wat-te-doen-met-pekel
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
moest ik ineens aan denken toen ik een ander bericht las.
Al die rommel op de weg zo met dit koude weer (wel handig voor de veiligheid overigens) is niet zo best voor de auto. Is een keertje door wat plassen rijden na wat regenbuien (zijn er genoeg vandaag) afdoende om het af te spoelen of moeten we grondiger te werk gaan. Ik hou de auto graag heel en roestvrij, maar heb hem wel dagelijks nodig.
Hoe schadelijk is pekel eigenlijk? Is er een eenvoudige behandeling die goed bescherming bied?
Al die rommel op de weg zo met dit koude weer (wel handig voor de veiligheid overigens) is niet zo best voor de auto. Is een keertje door wat plassen rijden na wat regenbuien (zijn er genoeg vandaag) afdoende om het af te spoelen of moeten we grondiger te werk gaan. Ik hou de auto graag heel en roestvrij, maar heb hem wel dagelijks nodig.
Hoe schadelijk is pekel eigenlijk? Is er een eenvoudige behandeling die goed bescherming bied?
Er is een eenvoudige bescherming die goede bescherming bied ja, elke dag met de tuinslang je wielbakken zeer grondig spoelen. Door plassen rijden werkt niet, want dat water komt niet overal, het is niet genoeg en in dat water zit de pekel opgelost met dit weer, dus maak je het in feite alleen maar erger.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
dat is... als je je die luxe kan permitteren. Ten eerste is het mijn enige vervoersmiddel richting stage, ten tweede heb ik geen 'onderdak'
Met het vorige stukje bedoelde ik een middel om te neutraliseren... dat kan met een hoop andere stoffen ook kan ik me herinneren van scheikunde vroeger...
Met het vorige stukje bedoelde ik een middel om te neutraliseren... dat kan met een hoop andere stoffen ook kan ik me herinneren van scheikunde vroeger...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Neutraliseren van zout...is een rotverhaal. Het punt is: water wordt heel erg geleidend (een elektroliet) waarmee van die prachtige electrochemische reacties kunnen lopen (zoals in een accu) waarmee uiteindelijk ijzer zich aan zuurstof kan binden. Daar is geen kruit tegen gewassen. Valt niet te neutraliseren, je kan alleen een laagwaardiger materiaal opofferen in plaats van blik. Daarom wordt er tegenwoordig zoveel zink op het blik gecoat.
kijk! Daar kan ik wat mee! Jammer dat de uitkomst zo negatief is...
(Had ik volgens mij zelf ook nog wel kunnen bedenken...)
_________________
Met bloemen niet meer vroemen! Mooi blauw is ook niet lelijk! wijlen GTL '84 en GTL '86
Nulla tenaci invia est via
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jbeekmann op 2003-02-11 13:28 ]</font>
(Had ik volgens mij zelf ook nog wel kunnen bedenken...)
_________________
Met bloemen niet meer vroemen! Mooi blauw is ook niet lelijk! wijlen GTL '84 en GTL '86
Nulla tenaci invia est via
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jbeekmann op 2003-02-11 13:28 ]</font>
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo feb 09, 2003 2:00 am
- Locatie: arnhem
Blijft dus toch de enigste goede methode, zorg dat de beschermlaag zo optimaal is,en in tackt blijft.
Ik doe het als volgt: beschadigde plaatsen behandelen met OWATROLL blank (op de plaatdelen) daarna aflakken/bytacken.
En OWATROLL PROFECIAL(met meny) in de balken en holle ruimte,s .
perfect spul, (helaas niet overal te verkrijgen alleen bij de betere verf zaken)
Dus in de zomerdag toch maar autootje op de kant en poetsen en bij werken maar.
groetjes paul
Ik doe het als volgt: beschadigde plaatsen behandelen met OWATROLL blank (op de plaatdelen) daarna aflakken/bytacken.
En OWATROLL PROFECIAL(met meny) in de balken en holle ruimte,s .
perfect spul, (helaas niet overal te verkrijgen alleen bij de betere verf zaken)
Dus in de zomerdag toch maar autootje op de kant en poetsen en bij werken maar.
groetjes paul
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja, die opoffering met blokjes werkt niet omdat het waterdruppeltje, wat op het punt staat jou blik op te vreten, ook in contact met het zink moet komen. Dus de zink moet net zo fijn verdeeld zijn als de (zoute) druppels.
Overigens is de gedachte van de blokjes zink wel een reden waarom de minpool (en niet de pluspool)van de accu aan de massa ligt: daarmee offer je in theorie accuplaten om niet het blik te offeren.
Hiermee komen we op het gebied van de kathodische protectie: als je een oliepijp in vochtige aarde hebt liggen kun je die beschermen door om de zoveel kilometer een blok zink aan te brengen. Maar de grond moet wel vochtig zijn (geleidend) anders werkt de truc niet. En bij een auto zie ik niet hoe dat de bodem zou moeten beschermen anders dan in enorme regenbuien waar alles zeiknat wordt.
Ik heb even opgezocht hoe roest ook weer werkt: Neem een waterdruppeltje op blik. Zuurstof uit de lucht komt in het druppeltje door diffusie. Een ijzeratoompje (Fe) wordt nu opgelost (Fe2+) omdat het elektron liever bij de zuurstof wil zitten (O2-). Dit electron loopt via het blik naar de rand van het waterdruppeltje om met de zuurstof te reageren. Fe2+ staat nog een elektron af (nu in het water) en wordt daarmee Fe3+. Nu is de zaak rijp voor de echte roestvorming: de wetenschappelijk gehydrateerde ijzer (III) oxide, oftewel Fe2O3.H2O. Het volume van dit goedje ca 10 keer zo groot als het verdwenen blik. De pekel doet niet aan de reactie mee, maar zorgt ervoor dat dat reacties veel sneller lopen.
Voor hen die toch willen neutraliseren: gisteravond was ik mijn zoontje aan het overhoren en daar zag ik dat de volgende reactie gebruikt wordt om soda te maken:
Keukenzout (NaCl, zeg pekel) + kalksteen (CaCO3) geeft soda (Na2CO3)+ Calciumchloride (CaCl2). Oftewel: smijt wat kalk op de gepekelde plekken, en je krijgt gratis soda met nog wat. Of dat vervolgens minder corrosief is durf ik niet te zeggen, gewoon proberen.
Overigens is de gedachte van de blokjes zink wel een reden waarom de minpool (en niet de pluspool)van de accu aan de massa ligt: daarmee offer je in theorie accuplaten om niet het blik te offeren.
Hiermee komen we op het gebied van de kathodische protectie: als je een oliepijp in vochtige aarde hebt liggen kun je die beschermen door om de zoveel kilometer een blok zink aan te brengen. Maar de grond moet wel vochtig zijn (geleidend) anders werkt de truc niet. En bij een auto zie ik niet hoe dat de bodem zou moeten beschermen anders dan in enorme regenbuien waar alles zeiknat wordt.
Ik heb even opgezocht hoe roest ook weer werkt: Neem een waterdruppeltje op blik. Zuurstof uit de lucht komt in het druppeltje door diffusie. Een ijzeratoompje (Fe) wordt nu opgelost (Fe2+) omdat het elektron liever bij de zuurstof wil zitten (O2-). Dit electron loopt via het blik naar de rand van het waterdruppeltje om met de zuurstof te reageren. Fe2+ staat nog een elektron af (nu in het water) en wordt daarmee Fe3+. Nu is de zaak rijp voor de echte roestvorming: de wetenschappelijk gehydrateerde ijzer (III) oxide, oftewel Fe2O3.H2O. Het volume van dit goedje ca 10 keer zo groot als het verdwenen blik. De pekel doet niet aan de reactie mee, maar zorgt ervoor dat dat reacties veel sneller lopen.
Voor hen die toch willen neutraliseren: gisteravond was ik mijn zoontje aan het overhoren en daar zag ik dat de volgende reactie gebruikt wordt om soda te maken:
Keukenzout (NaCl, zeg pekel) + kalksteen (CaCO3) geeft soda (Na2CO3)+ Calciumchloride (CaCl2). Oftewel: smijt wat kalk op de gepekelde plekken, en je krijgt gratis soda met nog wat. Of dat vervolgens minder corrosief is durf ik niet te zeggen, gewoon proberen.