Pagina 1 van 2

Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: vr apr 08, 2011 5:15 pm
door Coen72
Beste R4 liefhebbers,

Ik heb een R4 TL uit 1984 met trommelremmen rondom. Nu wil graag de voorste trommels vervangen door schijfremmen. Ik vind dat toch niet echt lekker remmen, die trommels :cry: Kan iemand mij vertellen wat hiervoor nodig is en welke kosten ik ongeveer kan verwachten voor zo'n ombouw? Ik weet niet of er op de R4 GTL bijvoorbeeld ook een rembekrachtiger zat, en of ik ook een rembekrachtiger in zou kunnen bouwen.

Ik hoor graag van jullie.

Groet,

Coen, Nijmegen

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: vr apr 08, 2011 5:46 pm
door ap
Ten eerste kan je niet alleen je voorremmen vervangen dan moet je achter ook doen ivm de handrem die ook naar achteren moet.

Wat ben je nodig:
1 schijfremmen en naven van een gtl
2 andere hoofdremcilinder
3 handrem incl. kabels die tussen de voorstoelen komt
4 remkrachtverdeler
5 grotere trommels, ankerplaten en remcilinders voor de achterwielen

Waarom de hoofdremcilinder en de remkracht verdeler?
Een TL heeft een systeem met 4 leidingen(2 naar de voorwielen en 2 naar achteren)
Een GTL heeft 3 leidingen(2 naar de voorwielen en 1 naar achteren)
Ook moet je je handrem verplaatsen van de voorwielen naar de achterwielen.

Een rembekrachtiger is niet nodig.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Gr Ap

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: vr apr 08, 2011 9:07 pm
door Coen72
Hoi Ap,

Fijn dat je reageert! Ik heb nog wel een paar vraagjes:

Is het mogelijk een van de aansluitingen op mijn hoofdremcylinder(met 4 aansluitingen) af te doppen, zodat ik geen nieuwe(en prijzige) h-remcylinder hoef te kopen? Dit zelfde geldt voor de remdrukverdeler: Op mijn TL zit ook een remdrukverdeler met 4 aansluitingen. kan ik deze weer gebruiken, of dient hij absoluut vervangen te worden?
En waarom grotere ankerplaten, trommels en wielremcylinders achter? Heeft dit te maken met het feit dat de handrem bij ombouw op de achterwielen komt te zitten?

Groet,

Coen

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: vr apr 08, 2011 10:03 pm
door ervaar.R4
Het afdoppen van je hoofdremcilinder en je remkrachtverdeler is niet nodig, lijkt mij...
Op mijn '82/ '83-er GTL zit ook een hoofdremcilinder en remkrachtverdeler met vier aansluitingen
+ een extra retourleiding.
Handremgreep zit rechts van het stuur onder het dashboard.
Kabel gaat via schutbord en motorruimte, onder de auto door, naar "achterste verdeelpunt".

Op mijn '84-er GTL zit de handremhendel tussen de voorstoelen.
Dit model heeft een hoofdremcilinder met 3 aansluitingen
De kabel wordt bij dit model via "de balk waar je stoelen op staan" naar "beneden" geleid en daar meteen verdeeld naar links- en rechtsachter.

Je zult dus wel de (complete) remtrommels "achter" van een GTL nodig hebben (+ evt. remcilinders)
en de kabels.
(en dat ligt weer aan het type dat je wilt installeren... (...via schutbord of "tussen de stoelen"...)).

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: za apr 09, 2011 4:14 am
door ap
Coen72 schreef:Is het mogelijk een van de aansluitingen op mijn hoofdremcylinder(met 4 aansluitingen) af te doppen, zodat ik geen nieuwe(en prijzige) h-remcylinder hoef te kopen?
Je krijgt grotere remmen en ook grotere remcilinders die zijn meer olie nodig dan een TL, daarom die grotere hoofdremcilinder.
Coen72 schreef: Dit zelfde geldt voor de remdrukverdeler: Op mijn TL zit ook een remdrukverdeler met 4 aansluitingen. kan ik deze weer gebruiken, of dient hij absoluut vervangen te worden??
Dat druf ik niet te zeggen, persoonlijk zou ik het niet doen.
Coen72 schreef: En waarom grotere ankerplaten, trommels en wielremcylinders achter? Heeft dit te maken met het feit dat de handrem bij ombouw op de achterwielen komt te zitten??
Klopt. je bent plek nodig om je handrem weg te werken.

Groet,

Coen
ervaar.R4 schreef:Het afdoppen van je hoofdremcilinder en je remkrachtverdeler is niet nodig, lijkt mij...
Op mijn '82/ '83-er GTL zit ook een hoofdremcilinder en remkrachtverdeler met vier aansluitingen
+ een extra retourleiding.
Handremgreep zit rechts van het stuur onder het dashboard.
Kabel gaat via schutbord en motorruimte, onder de auto door, naar "achterste verdeelpunt".
Waarom ombouwen naar een tussenmodel waar lastig onderdelen voor te krijgen zijn als je een uitvoering hebt waar alles wel goed leverbaar voor is?
Als je dan gaat verbouwen maak het jezelf dan ook makkelijk.

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: za apr 09, 2011 11:08 am
door ervaar.R4
"Het te gebruiken type handremsysteem (via schutbord of "tussen de stoelen)
staat in dit geval los van het type hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer"; dat wil ik ermee zeggen...

Een hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer met 4 aansluitingen
kun je gewoon gebruiken voor je "nieuwe" GTL-achterwielremmen.
(zoals Renault dus ook standaard geleverd heeft...)

Ik zou, BIJ OMBOUW, ook gaan voor de "handremhendel tussen de stoelen-variant"... of je moet erg gehecht zijn aan je handremgreep links- of rechts van het stuur, onder je dashboard...

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: zo apr 10, 2011 1:32 pm
door Coen72
Bedankt voor jullie bruikbare reacties! Ik denk dat ik ga voor de handrem tussen de stoelen, aangezien mij dat makkelijker lijkt te maken, hoewel de handgreep onder bij het stuur wel erg charmant is (ehh)
Ik kan hier wel even verder mee.

Groetjes Coen.

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: ma apr 11, 2011 9:05 pm
door Tweety
ervaar.R4 schreef:"Het te gebruiken type handremsysteem (via schutbord of "tussen de stoelen)
staat in dit geval los van het type hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer"; dat wil ik ermee zeggen...

Een hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer met 4 aansluitingen
kun je gewoon gebruiken voor je "nieuwe" GTL-achterwielremmen.
(zoals Renault dus ook standaard geleverd heeft...)

Ik zou, BIJ OMBOUW, ook gaan voor de "handremhendel tussen de stoelen-variant"... of je moet erg gehecht zijn aan je handremgreep links- of rechts van het stuur, onder je dashboard...
Eh... maar is de hoofdremcylinder wel geschikt voor de schijfremmen aan de voorzijde ?? denk 't niet....
de franzose heeft ze wel met 4 aansluitingen....voor schijf remmen...
wat betreft de hendrem onder het stuur ik heb 'm daar speciaal naartoe gezet, maar 't waren best prijzige kabels..(op de hefboom onder de motorkap..) ik heb de handremgreep voor tussen de stoelen nog, mag je zo hebben...handrem onder het stuur met hefboom zullen vast nog wel mensen willen hebben, ik heb er al 1-tje... :lol:

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: ma apr 11, 2011 10:37 pm
door ervaar.R4
Tweety schreef:

Eh..., maar is de hoofdremcylinder wel geschikt voor de schijfremmen aan de voorzijde ?? 'k Denk 't niet....
der Franzose heeft ze wel met 4 aansluitingen....voor schijfremmen...
Coen72 schreef:
Is het mogelijk een van de aansluitingen op mijn hoofdremcylinder (met 4 aansluitingen) af te doppen,
zodat ik geen nieuwe (en prijzige) h-remcylinder hoef te kopen ?
Ditzelfde geldt voor de remdrukverdeler: Op mijn TL zit ook een remdrukverdeler met 4 aansluitingen.
Kan ik deze weer gebruiken, of dient hij absoluut vervangen te worden?
Ik denk dat er maar eens foto's geplaatst moeten worden van je hoofdremcylinder, Coen...
Dan ga ik ook maar eens op zoek naar fotomateriaal...
Renault heeft namelijk van alles door elkaar gebruikt...
Tweety schreef: Wat betreft de handrem onder het stuur; ik heb 'm daar speciaal naar toe gezet, maar 't waren best prijzige kabels.. (op de hefboom onder de motorkap..)
? Welke hefboom onder de motorkap ? ...Ik heb onder de motorkap i.i.g. geen hefboom...
Op/ onder mijn GTL zit het type dat op blz. 287 van de "Kluwer" staat...
De kabel loopt onder de bodem door, naar achteren, waar hij verdeeld wordt...
Tweety schreef: Ik heb de handremgreep voor tussen de stoelen nog; mag je zo hebben...
Handrem onder het stuur met hefboom zullen vast nog wel mensen willen hebben; ik heb er al 1-tje... :lol:
Ik heb er ook 1-tje...

:lol:

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: ma apr 11, 2011 11:52 pm
door ervaar.R4
Dit type heb ik...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: di apr 12, 2011 11:20 am
door Tweety
ervaar.R4 schreef:
Tweety schreef: Wat betreft de handrem onder het stuur; ik heb 'm daar speciaal naar toe gezet, maar 't waren best prijzige kabels.. (op de hefboom onder de motorkap..)
? Welke hefboom onder de motorkap ? ...Ik heb onder de motorkap i.i.g. geen hefboom...
Op/ onder mijn GTL zit het type dat op blz. 287 van de "Kluwer" staat...
De kabel loopt onder de bodem door, naar achteren, waar hij verdeeld wordt...

Dat type is vrij zeldzaam... alleen gebruikt op R6 en een korte periode op R4 (82 -83 ).. als de handrem op de voorwielen zit, zit er een hefboom onder de motorkap, en zit de handrem links onder het stuur....(bij jouw rechts toch ?)

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: di apr 12, 2011 12:23 pm
door ervaar.R4
Tweety schreef:
Dat type is vrij zeldzaam...
Oeoehhh.... :o En vet veel geld waard, dus...?!! :lol:
Tweety schreef:
...alleen gebruikt op R6 en een korte periode op R4 ('82-'83)...
Als de handrem op de voorwielen zit, zit er een hefboom onder de motorkap
en zit de handrem links onder het stuur... (bij jou rechts, toch ?)
Yeps..., rrrrrrechtsss..., (drool) ...vet veel geld waard..., (drool) ...yes..., :lol:

(baai)

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: di apr 12, 2011 2:59 pm
door Goof
Om de verwarring even compleet te maken ;)
Er zijn idd vele uitvoeringen van de handremmechaniek geweest. Tot BJ '82 op de gtl hendel links van het stuur, handrem op de voorwielen (met de hefboom onder de motorkap op het chassis gemonteerd), BJ '83 hendel rechts, handrem op de achterwielen (hoofd-handremkabel gaat door schutbord, onder de auto naar achteren waar hij verdeeld wordt naar 2 sub-handremkabels), v.a. bj '84 hendel tussen de stoelen, handrem op de achterwielen (2 afzonderlijke kabels gaan door de bodem naar achteren). De mechaniek van de '83 gtl (sept. '82 t/m aug/sept '83) is dus zeldzaam. Weet zo even niet welke bouwjaren hoofremcilinder met 3 of 4 aansluitingen hebben en welk type remkrachtverdelers er zijn gebruikt, maar daar zit ook nog verschil in.

Zoek eerst uit waar de handrem naartoe gaat: Op de voorwielen => ombouw naar achter, dus vervangen ankerplaten, lagers, trommels en de rest. Op de achterwielen => geen probleem, niks aanpassen.
Ik verwacht niet dat je de hoofdremcilinder hoeft te vervangen, maar voor de zekerheid wel controleren. Verder zullen aan de voorzijde de complete fusees, incl. wielnaven en gehele remmerij vervangen moeten worden voor exemplaren van de GTL. Ik raad je aan om dit spul kan en klaar gemonteerd (dus tweedehands) te kopen, want fusees heb je toch al nodig ivm montagepunten voor de remklauwen en anders moeten dikke kans ook de wiellagers vervangen worden. Ff bellen met magazijn, die zullen wel wat hebben liggen. Je moet ook even controleren in hoeverre de remslangetjes van een verschillende lengte zijn of andere aansluitingen hebben. Indien verschillend (of in slechte staat) => vervangen.

Het dus niet een operatie die je zomaar even doet. De auto zal sneller tot stilstand komen, maar hou er rekening mee dat het oude techniek is en ook bij schijfremmen i.g.v. noodstop de auto behoorlijk aan het stuur kan trekken.

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: di apr 12, 2011 3:01 pm
door Goof
Oh en wellicht ten overvloede, maar als je dit doet niet vergeten auto op de remmenbank te laten testen en het zaakje te laten uitlijnen.

Re: Ombouw trommel naar schijf

Geplaatst: di apr 12, 2011 10:40 pm
door Tweety
Goof schreef:Oh en wellicht ten overvloede, maar als je dit doet niet vergeten auto op de remmenbank te laten testen en het zaakje te laten uitlijnen.
Dat lijkt me wettelijk verplicht... als het goeie schijven zijn met nieuwe blokken hoeft ie niet echt aan het stuur te trekken hoor...