Pagina 1 van 2

sporing achter-wielen?

Geplaatst: di sep 06, 2011 11:13 pm
door Daan
mijn achterwielen sporen niet met mijn voorwielen!! Beide wielen staan iets naar links waardoor de kont van mijn 4 links voorbij wil steken (hij 'krabt'' als het ware)

Nu lees ik dat je bij de achterwielen alleen de vlucht (camber) kan aanpassen via de zwingarm-bevestiging. Is ook logisch, je kan hier allen de hoogte verstellen, voor de sporing moet de hele bevestiging naar voren/achter lijkt me.

wat zorgt er dan voor dat mijn spoor niet klopt?

Heb wel de hele handel (zwingarmen en torsies) los gehad om mijn balken te lassen. Heb wel het idee dat ik alles correct heb teruggeplaatst.

tips?

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: wo sep 07, 2011 8:11 am
door Mark4GTL
nu wordt het leuk...
dan heb je waarschijnlijk het niet goed terug geplaatst.

als ik het zo lees is de linkerkant te ver naar achteren geplaatst en de rechterkant te ver naar voren.

maar 1 oplossing...
loshalen en opnieuw beginnen.

tip: zoek de juiste afstanden (hart wiel-hart wiel) op en maak 2 touwtjes met die afstanden.

dan alles op de plek zetten, meten en indien nodig weer opnieuw etc...

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: wo sep 07, 2011 3:11 pm
door roberto
Als je de zwingarmbalk tegen het schutboard heb geplaatst en dan hebt vast gelast dan zit hij goed als je de 6 bouten van de achteras er in hebt gekregen dan zit hij helemaal perfect je kunt het controleren door een eindje te gaan rijden en het stuur los te laten rijd de auto recht en staat het stuur niet scheef dan hoef je er niets aan te doen bij elke vier zit de achteras er een beetje vreemd onder ga maar eens kijken als je boven het achterwiel kijkt dan geloof je je eigen ogen niet maar het werk en dat al 50 jaar!

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: wo sep 07, 2011 3:15 pm
door Mark4GTL
even voor duidelijk.
wat heb je aan de balken gelast. Is er gelast waar de as aan de balken wordt?
En dan wel op zo`n manier dat de bevestigingspunten mogelijk verplaatste zijn?

zo niet, dan kan mijn eerdere bericht vervallen.
zo wel, dan zou ik daar ook eens kritisch naar kijken

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: do sep 08, 2011 7:44 am
door Daan
Bedankt voor jullie reactie boys!

De kokerbalken waren aan de buitenzijde doorgeroest, heb daarom de achteras losgehad en de balken dichtgezet.

Heb hierbij de 'originele' bevestigingsgaten aan de binnenzijde van de balken als leidraad gebruikt voor de nieuw te boren gaten aan de buitenzijde. Ga er hierdoor van uit dat de ankerplaat?(waar de torsiestaven uitkomen) toch op de goede plek zit.

Als dit dus opnieuw zou moeten dan zou ik niet weten waar ik 'de winst' vandaan moet halen.

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: do sep 08, 2011 12:10 pm
door RVIER
@ daan.

zet de voorwielen maar rechtuit en begin maar eens met het opmeten van de wielbasis links en rechts met een rolmaat en vergelijk die met de waarden op het kenteken.
Dan weet je in ieder geval waar (aan welke kant) het probleem zit.

vrgr Fons

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: do sep 08, 2011 12:47 pm
door R4F6GTX Automaat
RVIER schreef:@ daan.

zet de voorwielen maar rechtuit en begin maar eens met het opmeten van de wielbasis links en rechts met een rolmaat en vergelijk die met de waarden op het kenteken.
Dan weet je in ieder geval waar (aan welke kant) het probleem zit.

vrgr Fons

Nee, op het kenteken staat de gemiddelde wielbasis want rechts en links zijn verschillend....

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: do sep 08, 2011 2:05 pm
door Daan
Ìk weet uit een eerder topic dat de wielbasis links en rechts verschillend is.

nu rest de vraag wat nu te doen?

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: do sep 08, 2011 2:10 pm
door RVIER
he gisse boys,

dat die wielbasis (uit het hoofd 48 mm)verschillend is weet ik ook wel :-). Maar dat staat dan ook op het kenteken. Het gaat erom dat je gaat vaststellen of hij links te kort of rechts te lang is geworden!

vr gr Fons

ps even nagekeken
wielbasis links 2401mm
rechts 2449 mm

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: vr sep 09, 2011 11:58 am
door ap
Je kan je achterwiel afstelling toch aanpassen door de bevestiging van de swingarm aan de buitenste balk te verzetten???
Daar zitten sleufgaten, door die omhoog of omlaag te stellen krijg je je wielen waarschijnlijk wel in het spoor.

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: za sep 10, 2011 12:52 am
door Rutger-peer
Gister nog ruigweg gedaan met Vincent's F6. Boutjes losgedraaid, goed aan de auto hengsten en weer vastdraaien. De wielen stonden eerst naar binnen onder, nu staan ze redelijk recht. Wat betreft toespoor of uitspoor (dus in de lengterichting van de auto), dat wordt sjorren ben ik bang. Punt is alleen wel dat, zoals Ap zegt, je sleufgaten hebt in je swingarmbevestiging, waardoor je de achterwielen dus enigzins kunt stellen. Maar handig en simpel is het niet per se.

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: zo sep 11, 2011 9:02 pm
door Daan
Voor sporing-stellen zou de gehele zwingarmbevesiging (ten opzichte van de buitenste balk) naar voren of achter moeten. Gezien 1 van de 3 bevestingsbouten als (vasT) scharnierpunt dient gaat dit voor spoor niet op. Het stellen is daarmee heeft alleen invloed op de vlucht (camber).

Maar waardeer het meedenken enorm! Met al ons knappe koppen bij elkaar moet er een bevredigend antwoord te vinden zijn!

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: zo sep 11, 2011 9:04 pm
door Daan
en met 'knappe koppen' bedoel ik niet direct 'good looking'.... :)

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: zo sep 11, 2011 9:58 pm
door Rutger-peer
Dank ;)

Re: sporing achter-wielen?

Geplaatst: ma sep 12, 2011 12:37 am
door RVIER
Maar waardeer het meedenken enorm! Met al ons knappe koppen bij elkaar moet er een bevredigend antwoord te vinden zijn!
een bevredigende oplossing begint met weten wat er (en aan welke kant) mis is en dat weet je pas na meten!

ben benieuwd.

vr gr Fons