auto staat te laag

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

auto staat te laag

Bericht: # 126625Bericht ferdinand »

Nadat ik de carrosserie weer op het chassis heb gezet bleek dat de auto voor abnormaal laag op z'n wielen staat en achter redelijk hoog. Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het veranderen?
Toen ik de wielophanging vastmaakte viel me op dat er helemaal geen spanning op de onderste wielophanging (hoe heet dat?) stond. Waarschijnlijk iets met torsiestaven of schokdempers...??
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: auto staat te laag

Bericht: # 126627Bericht dirkoosterhoff »

Dan moet je de torsiestaven opspannen.
Staat wel in de kluwer beschreven maar het is niet makkelijk.
Je hebt er eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig.
Jeffrey hier op het forum weet er ook wel het nodige van en is bezig om een speciaal stuk gereedschap te maken waarbij de klus wat makkelijker te doen is.

Dirk.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: auto staat te laag

Bericht: # 126628Bericht Rutger-peer »

Als je je torsiestaven niet hebt losgehad, kan het daar niet aan liggen.

Wanneer je deze wel hebt losgehad, dan heb je ze er niet met de juiste voorspanning weer onder gestopt. In dat geval kan ik (en meer mensen op dit forum) je wel het een en ander vertellen over hoe je dat moet doen.

Overigens raad ik je aan om eens een oude foto van je auto er bij te pakken en te vergelijken. Toen ik de hele zooi weer in elkaar had (okee, zonder carrosserie), viel me ook ineens op hoe ver zo'n chassis voorover staat, maar dat is normaal. Dus ik weet niet of het echt extreem is in jouw geval, maar 4tjes staan wel wat voorover.


PS: een heel verhaal wat niet per se relevant is voor dit topic maar wat mensen nog wel eens over het hoofd zien als het gaat over torsiestaven:

Torsiestaven kun je nog zo hard opspannen maar de uiterste stand van de schokdempers bepaalt hoe hoog je auto komt te staan (je schokdempers kunnen maar tot bepaalde afstand "oprekken", einde is einde).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: auto staat te laag

Bericht: # 126630Bericht dirkoosterhoff »

Juist, zo had ik het eigenlijk ook willen zeggen.
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: auto staat te laag

Bericht: # 126643Bericht ferdinand »

Het is wel een duidelijk verschil. Mijn andere R4 ligt voor minstens 10cm hoger en achter een kleine 10cm lager. Dat ziet er toch wel mooier en normaler uit.

Ik ben wel benieuwd naar dat verhaal over de torsiestaven opspannen. Ik zal ook kluwer er bijpakken.

Ik heb het chassis gekocht van iemand die de torsiestaven er al op had gedaan. Ze zijn dus vermoedelijk wel los geweest. Het viel me wel op dat er nauwelijks spanning op stond. Bij het andere chassis werd de onderste wielophanging helemaal naar beneden gedrukt.

Ik zou ook nog de schokdempers kunnen vervangen, heb de oude nog liggen, die waren nog wel in orde.

Maar ik vermoed dus dat het aan de torsiestaven ligt. Kan je die goed opspannen zonder de spatborden, binnenschermen e.d. er af te moeten halen?

'T is wel balen, want ik heb net alles vastgezet...
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: auto staat te laag

Bericht: # 126645Bericht dirkoosterhoff »

Mail even met Jeffrey die is net met de torsiestaven bezig geweest.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: auto staat te laag

Bericht: # 126647Bericht jeffr4 »

Ja, inderdaad 2 weekeis geleden de torsie gesteld, want mijn R4 stond weer veeeels te hoog, leuk voor de trophy, maar niet gewoon op de geplaveide wegen in NL en omdat ik weer eens een andere uitvoering van de bevsetiging heb en
de te maken sleutel toch niet zou passen ( te breed en andere maat achtkant), heb ik het maar zonder gedaan

Lifestory : http://jeffr4.weebly.com/torsiestaven-v ... ellen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Trouwens daar ging het mij effe om, wie heeft er ook zo'n bevestiging, dus die met de grote achtkantige knop maat 36 ipv 32 en met de 2 bouten li en re ?? Je kunt het al zien aan de grote breede afdekplaat en er zitten
geen bevestigingspalen aan de dwarsbalk onder de voorstoelen. :D
Plaats reactie