Pagina 1 van 1

wegligging r4-F6

Geplaatst: vr okt 07, 2011 9:16 pm
door RVIER
Heren, Dames ook,

ik heb de acheras vervangen door een exemplaar met F6 torsiestaven en een dikke stabilistorstang. op zich spoort hij goed, de vering is natuurlijk wat stugger. Heb eigenlijk een probleem. Op een slechte ondergrond bij boven de 60 km/h wordt hij wat nerveus van achter. Ik heb er banden 165/R70 banden onder liggen.
Herkent iemand de symptomen? Is de dikke stabilisatorstang wellicht teveel van het goede? Ik had gehoopt op een stijf onderstel zodat hij zou rijden als een kart :-(

vr gr Fons

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: vr okt 07, 2011 10:11 pm
door Jerome
Tja veel verstand heb ik er niet van, maar wel wat van mechanica en dynamica.
Als wij een springerig systeem hebben (grote amplitude) kunnen we dat aanpassen door:
- de demping te vergroten (schok dempers)
- massa te verhogen (misschien wat extra gewicht op de achter as
- minder stijve veren

Maar dit wil niet zetten dat het autotechnisch gezien de juiste oplossingen zijn.

Succes met de oplossing!

Jerome

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: vr okt 07, 2011 10:57 pm
door Tweety
Tja als je het weggedrag van een kart wil, moet je om te beginnen achterwielaandrijving hebben.... maar wat voor schokbrekers gebruik je ? die van de F6 ?

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: za okt 08, 2011 11:50 am
door Okido
In een enkel geval kan de sporing rechtuit wel goed zijn, maar de toespoor of uitspoor niet, bijvoorbeeld door slappe rubbers o.i.d. Het springerige ontstaat dan doordat op oneven wegdek de wielen beurtelings voorrang vragen. Je kan daar achter niet makkelijk wat aan doen dan controleren en indien het geval corrigeren c.q. vernieuwen.

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: za okt 08, 2011 2:14 pm
door Vincentvanassen
Met mijn F6 had ik hier ook last van, nieuwe schokdemper deden bij mij wonderen. Sinds ik m'n zwingarmbevestigingen heb versteld ivm het scheef afslijten van de banden lijkt de auto nog iets beter op de weg te liggen.

groet Vincent

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: zo okt 09, 2011 9:57 pm
door RVIER
heren,

korte update,

schokbrekers zijn van een gtl (maar nieuw).
alle rubbers zijn nieuw, zowel binnen als buitenzijde

na controle heeft hij 10 mm uitspoor op de achteras ipv 0-4 mm inspoor. Ik ga dat eerst maar eens herstellen :-) Ik denk dat dit er toch wel mee te maken heeft.

vr gr Fons

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: di okt 11, 2011 2:53 pm
door dick holtrop
ik heb zelf ook al eens een achteras gewisseld, deze bleek ook niet helemaal juist te staan,

maar mijn voorwielen stonden ook niet goed,

ik weet nog heel goed dat mijn vriendin dwars op de snelweg stond.

ik hoefde maar iets het stuur te bewegen en hij schoot van links naar rechts.

dus ik zou de voorwielen ook even checken!

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: di okt 11, 2011 11:32 pm
door deutz
Fons, hij is gewoon te stug van achteren!! Beetje ballast achterin gooien, bv een paar trotoir bandjes of zoiets! (plrr)
gr.Jan.

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: vr okt 14, 2011 11:31 pm
door RVIER
Update,

vooras nagemeten (had een stuurkogel vervangen) bleek 2 mm inspoor te hebben :-( :oops: . Nu weer op 3 mm uitspoor gezet en probleem is grotendeels weg (nu de achteras nog corrigeren).

Het vervelende effect van het stuiteren is nu ook bijna weg omdat hij nu koersstabieelr is.

vr gr Fons

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: zo okt 16, 2011 11:16 pm
door deutz
Fons, is-ie erg veel stugger geworden achter?
Ook al eens F6 stab. geprobeerd met de org. achtervering?
gr.Jan.

Re: wegligging r4-F6

Geplaatst: ma okt 17, 2011 11:37 pm
door RVIER
@deutz,

eigenlijk rijdt hij nu weer strak en niet meer zenuwachtig. Laat alles voorlopig zitten, moet wel nog even achter het uitspoor corrigeren en het stuur rechtzetten.
vr gr Fons