Pagina 1 van 1
verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 8:02 am
door pts
Goedemorgen, weet iemand wat het praktische verschil is tussen de 850 cc & 1100 cc motor van de latere typen? De Savanne heeft een 850cc & de Clan een 1100cc als ik mij niet vergist. Beide hebben 34 pk.
Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 8:20 am
door BVDP
Ik heb vroeger een 1100 gehad, nu een 850. Dat maakt me dus een 'ervaringsdeskundige'. Ik heb altijd de indruk dat de 850 nerveuzer draait dan de 1100. Ik kan het moeilijk beter formuleren. De motor is om evenveel PK eruit te halen als een 1100, meer naar het eind van zijn mogelijkheden gebracht. Oa met de 32 mm carburateur tegenover de 28 mm voor de 1100. In die laatste zit nog wat meer 'reserve'. Je kan er met wat aanpassingen snel wat meer vermogen uit halen. Om het wat visueler voor te stellen: hij haalt, bij wijze van spreken, de 34 pk met de vingers in de neus terwijl de 850 er voor afgetraind moet zijn.
De 850 geeft me wel meer 'R4' gevoel: het oude leuke 'basic' wagentje met de kleine motor dat toch mee door kan in het verkeer en bij héél veel mensen jeugdherrinderingen oproept. De 1100 voelt iets minder rudimentair aan.
Verder zijn er wat praktische verschillen zoals de koeling en versnellingsbak, draairichting van de motor(dacht ik), aankleding van de rest van de wagen, delco, luchtfilter ... maar daar weten anderen je vast meer over te vertellen. De Clan en Savanne ken ik niet echt.
mvg Bart
Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 9:27 am
door R4F6GTX Automaat
De Savane heeft geen 850 maar een 956cc, afgeleide motor van de 1108. De Clan is de latere GTL, 1108cc dus.
De 850 (845cc) draait andersom dan de 956 en 1108. Herkenbaar aan de plaats van de radiateur, bij de 845 staat die boven het stuurhuis en de 1108 en de 956 staat de radiateur net achter de grill...
956 en 1108 en groter (1300, 1400 etc) hebben een bredere kleppendeksel. Er zijn nog wel meer verschillen maar zo kan je effe vooruit...
Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 9:33 am
door Hanz
volgens mij hebben Clan en Savane allebei een Cleon, Savane met 956cc en Clan 1108cc, beide 34pk, 5x gelagerd. Oudere TLs (en nog een aantal andere modellen) hadden 845cc, 3x gelagerd.
edit: Paul was iets eerder..
Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 9:34 am
door R4F6GTX Automaat
Klopt. Maar hij vroeg een praktisch verschil en dan moet je niet over lagers beginnen lijkt me...
Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 8:48 pm
door pts
Bedankt voor de info, ik ben weer helemaal bij.
Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 9:30 pm
door Goof
Is het niet zo dat het 850 blok een B (billancourt) blok is ipv een C (cleon fonté)? Dat van die draairichting klopt iig wel. Altijd uitkijken als je een andere versnellingsbak gaat hangen, ze lijken erg op elkaar, maar je zou niet de eerste zijn die met 4 versnellingen achteruit en 1 vooruit eindigt na een weekendje sleutelen...

Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: do sep 29, 2011 10:15 pm
door R4F6GTX Automaat
Versnellingsbakken zijn ook dezelfde alleen zit er een ander differentieel in waardoor de boel andersom draait...
Re: verschil tussen 850cc & 1100cc motor
Geplaatst: za okt 01, 2011 5:47 pm
door boerBon
Ik heb een F4 maar na 1 ritje ben ik gelijk begonnen met het plaatsen van een F6 motor;
De 1108cc draait veel rustiger. Minder toeren p/m voor dezelfde snelheid.