat de topicstarter niet inziet hoeveel werk dit is. Maar als dat wel zo is én hij dat ziet zitten, dan zou ik zeggen: doen! En ik help graag met advies!

(Maar goed, zo heb ik wel lang genoeg moeilijk gedaan denk ik).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 132008Bericht RTTblackadder »

Hoi,

Ik heb echter al enkele deelrestauraties achter de rug met auto's van Duitse origine. Telkens chassis met goede kas, en lichte motor-en remrevisies.
Ben dus niet bepaald aan mijn proefstuk toe, wel wat Franse klassiekers betreft.

@ rutger-peer: Ik heb gisterenavond uw draadje gelezen over de restauratie van uw R4. RESPECT! Zeer grondig, en ik zou bijna zeggen, beter dan nieuw. Nu heb ik mooi kunnen zien welk stuk er moet vervangen worden, en wat de impact is op de ophanging daarvan.
Mijn sloper was er nog erger aan toe. :oops:
Alleen wat de scheiding van body en chassis betreft zit ik met nog een aantal praktische problemen en vragen.
Die komen gegarandeerd jou kant uit, als de tijd daar rijp voor is.
Eerst zien of de F4 mijn kant uit komt.... Ben er nog niet uit, dus een laatste bezoek zal beslissend zijn.
Wat in het voordeel speelt, is dat er geen carrosseriewerk aan is, ook al zijn de schuur en spuitwerken uitgevoerd door een amateur. Alle deurslagen zijn meegespoten, inclusief binnenzijde auto, laadvloer, binnenzijde plafond, enz. Het enige wat niet was meegespoten was de motorruimte (andere kleur)

Wordt vervolgd.
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 132123Bericht RTTblackadder »

heb de f4 niet gekocht.
Na "zoomen" van de foto's heb ik polyestermatjes ontdekt aan de balk aan de buitenzijde.

Ik blijf dus zoeken naar de ideale f4.... :P
Mag mechanisch werk hebben (remmen, motor, ophanging) en licht carrosseriewerk (vervangen deur, voorvleugel, deukjes, enz...)

Hier mag een slotje op dus.
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Gesloten