bokken, schudden, sputteren

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
perzik
Berichten: 6
Lid geworden op: do okt 06, 2011 5:41 pm
Locatie: rotterdam
Contacteer:

bokken, schudden, sputteren

Bericht: # 130684Bericht perzik »

Goede avond

Ik heb sinds afgelopen zondag een probleem met mijn r4. Tijdens het rijden begon hij in eens te bokken/schudden/sputteren en op het moment dat ik gas gaf verloor de motor vermogen.
Direct de volgende dag heb ik gekeken in het sleutelboek en heb de carburateur l schoon gemaakt. Eenmaal de carburateur terug geplaatst liep de motor (voor korte duur). Er bleef enorm veel zwarte rook uit de uitlaat komen waarna de motor vanzelf stopte na enkele minuten.
De motor loopt momenteel totdat er gas gegeven wordt dan slaat hij direct af.

De volgende punten zijn vervangen:
Bougies, contactpunten, condensator, brandstof filter, luchtfilter.

Weet een van jullie een oplossing voor dit probleem?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: bokken, schudden, sputteren

Bericht: # 130691Bericht Tweety »

Zwarte rook duid op een onvolledige verbranding of te rijk mengsel... als de puntjes nougies etc. zijn vervangen en de timing staat goed (?) dan moet 't haast wel een carburatie probleem zijn... zit de vlotter misschien vast ?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: bokken, schudden, sputteren

Bericht: # 130707Bericht Willem de Zwijger »

Wel even de verdelerkap eraf halen om te controleren of de nieuwe puntjes nog goed vast zitten en of het koolstofstiftje in de verdelerkap niet versleten is of klem zit of zoiets dergelijks. Je zou die kap plus rotor sowieso kunnen vervangen om van die onzekere factor af te zijn.
perzik
Berichten: 6
Lid geworden op: do okt 06, 2011 5:41 pm
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: bokken, schudden, sputteren

Bericht: # 130710Bericht perzik »

De verdelerkap is er af geweest en geen bijzonderheden.
Ook de contactpuntjes zijn nog zo goed als nieuw.
De timing staat ook goed, anders zou de motor toch de zelfde problemen moeten hebben bij het starten.

De carburateur ga ik van het weekend nogmaals nakijken. Ik heb een vellemankit besteld mogelijk dat deze het problemen oplost.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: bokken, schudden, sputteren

Bericht: # 130712Bericht Willem de Zwijger »

Dat lijkt me wat te snel geconcludeerd. Als een motor bij lage toerentallen en bv starten goed loopt kun je nog niet concluderen dat de timing en contacthoek goed staan, want als een motor echt vermogen moet gaan leveren heb je heel andere verbrandingscondities. Hoe zwaarder je hem belast, hoe kritischer het wordt. Ik zou dit zeker (laten) checken.
Plaats reactie