Nokkenassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127276Bericht Willem de Zwijger »

Rudolf, dat geldt voor de GTL, maar niet voor de F6, want die wordt er wel degelijk sneller van (als er tenminste een motor in gestopt wordt die genoeg vermogen kan leveren om door de lucht te ploegen...)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127280Bericht Rudolf2 »

Dat klopt, maar eerder was volgens mij sprake van het inbouwen van een GTL-bak, en dan is de snelheidswinst nihil.

Rudolf
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127331Bericht Willem de Zwijger »

Dat geldt dan wel weer voor de eindsnelheid, maar niet voor de optreksnelheid en ook niet voor de snelheid bergie op.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127358Bericht Tweety »

Of d'r moeten grotere wielen op...
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 128597Bericht zwergje »

Aangezien ik nu een f6 met 45 pk en een gtl bak, en een orginele f6 met 1100cc f6 blokje ( 34 pk ) en f6 bak heb, kan ik mooi vergelijken.
Valt op dat de orginele f6 met de korte versnellingen onbeladen lekker vlot optrekt, wat in stadsverkeer echt prettiger is met al die moderne snelle auto's.
Dat effect is in de de andere, met gtl bak, en nota bene 45 pk blok, merkbaar minder.

Aan de andere kant, komt in de orginele f6 snel het moment, dat je zou willen doorschakelen naar een rustigere versnelling, maar al in de 4 rijdt.
Een vijfde versnelling lijkt me zeer prettig op die momenten.

Mocht je dan op sommige momenten met het orginele f6 blokje moeite hebben de gang erin te houden, moeten een gtl kop en een 32 mm carb ( met passend spruitstuk! ), met volgens mij 45 pk tov 34, duidelijke verbetering opleveren.
Ook kun je een grotere hoofdsproeier in je carb zetten, of de orginele iets opboren ( check de topics).
Is het lastig om een 32 mm carb met passend spruitstuk te vinden, kom je met een 28 mm carb ook een eind met een grotere hoofdsproeier.

Wat de beste maat van die hoofdsproeier dan moet zijn, daar ben ik nog niet geheel zeker van.
Uit de info op dit forum/ ervaringen lijkt sproeiermaat 98 de juiste (en een schoon luchtfilter natuurlijk!).
De topics hoe te checken of je vergroting ook een ideale(re) verbranding heeft opgeleverd, zijn hier op het forum onder andere door Hans Vooijs en Richard beschreven.
:P
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 131561Bericht zwergje »

Willem de Zwijger schreef: En wat zou die F6 1100 kop op een 1400 automaat blok doen?
...ik zeg: het Forum knapt hier net zoveel van op als een tam F6 blokje van een scherperdere nokkenas....:D
Beetje laat, maar vielen me twee dingetjes op:
Een F6 kop op een 1400 blok geeft vermoedelijk een lagere compressie ( dan een gtl 1100 kop ), en dus minder pit.

Nou is een f6 blokje misschien niet buitengewoon pittig, maar volgens mijn info ligt dat juist niet aan de nokkenas.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
jansenautostyling
Berichten: 26
Lid geworden op: di jan 11, 2011 12:19 pm

Re: Nokkenassen

Bericht: # 131723Bericht jansenautostyling »

sorry maar ik heb geblunderd. de 1400cc volvo met de originele nokkenas liep goed maar begon ook te lekken langs de voorkant . heb dus de motor weer gedemonteerd en nu blijkt dat de nokkenas in de lagers 38 mm rond is behalve aan voorkant.daar is die 34,5 mm rond.ga nu kijken of dat met een lagerbus te repareren is voor dat ik de nokkenas laat oplassen en afdraaien .
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Nokkenassen

Bericht: # 131732Bericht Mark4GTL »

weer wat geleerd...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
jansenautostyling
Berichten: 26
Lid geworden op: di jan 11, 2011 12:19 pm

Re: Nokkenassen

Bericht: # 131734Bericht jansenautostyling »

weet iemand waar ik een lagerbus kan halen voor die nokkenas :binnenmaat 34,5 en buiten 38 mm.? jeffrey ??
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 131735Bericht RichardM »

Bedoel je dat glijlager dat aan de poeliekant hoort te zitten?

Ik heb namelijk nokkenassen gezien waarvan de as dikker was aan de poeliekant (latere 1400 blokken), terwijl de 1100 blokken een dunnere as met een extra glijlager daar hebben zitten.

In ieder geval kan ik een poging wagen er eentje voor je te bestellen, destijds met mijn 1400 heb ik er ook 1 moeten bestellen.
Plaats reactie