Onreglematig lopen na vervanging koppakking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Onreglematig lopen na vervanging koppakking

Bericht: # 128799Bericht Quatro lata »

Hallo,
Vorige week zondag ontdekt dat mijn koppakking lek was, omdat hij sneller koelvloeistof verbruikte als dat ik bij kon vullen.
Met hulp zit er nu een nieuwe koppakking op en is de kop ook afgevlakt. Het probleem is nu dat de motor, vooral stationaire, heen en weer schudt en af en toe ploft. Je zou denken dat hij op drie of zelfs twee cilinders loopt. Ik kan de twee ontstekingskabels van de bougies dichts bij V-snaar ook verwijderen, zonder dat de motor erg anders gaat lopen. Er is wel een vonk, heb bougies gewisseld en werken, nieuwe ontst.kabels, kleppen bijna allemaal nagemeten, compressie gemeten. Hoewel compressie 180 kg/cm2 is bij de twee zwakke / niet werkende cilinders en bij de andere twee 190, kan dit toch eigenlijk niet de oorzaak zijn. Heb verschillende deskundige ogen en handen mee laten kijken, maar het probleem is nog niet verholpen.
Heeft iemand een tip voor de volgende stap? Valse lucht via het spruitstuk / carborateur? Onsteking die het laat afweten bij deze twee bougies? (lijkt me niet).
Morgen even naar het magazijn . . . maar alle tips zijn alvast welkom. Hoop nog steeds woensdag te vertrekken richting Thenay . ..
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Onreglematig lopen na vervanging koppakking

Bericht: # 128800Bericht Mark4GTL »

kleppen goed gesteld?
.15 in en .20 uit?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Onreglematig lopen na vervanging koppakking

Bericht: # 128803Bericht Quatro lata »

Tja, morgen nog maar even 1 voor 1 nalopen, maar is goed gebeurd (niet zelf gedaan) en wel globaal even drie / vier kleppen gechecked. Die waren goed.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Onreglematig lopen na vervanging koppakking

Bericht: # 128804Bericht RVIER »

Kleppen staan denk ik wel goed omdat de einddruk ongeveer gelijk is. Ik vind 180kg/cm2 wel erg veel. Een gewone R4 haalt de 9-10 kg/cm2 :-) . Je meter zal wel psi meten.

Vermoedelijk heb je twee bougiekabels verwisseld (van cilinder 1 en 2). Even omdraaien dus.

Kijk de onstekingsvolgorde even na 1-3-4-2 (cilinder 1 is de vliegwielzijde). En kijk even na in welke richting de volgorde goed moet zijn (zonder verdelerkap auto in de 1 stukje vooruitduwen). De 850 en 1100 draaien nl in verschillende richtingen.

vr gr Fons

ps. is helemaal niet erg, doet iedereen minstens een keer fout
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Onreglematig lopen na vervanging koppakking

Bericht: # 128816Bericht R4F6GTX Automaat »

Ook mogelijk is dat bij het verwijderen van de kop de cilinderbussen onderin iets van hun plek gekomen zijn en dus de pakkingen beschadigd zijn waardoor je alles kan doen, maar niks helpt, alleen weer uit elkaar halen en opnieuw beginnen, maar dan iets lager....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Oepsie

Bericht: # 128831Bericht eelcovanheerde »

Ik heb de koppakking vervangen. Toch wat pakkingsresten over het hoofd gezien, vanavond kleppen toch nog even nagelopen en vervolgens het spruitstuk gedemonteerd. Pakkingsresten verwijderd en een nieuwe gemonteerd. As een zonnetje loopt hij nu. Maarten heeft weer een boel geleerd, hij heeft zelfs loslopende wegenwachtmannen geraadpleegt. En ik ook, je kunt niet zorgvuldig genoeg werken.......
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Onreglematig lopen na vervanging koppakking

Bericht: # 128832Bericht Quatro lata »

Haha, ja, het was een vermoeiende maar interessante zoektocht! Wat zal ik genieten in Frankrijk!!!!!!!!!!!!!!!!!! Met veel dank aan allen die het mede mogelijk hebben gemaakt! Salut.
Plaats reactie