Ruitenwissermotor stuk?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128223Bericht Thijsio »

Hallo allen,
Een paar dagen geleden wilde ik mijn ruiten wissen, maar de wissertjes bewogen maar traag en bleven uiteindelijk rechtop stilstaan.
Gisteren wilde ik mijn auto starten, maar was mijn accu leeg. Uiteindelijk blijkt deze kapot gegaan te zijn. Nieuwe accu gekocht, maar de ruitenwissers deden het natuurlijk nog steeds niet en stonden nog steeds rechtop. Ik heb het dashboard gedemonteerd en het motortje was heel heet. Als ik het motortje help bewegen draait hij heel langzaam. Het linker wissertje blijft langer stilstaan, de rechter gaat makkelijker.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Overigens is mijn auto uit 74 en heeft deze een ouder dashboard en misschien dus ook een ouder motortje. Het is een SEV Marchal.

Iemand een idee?
Groet, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128224Bericht Tweety »

Eh was 't een ruitenwisser die vanzelf weer naar z'n begintpunt gaat....? want dan staat ie eigenlijk de hele tijd aan...nou goed ik denk inderdaad dat 't motortje stuk is....of 't lager of de spoel, of onderhand allebei...sluit 'm voorlopig maar niet aan... en als d'r een verschil tussen links en rechts is dan is het duw trek mechaniek aan 1 wisser ook wat versleten... ik zou zeggen, vraag om een redelijk 2de hands ruitenwisser eenheid , voor een redelijke prijs.... 't kan natuurlijk zijn dat ie ergens anders vast zit, dan zou je 'm kunnen demonteren.. en kijken of wat olie op strategische plaatsen wat helpt.... (baai)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128228Bericht RVIER »

@thijsio,

De asjes van de ruitenwissers lopen door busjes.
Ik heb er al verschillende gedemonteerd en telkens blijkt dat ze droog staan en opgeroest zijn.

Wat help is demonteren, met fijn schuurpapier de asjes weer opzuiveren, alles goed schoonmaken in de benzine, drogen en met een goed vet monteren. Vergeet ook niet het rubberdopje aan de voorzijde weer te monteren!

Van de motor moet je de lagers smeren met olie en kijken of de koolborstels nog lang genoeg zijn.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128230Bericht Rutger-peer »

Koolborsteltjes kun je ook zelf vervangen. Voor de rest is er in principe niets wat echt onrepareerbaar stuk kan gaan aan een electromotortje, of het moet al een doorgebrande spoel zijn.

Overigens heb ik nog wel zo'n hele ruitenwissermotor-eenheid liggen voor je, of heb jij zo'n heel oud model? Die ik heb liggen is van een TL geloof ik.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128236Bericht Thijsio »

Dank voor jullie reacties.
Ik ga eens even kijken of het misschien aan die asjes ligt. En ik zal even een foto plaatsen van mijn motortje, mocht ik het willen vervangen. Dan kan iemand mij in ieder geval de juiste aanbieden. :D
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128238Bericht Thijsio »

Dag!
Ik heb hem inmiddels uitgebouwd, maar ik begrijp niet echt wat er mis kan zijn. Alles ziet er redelijk gesmeerd en goed uit. Hmm. Helemaal demonteren en monteren zal misschien de oplossing zijn.
Heeft iemand nog zo'n unit liggen?
Afbeelding

Groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128241Bericht Rutger-peer »

Dat is een oude versie, komt niet overeen met die van mij. De experts zullen je ongetwijfeld kunnen vertellen of die versies uitwisselbaar zijn ja of nee.

Overigens denk ik dat er in een eerdere post bedoeld werd dat je even die twee "puntjes" waar de wisserbladen aan zitten (die uit de carrosserie steken) even uit elkaar moet halen en even weer gangbaar moet maken. Kan best zijn dat daar nog roest in zit, waardoor het geheel niet zo goed meer wil bewegen.

Als dat niet het geval is moet je even het motortje uit elkaar halen. Zitten zogenaamde koolborstels in, dat zijn een soort van sleepcontactjes. Die kunnen soms door dat eeuwige slepen doorslijten. In dat geval moet je die even vervangen. Ik zou zeggen, eerst die puntjes even bekijken, is dat het niet, dan even het motortje uit elkaar.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128242Bericht Hanz »

Hmm, accu leeg en warm worden.... lekstroom dan wel kortsluiting?
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128243Bericht Le Car »

IK heb als het goed is nog eentje liggen in Amsterdam.
Morgen ben ik daar en kan ik kijken.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128244Bericht Thijsio »

Michiel, dat zou heel fijn zijn, ik pb je mijn nummer, dan kan je me bellen. Ik zou het graag meteen komen halen in het geval je er eentje hebt liggen.

Groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Ruitenwissermotor stuk?

Bericht: # 128297Bericht Thijsio »

Michiel had er eentje liggen en die zit er nu in. Het werkt weer perfect, dank Michiel.

Het doorvoerbusje van de linker wisser zat en zit erg vast. Ik heb het nog niet los weten te krijgen, maar ik ga het nog wel proberen. Als ik het weer gangbaar heb gemaakt, heb ik er zowaar weer een reserveonderdeel bij op de plank.

Dan kan er nu een slotje op,
Dag!
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Plaats reactie