wat-te-doen-met-pekel

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 14398Bericht Bauke »

moest ik ineens aan denken toen ik een ander bericht las.
Al die rommel op de weg zo met dit koude weer (wel handig voor de veiligheid overigens) is niet zo best voor de auto. Is een keertje door wat plassen rijden na wat regenbuien (zijn er genoeg vandaag) afdoende om het af te spoelen of moeten we grondiger te werk gaan. Ik hou de auto graag heel en roestvrij, maar heb hem wel dagelijks nodig.
Hoe schadelijk is pekel eigenlijk? Is er een eenvoudige behandeling die goed bescherming bied?
4rus
Berichten: 20
Lid geworden op: di aug 06, 2002 2:00 am
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 14399Bericht 4rus »

Het lijkt me de reinste troep die aan je bodem vreet, ik heb hem ook dagelijks nodig
maar met strooi-activiteiten haal ik hem van
de openbare weg en zet hem op een erf.
Na wat dooi en flinke regenbuien zal een
groot gedeelte opgelost en weggespoeld zijn.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 14406Bericht Goof »

Er is een eenvoudige bescherming die goede bescherming bied ja, elke dag met de tuinslang je wielbakken zeer grondig spoelen. Door plassen rijden werkt niet, want dat water komt niet overal, het is niet genoeg en in dat water zit de pekel opgelost met dit weer, dus maak je het in feite alleen maar erger.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 14410Bericht Ron »

Als je gaat luisteren naar de bodem van je vier hoor je hem zacht knisperen...
Inderdaad met véél water uitspoelen. Voor de rest heb je natuurlijk vóór de winter de bodem nagelopen met bakken vol tectyl en andere beschermingsmiddelen. Ook de binnenkant van de balken en zo.
verkaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 28, 2002 2:00 am
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

Bericht: # 14416Bericht verkaatje »

gewoon gezellig op een zondag samen met iemand naar een was/poets gelegenheid rijden en daar twee viertjes in een washok proppen en poetsen en wassen maar.... is ook nog eens erug gezellig.. he mandy! lolzz..
verkaatje is nu eigenlijk VIERkaatje....;pompidompidom tijgertje!!!!)
Gebruikersavatar
Diana
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht: # 14419Bericht Diana »

Maakt het ook nog uit uit welk jaar je vier komt? (gau roest enzo?) Pekel is toch eigenlijk voor geen enkele auto goed.... :smile:
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 14442Bericht Folkert »

Nee, en zeker niet voor viertjes. Met een overmatige overmaat aan water afspoelen, is het devies.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 14705Bericht jbeekmann »

hebben we geen scheikundigen in de zaal? Ik weet dat zout natriumchloride is. Kan dat niet geneutraliseerd worden door een ander stofje? Dan kun je dat door je spoelwater gooien.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
koen
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jan 11, 2002 2:00 am
Locatie: Vosselaar

Bericht: # 14711Bericht koen »

Het lost gewoon in water op. Daarom is direct goed afspoelen het beste middel. Het spoelt dan gewoon mee weg. Het beste bij pekel is toch gewoon je viertje (of enig andere klassieker) binnen laten staan tot dat ongein van de baan is.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 14752Bericht jbeekmann »

dat is... als je je die luxe kan permitteren. Ten eerste is het mijn enige vervoersmiddel richting stage, ten tweede heb ik geen 'onderdak'
Met het vorige stukje bedoelde ik een middel om te neutraliseren... dat kan met een hoop andere stoffen ook kan ik me herinneren van scheikunde vroeger...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 14787Bericht Willem de Zwijger »

Neutraliseren van zout...is een rotverhaal. Het punt is: water wordt heel erg geleidend (een elektroliet) waarmee van die prachtige electrochemische reacties kunnen lopen (zoals in een accu) waarmee uiteindelijk ijzer zich aan zuurstof kan binden. Daar is geen kruit tegen gewassen. Valt niet te neutraliseren, je kan alleen een laagwaardiger materiaal opofferen in plaats van blik. Daarom wordt er tegenwoordig zoveel zink op het blik gecoat.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 14789Bericht jbeekmann »

kijk! Daar kan ik wat mee! Jammer dat de uitkomst zo negatief is...
(Had ik volgens mij zelf ook nog wel kunnen bedenken...)
_________________
Met bloemen niet meer vroemen! Mooi blauw is ook niet lelijk! wijlen GTL '84 en GTL '86
Nulla tenaci invia est via

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jbeekmann op 2003-02-11 13:28 ]</font>
paul tobé
Berichten: 6
Lid geworden op: zo feb 09, 2003 2:00 am
Locatie: arnhem

Bericht: # 14799Bericht paul tobé »

Blijft dus toch de enigste goede methode, zorg dat de beschermlaag zo optimaal is,en in tackt blijft.
Ik doe het als volgt: beschadigde plaatsen behandelen met OWATROLL blank (op de plaatdelen) daarna aflakken/bytacken.
En OWATROLL PROFECIAL(met meny) in de balken en holle ruimte,s .
perfect spul, (helaas niet overal te verkrijgen alleen bij de betere verf zaken)
Dus in de zomerdag toch maar autootje op de kant en poetsen en bij werken maar.
groetjes paul
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 14804Bericht Ron »

Altijd al gedacht om volgens het verdringingspricipe een paar plaatjes zink op mijn chassis te bevestigen. Was iets mee waarom het niet ging, en ik geloof ook wel dat het niet gaat, anders had de automaterialenboer die blokjes zink wel per tien aan een rekje hangen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 14849Bericht Willem de Zwijger »

Ja, die opoffering met blokjes werkt niet omdat het waterdruppeltje, wat op het punt staat jou blik op te vreten, ook in contact met het zink moet komen. Dus de zink moet net zo fijn verdeeld zijn als de (zoute) druppels.
Overigens is de gedachte van de blokjes zink wel een reden waarom de minpool (en niet de pluspool)van de accu aan de massa ligt: daarmee offer je in theorie accuplaten om niet het blik te offeren.
Hiermee komen we op het gebied van de kathodische protectie: als je een oliepijp in vochtige aarde hebt liggen kun je die beschermen door om de zoveel kilometer een blok zink aan te brengen. Maar de grond moet wel vochtig zijn (geleidend) anders werkt de truc niet. En bij een auto zie ik niet hoe dat de bodem zou moeten beschermen anders dan in enorme regenbuien waar alles zeiknat wordt.
Ik heb even opgezocht hoe roest ook weer werkt: Neem een waterdruppeltje op blik. Zuurstof uit de lucht komt in het druppeltje door diffusie. Een ijzeratoompje (Fe) wordt nu opgelost (Fe2+) omdat het elektron liever bij de zuurstof wil zitten (O2-). Dit electron loopt via het blik naar de rand van het waterdruppeltje om met de zuurstof te reageren. Fe2+ staat nog een elektron af (nu in het water) en wordt daarmee Fe3+. Nu is de zaak rijp voor de echte roestvorming: de wetenschappelijk gehydrateerde ijzer (III) oxide, oftewel Fe2O3.H2O. Het volume van dit goedje ca 10 keer zo groot als het verdwenen blik. De pekel doet niet aan de reactie mee, maar zorgt ervoor dat dat reacties veel sneller lopen.

Voor hen die toch willen neutraliseren: gisteravond was ik mijn zoontje aan het overhoren en daar zag ik dat de volgende reactie gebruikt wordt om soda te maken:
Keukenzout (NaCl, zeg pekel) + kalksteen (CaCO3) geeft soda (Na2CO3)+ Calciumchloride (CaCl2). Oftewel: smijt wat kalk op de gepekelde plekken, en je krijgt gratis soda met nog wat. Of dat vervolgens minder corrosief is durf ik niet te zeggen, gewoon proberen.
Plaats reactie