Pagina 1 van 1

bokken, schudden, sputteren

Geplaatst: do okt 06, 2011 6:11 pm
door perzik
Goede avond

Ik heb sinds afgelopen zondag een probleem met mijn r4. Tijdens het rijden begon hij in eens te bokken/schudden/sputteren en op het moment dat ik gas gaf verloor de motor vermogen.
Direct de volgende dag heb ik gekeken in het sleutelboek en heb de carburateur l schoon gemaakt. Eenmaal de carburateur terug geplaatst liep de motor (voor korte duur). Er bleef enorm veel zwarte rook uit de uitlaat komen waarna de motor vanzelf stopte na enkele minuten.
De motor loopt momenteel totdat er gas gegeven wordt dan slaat hij direct af.

De volgende punten zijn vervangen:
Bougies, contactpunten, condensator, brandstof filter, luchtfilter.

Weet een van jullie een oplossing voor dit probleem?

Re: bokken, schudden, sputteren

Geplaatst: do okt 06, 2011 7:11 pm
door Tweety
Zwarte rook duid op een onvolledige verbranding of te rijk mengsel... als de puntjes nougies etc. zijn vervangen en de timing staat goed (?) dan moet 't haast wel een carburatie probleem zijn... zit de vlotter misschien vast ?

Re: bokken, schudden, sputteren

Geplaatst: vr okt 07, 2011 11:36 am
door Willem de Zwijger
Wel even de verdelerkap eraf halen om te controleren of de nieuwe puntjes nog goed vast zitten en of het koolstofstiftje in de verdelerkap niet versleten is of klem zit of zoiets dergelijks. Je zou die kap plus rotor sowieso kunnen vervangen om van die onzekere factor af te zijn.

Re: bokken, schudden, sputteren

Geplaatst: vr okt 07, 2011 2:57 pm
door perzik
De verdelerkap is er af geweest en geen bijzonderheden.
Ook de contactpuntjes zijn nog zo goed als nieuw.
De timing staat ook goed, anders zou de motor toch de zelfde problemen moeten hebben bij het starten.

De carburateur ga ik van het weekend nogmaals nakijken. Ik heb een vellemankit besteld mogelijk dat deze het problemen oplost.

Re: bokken, schudden, sputteren

Geplaatst: vr okt 07, 2011 4:42 pm
door Willem de Zwijger
Dat lijkt me wat te snel geconcludeerd. Als een motor bij lage toerentallen en bv starten goed loopt kun je nog niet concluderen dat de timing en contacthoek goed staan, want als een motor echt vermogen moet gaan leveren heb je heel andere verbrandingscondities. Hoe zwaarder je hem belast, hoe kritischer het wordt. Ik zou dit zeker (laten) checken.