Pagina 1 van 2
mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: do nov 10, 2011 2:04 pm
door RTTblackadder
Hoi,
De zoekfunctie heeft mij geen doorslaggevende info kunnen bezorgen op volgende vraag:
Hoe kan je zien bij een f4 (zonder complete motor) of het al dan niet gaat om een 850 of een 1100 motor?
Zijn er aan de wagen uiterlijke kenmerken die dit kunnen vertellen?
Mijn sloper had een motorblokje met 4bak, geen carbu, geen waterpomp, geen radiator noch ontsteking.
Welk blokje het is, is me nog steeds niet duidelijk.
Speelt de plaats van de batterij daarin een rol?
Hier en daar wat gelezen van de samenhang van schijfremmen vooraan met bolle velgen met ronde gaten enz.... Het motornummer zit onder een dikke vet en vuil laag.
Dus cijfer of lettercode momenteel niet zichtbaar.
Zijn er aanwijzingen buiten de motor die kunnen wijzen op een 850 of 1100 blokje?
Moest het een 1100 blokje zijn, is het dan de moeite om alle ontbrekende onderdelen te zoeken, of is het beter een compleet blokkie te zoeken en te reviseren?
Alle tips welkom.
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: do nov 10, 2011 2:11 pm
door harbourseal
Ik ben niet zo'n kenner als sommige van de andere heren hier.
Voor zover ik weet staat bij een 850 de radiateur boven op de versnellingsbak dicht bij de motor en bij de 900 en 1100 net voor de versnellingsbak. De radiateur is ook groter.
1100 motornr. is 688
Verder zou ik het niet weten.
Groet, Robert
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: do nov 10, 2011 6:46 pm
door ap
Trommelremmen zijn een aanwijzing dat er een 850 in hoort.
Maar ook het bouwjaar is belangrijk.
In NL zijn origineel geen F4tjes met 1100 geleverd.
Daarvoor waren ze te vroeg uit de handel.
De plaats van de handrem geeft ook wat aan.
Zit die links onder het dashboard dan heb je trommelremmen rondom en dus een 850.
zit je handrem tussen de stoelen heb je voor schijven en dan hoort er een 1100 in.
Veel F4tjes in Belgie van het leger waren wel uitgevoerd met schijfremmen voor en een 1100 blokje.
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: do nov 10, 2011 7:55 pm
door R4F6GTX Automaat
Radiateur staat bij de 850 boven het stuurhuis en bij de 1100 helemaal vooraan...
850 motor heeft een smal kleppendeksel met een rij kopbouten naast de deksel waar de 1100 alle kopbouten onder het brede kleppendeksel heeft zitten...
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: vr nov 11, 2011 2:43 pm
door Rob4tl
Vwb de handrem, er bestaan ook F4s met een handrem rechts van het stuur ipv links (die van mij

) en die dan met een lange kabel naar de achterremmen gaan (zoals de hendel tussen de 2 voorstoelen). Deze uitvoering is schijnbaar maar kort geleverd en de kabel wordt door Renault niet meer geleverd.
Groet, Rob4tl
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: vr nov 11, 2011 3:26 pm
door Hanz
De laag vet op het motorplaatje moet wel heel hardnekkig zijn wil je die niet even kunnen wegkrabben om het motortype te kunnen lezen.
De plaats van de accu of batterij zo je wilt zegt niet zoveel over het motortype; tot 1978 (dacht ik) stond de accu tegen het schutbord aan, daarna staat hij rechtsvoor in de motorruimte.
De handrem rechts van het stuur is alleen in 1982 geleverd.
Ik zou het niet aandurven om op basis van andere onderdelen een uitspraak te doen over het soort motor, daarvoor wordt van alles en nog wat veel te makkelijk vervangen bij een viertje. Ik zou zeggen: kijk op het typeplaatje en/of het kleppendeksel.
1100 motor (breed kleppendeksel en traverse):

800 motor (small kleppendeksel, hoewel matig zichtbaar):

Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: vr nov 11, 2011 6:42 pm
door RTTblackadder
Nou,
Op het typeplaatje op de motor staat C1E en dan nog wat cijfers.
Zijn jullie daar wat mee? Dat zou volgens mij toch 1108 cc zijn?
Handrem stond tussen de zetels in het midden.
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: vr nov 11, 2011 7:02 pm
door Hanz
C1E is 1108cc, zie bijvoorbeeld
hier
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: za nov 12, 2011 12:09 pm
door Rudolf2
Hoi Bart,
Ik houd het bij jouw sloper op 1104 cc: ex- Belgische regie (want oranje), schijfremmen voor, handrem achter, GTL-dashboard.
Rudolf
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: za nov 12, 2011 2:41 pm
door RTTblackadder
Rudolf2 schreef:Hoi Bart,
Ik houd het bij jouw sloper op 1104 cc: ex- Belgische regie (want oranje), schijfremmen voor, handrem achter, GTL-dashboard.
Rudolf
Vreemde eend in de bijt dus?
Verdorie, waar zijn die 4 overblijvende cc's heen?
In ieder geval iets wijzer geworden, al begrijp ik bitter weinig van al die soorten motoren...
Wat nou waarin hoort te zitten....
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: za nov 12, 2011 10:46 pm
door Rudolf2
Nee hoor, zo vreemd is die eend niet; ik heb inmiddels de tweede F4 staan, en die waren beide ex-Belgisch en met 1100-motoren en schijfremmen uitgerust. Gewoon de laatste paar produktiejaren...
Rudolf
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: zo nov 13, 2011 11:18 am
door R4F6GTX Automaat
Het gaat gewoon om een motor die 1108cc heeft, in de volksmond 1100 genoemd wordt omdat ie op de officiƫle papieren afgerond wordt naar 1100 dus en als iemand 1104 zegt heet dat gewoon een tiepvaudje...
Net als de 850 motor 845cc heeft en zelfs de oudere 748cc en 782cc worden (vaak in Belgiƫ) een 850 genoemd...

Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: zo nov 13, 2011 9:04 pm
door dick holtrop
wel met lage compressie verhouding, 8.3/1 ipv de GTL 9.5/1
dus meer compressieruimte boven de cilinder, schijnt beter te zijn ivm pingelen.
vrgr dick
Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: ma nov 14, 2011 12:37 am
door Rudi
Heb ik dan de 'vreemde eend' in de bijt?
Ik heb een F4 ex belgische Post met 1000 cc en handrem in het midden, tussen de stoelen.
Schijfremmen voor, trommels achter.
Om het even nog moeilijker te maken...

Re: mogelijke configuraties bij een f4
Geplaatst: ma nov 14, 2011 12:53 am
door ervaar.R4
Ik neem aan dat je met 1000 cc. een 956 cc. bedoelt, dan...?
