Pagina 1 van 2
Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: zo mar 13, 2011 10:05 pm
door Jerome
Bonsoir,
Ik heb mijn R4 sinds eind november 2010 en zo'n 2.000 km er mee gereden. In deze tijd heb ik ruim 1,5 liter koelvloeistof bij gevuld. Dit lijkt mij veel. Maar wat ik mij afvraag is waar blijft de koelvloeistof. Ik kan op het eerste zicht geen lekkage ontdekken en er ligt ook niet een plasje vloeistof onder de auto.
Wellicht kan iemand mij op een spoor zetten waar ik het moet zoeken en hoe ik het kan testen.
Groet Jeroen
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: zo mar 13, 2011 10:16 pm
door Mark4GTL
auto is van te voren goed ontlucht?
alle aansluitingen zijn goed dicht? Dat er tijdens het rijden (als er druk op zit) niks weg kan lekken.
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: zo mar 13, 2011 10:48 pm
door GijSsie
Radiateur mss lek? Blijft het op die beschermplaat tussen de chassisbalken liggen?
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: ma mar 14, 2011 12:49 am
door deutz
Kijk eens of je carterpeil niet is gestegen!!
gr.Jan.
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: ma mar 14, 2011 9:10 am
door Jerome
Heren,
Bedankt voor de tips. Ik ga het weekend eens op onderzoek.
Het carterpeil is dat het normale oliepeil dat je met de peilstok peilt?
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: ma mar 14, 2011 3:36 pm
door Boerammetje
Wellicht is de olie bekijken ook genoeg.
Ik had hetzelfde probleem met een 4. Daarvan bleek de koppakking kalf weggerot en half uiteengereten...
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: ma mar 14, 2011 5:39 pm
door Hanz
Boerammetje schreef:Daarvan bleek de koppakking kalf weggerot en half uiteengereten...
... waarbij de koelvloeistof zich een weg baande door het uitlaatsysteem naar buiten, om zich daar als witte rookwolken te manifesteren. Nergens plassen water te zien dus.
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: ma mar 14, 2011 5:47 pm
door Boerammetje
Excuseer. Ik zwengel hier onbedoeld een koetjes en kalfjes discussie aan. -> half.
Op dit moment zijn er overigens 2 experts die mijn aanragden mijn cilinderkop te laten vlakken, en één die dat volslagen onzin acht...
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: ma mar 14, 2011 11:53 pm
door R4F6GTX Automaat
Boerammetje schreef:
Op dit moment zijn er overigens 2 experts die mijn aanraden mijn cilinderkop te laten vlakken, en één die dat volslagen onzin acht...
Kop (laten) vlakken is raadzaam als de motor te lang zonder koelvloeistof doorgereden heeft waardoor de kop waarschijnlijk te warm geworden is en dus kromgetrokken. Maar het kan ook gebeuren dat de chauffeur iets merkt dat het allemaal niet zo lekker meer loopt, inhouden, bokken, stinken, roken etc dat hij of zij al eerder stopt zodat het allemaal niet zo overdreven heet geworden is; dan is het mogelijk niet echt nodig is om de kop te vlakken. De pakking zit er niet zo vast tussen dus ligt ie er ook snel uit. Overigens niet zo moeilijk te controleren, met een rei of hele goede (metalen) lineaal kun je het wel zien, plus de verkleuring van het materiaal... al is de kromming erg klein...
Kop is van Ammelullium; blok van gietijzer, wat de warmte goed afneemt dus koelt een kop sneller af...
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: di mar 15, 2011 12:13 am
door Jerome
Witte rook heb ik nog niet uit de uitlaat zien komen. Maar ik zal het eens in de gaten houden.
Wordt vervolgt ....
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: di mar 15, 2011 3:19 pm
door Tweety
Op zoek naar een lek in het koelsysteem gebruik ik vaak mijn neus.... verdampende koelvloeistof heeft een zeer specifieke geur...
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: di mar 15, 2011 9:12 pm
door Jerome
Dan eerst maar eens een rondje rijden zodat ie lekker warm is en daarna ff snuffelen
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: wo mar 16, 2011 11:23 pm
door hans vooijs
Waarschijnlijk heb je een heel klein lekje naar 1 van de verbrandingskamers of een scheurtje in de kop als de motor warm wordt zuigt de betreffende cilinder bij de inlaatslag heel iets koelvloeistof aan, net niet genoeg om terug te zien in de uitlaat.
Erg naar probleem om te vinden demontage van de kop en het bekijken van de koppakking is de oplossing, vind je niets zit er waarschijnlijk een scheurtje in de kop veroorzaakt door het rijden met te weinig koelvloeistof!
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: wo mar 16, 2011 11:54 pm
door deutz
Lekke cilinderbus pakking(en)?? wel eens meegemaakt!!
gr.Jan.
Re: Waar blijft mijn koelvloeistof
Geplaatst: do mar 17, 2011 8:12 am
door Jerome
Ai, zijn niet allemaal de vrolijkste berichten! Maar volop punten om te onderzoeken.
Jeroen