slippende koppeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Henk van Anrooij
Berichten: 17
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 6:53 pm

slippende koppeling

Bericht: # 130999Bericht Henk van Anrooij »

Mijn Renault 4 TL (bj 1979) is na een dikke 10 jaar stilstand weer tot leven gekomen. Nu merk is dat de koppeling een beetje slipt. De auto heeft 26.000 km gereden dus slijtage zal het niet zijn, toch? Weet iemand of het een kwestie van afstellen is of is het toch iets anders.....

Ook kwam bij de keuring in Frankrijk aan het licht dat de ruitensproeier het niet meer deed. Het is zo'n luchtpomp dat links op het dashboard gemonteerd zit. Volgens mij is het membraan kapot. Heeft iemand zo'n pompje op voorraad? Ik hou me aanbevolen posting.php?mode=post&f=2#" onclick="window.open(this.href);return false;.

Groet Henk
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131017Bericht Raoul »

Hallo,

Ik denk dat ik met hetzelfde probleem zit; bijstellen??? Ik weet het niet ik heb dat ook al geprobeerd maar het helpt niet veel.
Mijn Renault bouwjaar 1976 stond 13 jaar stil toen ik in het bezit kwam, de motor zat vast maar na enkele weken wachten na gebruik van WD-40 in de bougiegaten en op de klepstelen zat ie los.
Toen ik de motor aan de praat kreeg en die stationair liet draaien in zijn vrijloop hoorde ik een ruisend geluid in de nabijheid van de koppeling en ik denk (als amateur) dat de drukgroep niet meer behoorlijk werkt.
Ik denk dus dat ik toe ben aan een nieuwe koppeling, maar dat is een hele klus omdat de motor samen met de versnelingsbak uit de wagen moet en bij een R4 is dat geen simpele zaak en ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegenop maar ik zal erdoor moeten; Heeft iemand advies om dat op een zo doeltreffend mogelijke manier te doen??

Groetjes

Raoul
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131018Bericht jandoe1000 »

Na 10 jaar stilstand zit er vast roest op vliegwiel en drukgroep. Dat kan hetzelfde effect hebben als een beetje vettigheid met slippen als gevolg. Remedie is gewoon gaan rijden en flink wat schakelen. Daarna kan de koppeling getest worden door met een voet op de rem en wat gas weg te rijden in zijn een. Bij een niet slippende koppeling slaat de motor dan uit, als de koppeling slipt dan gebeurt dat niet. In dat geval moet de koppelingsplaat en wellicht ook de drukgroep vervangen worden. Het ruisen bij vrijloop is het koppelingslager. Je kunt dat vervangen als je toch bezig bent. Als de koppeling niet slipt zou ik niet apart de bak er voor onderuit halen.
Kijk ook eens hier:
viewtopic.php?f=2&t=12828
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131020Bericht Bertje »

Om de koppeling te vervangen hoeft de motor er niet uit. Er zit genoeg speling in de ophangrubbers om de bak onder de voorbalk door eruit te halen. Lukte althans bij mijn F6.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131034Bericht Rutger-peer »

Je kunt in principe toch ook gewoon de voorste baksteun losmaken, dan alle bouten waarmee de bak aan het blok zit en dan de bak er tussenuit pakken?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131062Bericht Bertje »

Niet helemaal... Er zitten paspennen aan de bak en bovendien heb je ook nog zoiets als een prise as die uit je bak komt... Dus je moet de bak wel echt naar voren schuiven wil-ie los komen van de motor.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131069Bericht harbourseal »

Zoals in eerdere topics al vermeld,

Je hebt er alleen maar gemak van als je de hele motor en versnellingsbak uit de auto haalt.
Je hebt veel meer ruimte om te werken.

Het gepiel met de steekassen en de fusees is hetzelfde als je de motor laat hangen. Je totale winst is waarschijnlijk niet meer dan uur als je de motor laat zitten.

Succes ermee.

Vor het weer werkend krijgen van de ruitensproeier heb ik een electrisch pompje gekocht dat ik op mijn schutbord vast heb gezet
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131121Bericht Bertje »

Als je de hele motor eruit wil hebben, heb je ook zoiets als een takeltje nodig. Als je de bak onder de voorbalk vandaan trekt heb je aan handgereedschap en spierballen voldoende. Als het moet kun je de bak ook weer in je eentje terugplaatsen (maar met 2 man is handiger)...
Maar goed, ieder z'n eigen aanpak, zeker onder R4 rijders ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: slippende koppeling

Bericht: # 131160Bericht Bertje »

Vandaag voor de 2e keer onderlangs en in m'n eentje een versnellingsbak teruggeplaatst. 't Is gelukt, maar ik denk dat ik iedereen (inclusief mezelf) adviseer om dat toch vooral met een takeltje en/of z'n tweeën te doen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie