Pagina 1 van 1
Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: ma mar 14, 2011 4:49 am
door ap
Ik heb hier een blok staan met een starterkrans waar meerdere tanden van missen.
Dus vrolijk bezig even het vliegwiel eraf geprutst maar een klein detail vergeten.
Waar zat dat merkteken toch?????
Iemand een idee hoe ik het merkteken op het andere vliegwiel weer op de goede stand krijg?
Anders wordt het wel wat lastig met het afstellen van mijn ontsteking.
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: ma mar 14, 2011 9:57 am
door R4F6GTX Automaat
Zit daar niet een paspin in zodat ie maar op 1 manier erop kan? te lang geleden dat ik een blok (gede)monteerd heb... weet het niet meer... kunt anders toch effe naar de kleppen kijken, als 4 op tuimelen staat moet 1 ontsteken, en dan op die manier verder opbouwen.... xie zo verschillende gedachtenspinsels voorbij komen, willen eigenlijk niet zo goed op de vroege ochtend na een vermoeiend doch zeer interessant weekend...
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: ma mar 14, 2011 10:37 am
door Willem de Zwijger
Ik dacht dat er iets was met de bevestigingsgaten waardoor hij er maar op 1 manier op kan.
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: ma mar 14, 2011 6:03 pm
door deutz
Het klopt wat Willem zegt: het vliegwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden.
De boutgaten zitten A-symetrisch.
gr.Jan.
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: ma mar 14, 2011 6:26 pm
door ap
Ik heb het alweer voor elkaar dank voor het meedenken.
Wel heb ik meteen een lichter vliegwiel erop gezet met grote koppeling in plaats van de kleine koppeling.
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: di mar 15, 2011 12:35 am
door deutz
Ging je weer niet snel genoeg??
gr.Jan.
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: di mar 15, 2011 4:48 am
door ap
Ik vind de grote koppeling prettiger dan de kleine omdat ik met mijn lompe maat 48 niet zo erg veel gevoel heb voor de koppeling.
Nou zijn werkschoenen ook niet de meest ideale schoenen om op te rijden.
Dus iets meer tegendruk werkt voor mij prettiger.
En een grote koppeling past nou eenmaal niet op een oud vliegweil omdat daar om de koppeling nog een rand gietijzer zit.
En als het niet hard genoeg gaat knoop ik er wel een Alpine o.i.d. in

Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: di mar 15, 2011 3:16 pm
door dick holtrop
voor diegene die dit ook eens hebben.
1e cilinder op bovenste dodepunt zetten, in laat en uit laat klep moeten op dicht staan.
je kunt dit controleren aan de klepstoters deze kun je draaien tussen je vingers.
dit is de arbeidslag.
naarna vliegwielmerk op 5 over twaalf zetten.
Boutgat zit dan al aardig in de buurt.
vrgr dick
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: di mar 15, 2011 8:33 pm
door ervaar.R4
Je bedoelt de "stoterstang", i.p.v. de "klepstoter"... Maar ik bedoel wat je snapt...

(snap wat je bedoelt)
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: di mar 15, 2011 9:16 pm
door dick holtrop
ja de stangen die de kleppen openen en dichten.
vrgr dick
stoterstangen volgens kluwer.
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:16 am
door deutz
Oftewel de 4e cil. op tuimelen zetten!!
gr.Jan.
Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:25 am
door R4F6GTX Automaat
Juist! Dat is veel preciezer en ik zat erop te wachten wie het ging zeggen...

Re: Vliegwiel vraagje.
Geplaatst: wo mar 16, 2011 2:08 am
door ervaar.R4