Koppeling slipt???
Geplaatst: za mei 07, 2011 6:51 am
Ik ervaar de laatste dagen bij optrekken iets dat lijkt op een slippende koppeling. Het stopt tot nu toe als ik wat gas minder maar ik vrees dat mijn koppeling het gaat begeven.
Al wat gezocht hier op het forum en daar is flink wat te vinden over hoe ze moet vervangen worden en dat het een hele klus is. Vandaar mijn vraag: zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Ik denk aan olie, wat met de kabel,.....
Ik kan het pedaal een centimeter of drie intrappen voor ie ontkoppeld. Olie zie ik na een nachtje stilstaan niet. Verder is er niets mis met de wagen. Hij loopt en start goed, maakt geen abnormale geluiden of zo. In het verleden heb ik ook al wel eens gemerkt dat mijn koppeling lijkt te slippen maar dat was maar af en toe. Nu lijkt het wat vaker voor te komen. Hopelijk kan iemand wat anders aanduiden als oorzaak maar ik vrees dat ik voor een koppelingsplaat wissel sta.
Als dat het geval is, wat vervang ik dan best ook? De drukgroep waarschijnlijk, misschien nog wat dichtingen , motorophanging of zo.
Er zijn ook nogal wat verschillende koppelingen. Moet de oude plaat er eerst uit om te zien welk model het is of kan ik dat ergens anders zien? Mijn 4 is een TL met 850cc motor van 1986.
ik heb geen brug ter beschikking. Volstaat het om de voorste ophanging van de versnellingsbak eruit te halen om zo de versnellingsbak iets naar voor te schuiven (is me ooit gelukt bij een F6) of moeten echt de cardans er af en versnellingsbak er onder uit zolas ik op het forum nogal eens lees ?
Ik kan pas maandag reageren op eventuele vragen.
mvg Bart
Al wat gezocht hier op het forum en daar is flink wat te vinden over hoe ze moet vervangen worden en dat het een hele klus is. Vandaar mijn vraag: zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Ik denk aan olie, wat met de kabel,.....
Ik kan het pedaal een centimeter of drie intrappen voor ie ontkoppeld. Olie zie ik na een nachtje stilstaan niet. Verder is er niets mis met de wagen. Hij loopt en start goed, maakt geen abnormale geluiden of zo. In het verleden heb ik ook al wel eens gemerkt dat mijn koppeling lijkt te slippen maar dat was maar af en toe. Nu lijkt het wat vaker voor te komen. Hopelijk kan iemand wat anders aanduiden als oorzaak maar ik vrees dat ik voor een koppelingsplaat wissel sta.
Als dat het geval is, wat vervang ik dan best ook? De drukgroep waarschijnlijk, misschien nog wat dichtingen , motorophanging of zo.
Er zijn ook nogal wat verschillende koppelingen. Moet de oude plaat er eerst uit om te zien welk model het is of kan ik dat ergens anders zien? Mijn 4 is een TL met 850cc motor van 1986.
ik heb geen brug ter beschikking. Volstaat het om de voorste ophanging van de versnellingsbak eruit te halen om zo de versnellingsbak iets naar voor te schuiven (is me ooit gelukt bij een F6) of moeten echt de cardans er af en versnellingsbak er onder uit zolas ik op het forum nogal eens lees ?
Ik kan pas maandag reageren op eventuele vragen.
mvg Bart