aansluiting sigarettenaansteker

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128691Bericht Rudolf2 »

Inmiddels zit de bovengenoemde sigarettenaansteker in de radioconsole gemonteerd. De bedrading van de radio loopt (met een zekering) rechtstreeks naar de accu. Nadeel hiervan is dat bij kontakt-uit de stroomverbruiker(s) gewoon doorverbruiken. Ik wil dat beide via het kontaktslot gaan lopen. Welke aansluiting (in het motorruim) kan ik daar het beste voor gebruiken?

Rudolf
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128700Bericht zwergje »

Ik heb gewoon een drukknopschakelaar in de console gezet, kwestie van een rond drukschakelaartje met schroefdraad en borgring kopen, gaatje boren, draadje doorknippen en aansluiten.
Dus ook radio/ mp3 spelen zonder sleutel in contact (aangezien wij de f6 geregeld als tent op wielen gebruiken, is het fijn om ook zonder sleutel in het contact muziek te kunnen luisteren), en als je parkeert, gewoon een keer op het knopje drukken en klaar.
Mogelijkerwijs verlies je dan wel voorgeprogrammeerde zenderinstellingen.
Laatst gewijzigd door zwergje op do jul 07, 2011 1:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128703Bericht Mark4GTL »

even meten op welke zekering 12V staat als contact aan is en als geen contact is geen stroom

daar op aansluiten, en continue draad op de zekering waar altijd stroom op staat.
Dan instelling altijd goed en de radio gaat pas aan als de auto op contact staat of loopt
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Luuthje
Berichten: 166
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
Locatie: Oosterhout (gld)
Contacteer:

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128707Bericht Luuthje »

Bij mij zat de radio op de + van de Bobine, heeft de vorige eigenaar gedaan.
Alleen nu geen radio gemonteerd.

Met vriendelijke groet,
Luuth van den Berg
(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128710Bericht Willem de Zwijger »

Als je een GTL hebt zit er een aansluiting voor de radio, dat rode versprongen blokje. Voordeel daarvan is: gaat met contactslot aan, en gaat ook aan in de accesoirestand van het contactslot, dus je kunt naar de radio luisteren zonder dat de lampjes op het dashboard gaan branden en er een behoorlijke stroom door de bobine loopt. Heb je een moderne radio dat moet je nog een constante (ongeschakelde) spanningsdraad erbij aansluiten.

Als je de verbruikers op de sigarettenaansteker mee wilt aan/uitschakelen met de radio zou je een relais kunnen gebruiken voor het geval er iemand ooit een zware belasting aan gaat hangen. Zelf heb ik dat (nog) niet gedaan omdat ik er alleen een navigator aan heb hangen en die trekt bijna niets en dat trekt het contactslot nog wel.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128712Bericht Bertje »

Mijn radio zit ook op de accessoiregroup. Onlangs viel me op dat-ie dan ook aan gaat als de sleutel er niet op zit maar de alarmlichten aanstaan (knipperlichten rondom) :D . Op deze zelfde groep zit trouwens de fan van je radiateur.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128769Bericht jeffr4 »

Ik ben zo gewend dat TomTommie in mijn bolide zit, dat ik vergeten was, nu ik volgende week naar Thenay rij met mijn Quatrelle ,
dat er in de R4 geen aansluiting zit,.......... dus geen sigarettenaansteker.

Gelukkig is Rudolf deze topic begonnen, goede reminder en vandaag de aansteker uit de Super5 gesloopt ( staat er toch als sloopwagen bij) en de Gendarmerie was mij voor, want die hadden al een gat gemaakt aan de zijkant bij de asbak, wellicht zat daar de aansluiting van het blauwe zwaailicht.
Iets uitgevijld en paste de groene verlichtinghouder en daarna de metalen houder zelf.
Afbeelding

De massakabel heb ik aangesloten op de carroseriemassapunt van de radio en de zekeringskast gesloopt en achterop een aansluiting gezocht met spanning en zekering.... dus Tommie kan mee volgende week!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128778Bericht Tweety »

Ik vind nog steeds dat er in een R4 kaarten en een stratenboek horen... Zo'n aansluiting op zich heb ik geen moeite mee hoor begrijp me niet verkeerd maar zo'n dom dom... (moon)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128780Bericht Rudolf2 »

Jeffrey, welke zekering is dat geworden? Scheelt mij weer het nodige zoekwerk.

En de Tomtom is nuttig als back-up voor de kaarten. Als die namelijk een periodegerelateerd accesoire in de auto zijn, bestaat er de kans dat er gedurende 30 jaar het een en ander aan het wegennet afgeknutseld is...

Rudolf
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128807Bericht Tweety »

Ben je wel eens in Italie geweest daar staan de borden soms gewoon fout .... maar dat hoort voor mij bij de 4 ervaring.... :lol:
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128819Bericht jeffr4 »

Rudolf2 schreef:Jeffrey, welke zekering is dat geworden? Scheelt mij weer het nodige zoekwerk.
Ik heb de 5e zekering van rechts gebruikt


Afbeelding

Het hoort misschien niet in een R4 ,de TomTom, maar als ik terug rij, wil ik toch liever in ene keer goed rijden en niet elke keer op de kaart kijken, of de verkeerde borden volgen en één of andere verdwaalde R4 ervaring opdoen.

Neem wel kaarten mee, om eventueel te klaverjassen, jokeren, of toepen...zwikken?...rikken dan :D
Denk het niet, we hebben in Thenay wel wat anders te doen....
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128852Bericht jeffr4 »

Tweety schreef:Ik vind nog steeds dat er in een R4 kaarten en een stratenboek horen... Zo'n aansluiting op zich heb ik geen moeite mee hoor begrijp me niet verkeerd maar zo'n dom dom... (moon)
Heeft toch wel wat een DomDom in een R4, wel zo makkelijk.
Afbeelding
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 128858Bericht Mark4GTL »

heb en stratenboek (uit 1980 ofzo..) en nu modern Europa boek...

en aansluiting voor de navigatie op de telefoon... + houder...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 129105Bericht Daan »

Tweety schreef:Ik vind nog steeds dat er in een R4 kaarten en een stratenboek horen...
Vind ik ook! Maar kan ieder jaar nieuwe kaarten en een stratenboek kopen omdat overal vnadaan water naar binnenkomt en al mijn bakjes vol doet lopen (in de deuren en onder de dash) :(
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: aansluiting sigarettenaansteker

Bericht: # 129106Bericht Rudolf2 »

Hoi Daan,

Misschien eens kijken of de rubbers van deuren en ramen nog in orde zijn?
Die vervangen is op den duur een betere investering dan jaarlijks een nieuwe kaartenset. Kaarten kunnen in principe 10 jaar mee voordat er teveel gedateerds op staat. Langer kun je er ook mee doen: dan rij je wat meer over de witte vlekken van de kaart met de bewegwijzering in het blikveld....

Rudolf
Plaats reactie