Pagina 1 van 2
Octaangehalte
Geplaatst: wo nov 02, 2011 9:56 am
door boerBon
Vraagje, wat is eigenlijk het minimum voorgeschreven octaangehalte voor de 1108?
Oftewel, kan ik normaal tanken of beter super? Vr Gr Tim
Re: Octaangehalte
Geplaatst: wo nov 02, 2011 2:08 pm
door Rudolf2
Hallo Tim,
Mijn "vloot" rijdt volledig op 95 oktaan, oftewel euro95 loodvrij.
Na 20.000 kilometer per auto nog geen problemen mee gehad.
Rudolf
Re: Octaangehalte
Geplaatst: do nov 03, 2011 9:19 am
door Mark4GTL
ik tank met name 98 (super) en zo af en toe 95.
rijdt met 98 net wat lekkerder, maar niet echt giga veel verschil
Re: Octaangehalte
Geplaatst: do nov 03, 2011 9:42 am
door boerBon
OK bedankt voor jullie reacties.
Hoe zit t eigenlijk met dat lood. Heeft hij geen toevoeging nodig?
Re: Octaangehalte
Geplaatst: do nov 03, 2011 9:47 am
door Mark4GTL
ik gooi er geen loodvervanger bij. (80-er gtl)
met name de "oudjes" (60-er jaren) kunnen dat wel goed gebruiken.
Re: Octaangehalte
Geplaatst: do nov 03, 2011 9:53 am
door boerBon
OK bedankt voor de info.
Hoef me met mijn F4 met 1108 F6 motor dus geen zorgen te maken.

Tim
Re: Octaangehalte
Geplaatst: do nov 03, 2011 9:54 am
door Mark4GTL
neu.
als je de motor gewoon lekker onderhoudt (olie, koelvloeistof etc)
dan houdt deze het een goede tijd vol.
Re: Octaangehalte
Geplaatst: do nov 03, 2011 11:45 am
door Rutger-peer
Lood was een additief wat een laagje op de klepzittingen moest aanbrengen zodat ze niet verbrandden. Echter is vanaf eind jaren '70 ongelode benzine ingevoerd en zijn auto's grotendeels standaard uitgerust met geharde klepzittingen. Viertjes vanaf de jaren '80 hebben dus eigenlijk geen problemen daarmee.
Re: Octaangehalte
Geplaatst: do nov 03, 2011 7:01 pm
door boerBon
OK , Goed om te weten, bedankt !
Re: Octaangehalte
Geplaatst: za nov 12, 2011 11:44 am
door tonmeppel
Mijn 6L '71 tank ik altijd 95 benzine, hij loopt er goed op, maar de twijfel begint een beetje toe te slaan. Zou het verstandig zijn om (af en toe) toch een slokje loodvervanger toe te voegen?
Re: Octaangehalte
Geplaatst: za nov 12, 2011 4:43 pm
door Mark4GTL
kop laten reviseren in het verleden?
dan is het niet nodig.
Anders zo af en toe beetje erbij gooien kan geen kwaad
Re: Octaangehalte
Geplaatst: za nov 12, 2011 5:07 pm
door kpr
Zoveel kost een beetje loodvervanger op een tank benzine ook niet, dus ik doe het er gewoon in. Baat het niet, dan schaadt het niet

Re: Octaangehalte
Geplaatst: za nov 12, 2011 8:30 pm
door G12
kpr schreef:Zoveel kost een beetje loodvervanger op een tank benzine ook niet, dus ik doe het er gewoon in. Baat het niet, dan schaadt het niet

ik heb al 1100 motoren gezien waar het wel schaad, de klepstelen van de inlaat kleppen vervuilt, zo erg dat de veer ze niet meer dicht kon krijgen van de plakkerige troep. Oorzaak loodvervanger!
Re: Octaangehalte
Geplaatst: di nov 15, 2011 10:30 am
door Tweety
Om over het milieu nog maar te zwijgen... we hebben het overigens over een Octaangetal, echt octaan zit er maar heel weinig in hoor tegenwoordig...
Re: Octaangehalte
Geplaatst: di nov 15, 2011 7:34 pm
door boerBon
Wist ik niet..
Die getallen, waar staan die eigenlijk voor? 95, 98... geen % dus...
..Mijn oude motorfiets kan alleen nog maar "pingelen" ...