Geluiden na aanrijding
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Geluiden na aanrijding
Hoi,
ik ga 12 maart aan mijn renault 4 f 6 sleutelen.
Ik heb laatst een ongelukje gehad, een auto heeft tegen mijn linker voorspatbord geramd.
Ik heb een paar vragen, voordat ik ga sleuten waar ik op letten moet.
- voorophanging (ik hoor krakend geluid, tijdens het veren, hoe kan ik testen of daar alles in orde is?)
- voorophanging (als ik boven de 50km rijd hoor ik metalische wrijvingsgeluiden, als dit niet de lagers zijn, wat kan het dan zijn, het lijkt of de wiellagers versleten zijn, maar als ze dat niet zijn wat dan wel?)
- motoblok (hoe kan ik testen of mijn motorblok een rit van 3000km aankan?) (ontsteking is al getest en afgesteld)
ik ken de link naar de site (voordat je gaat kopen), maar ik zou graag wat aanvullende informatie willen ontvangen, ik ga binnenkort een lange rit maken, maar ik voel dat op dit moment dit niet zo'n goed idee is.
ik ga 12 maart aan mijn renault 4 f 6 sleutelen.
Ik heb laatst een ongelukje gehad, een auto heeft tegen mijn linker voorspatbord geramd.
Ik heb een paar vragen, voordat ik ga sleuten waar ik op letten moet.
- voorophanging (ik hoor krakend geluid, tijdens het veren, hoe kan ik testen of daar alles in orde is?)
- voorophanging (als ik boven de 50km rijd hoor ik metalische wrijvingsgeluiden, als dit niet de lagers zijn, wat kan het dan zijn, het lijkt of de wiellagers versleten zijn, maar als ze dat niet zijn wat dan wel?)
- motoblok (hoe kan ik testen of mijn motorblok een rit van 3000km aankan?) (ontsteking is al getest en afgesteld)
ik ken de link naar de site (voordat je gaat kopen), maar ik zou graag wat aanvullende informatie willen ontvangen, ik ga binnenkort een lange rit maken, maar ik voel dat op dit moment dit niet zo'n goed idee is.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: ik ga sleutelen maar.......
Kan natuurlijk zijn dat je spatbord opp een of andere manier je band raakt, bv bij inveren.
Je kunt iemand op de voorkant laten hangen en dan zelf met je neus op het wiel kijken of hij ergens raakt. Het stuur helemaal naar de uiterste standen draaien uiteraard.
3000 km? Da's wel een endje tuffen. Zelf neem ik voor dat soort ritten altijd een reserveontstekings-huis mee plus een stroob voor de afstelling (heb ik trouwens nog nooit nodig gehad) plus bougies en een zak vol algemeen gereedschap (die ik wel nodig heb gehad). Mocht het een typefout zijn, 300 km zou moeten kunnen.
Bedoel je de sleuteldag met die 12 mrt? Daar kun je denk ik uitstekend geadviseerd worden over geluiden etc.
Je kunt iemand op de voorkant laten hangen en dan zelf met je neus op het wiel kijken of hij ergens raakt. Het stuur helemaal naar de uiterste standen draaien uiteraard.
3000 km? Da's wel een endje tuffen. Zelf neem ik voor dat soort ritten altijd een reserveontstekings-huis mee plus een stroob voor de afstelling (heb ik trouwens nog nooit nodig gehad) plus bougies en een zak vol algemeen gereedschap (die ik wel nodig heb gehad). Mocht het een typefout zijn, 300 km zou moeten kunnen.
Bedoel je de sleuteldag met die 12 mrt? Daar kun je denk ik uitstekend geadviseerd worden over geluiden etc.
Re: ik ga sleutelen maar.......
mijn linker spatbord is stuk, maar het gekraak komt aan de rechterkant vandaan.
12 maart ga ik zelf sleutelen, helaas alleen.
12 maart ga ik zelf sleutelen, helaas alleen.
Re: ik ga sleutelen maar.......
Is de R4 zo geraakt dat linkerkant "opgetild" werd, waardoor alle gewicht/ kracht op de rechterkant kwam te liggen ? 'n Beetje schuivende beweging gemaakt ?
Of was het niet ZO'n heftige aanrijding ?
Misschien toch iets ontzet ? Rijdt en stuurt 'ie nog wel rechtuit ?
Misschien toch de schokdemper aan de rechterkant ? Fuseekogel ?
Is je linkerwiel ook geraakt ?
Aandrijfas links, maar dan de kant van de versnellingsbak ? Dan lijkt het geluid ook van rechts te komen...
Ik doe maar een gooi, naar wat het kan zijn...
Altijd lastig om te bepalen als je het zelf niet ziet, voelt, hoort...
Succes en laat even horen (lezen) wat het nou was...
Of was het niet ZO'n heftige aanrijding ?
Misschien toch iets ontzet ? Rijdt en stuurt 'ie nog wel rechtuit ?
Misschien toch de schokdemper aan de rechterkant ? Fuseekogel ?
Is je linkerwiel ook geraakt ?
Aandrijfas links, maar dan de kant van de versnellingsbak ? Dan lijkt het geluid ook van rechts te komen...
Ik doe maar een gooi, naar wat het kan zijn...
Altijd lastig om te bepalen als je het zelf niet ziet, voelt, hoort...
Succes en laat even horen (lezen) wat het nou was...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Re: ik ga sleutelen maar.......
Of je geeft je op voor de sleuteldag diezelfde 12 maart in Amsterdam, en laat je auto eens goed bekijken door sleutelcrack Michiel daar.
Die kan die auto's wel zo ongeveer dromen geloof ik, dus dan weet je waar je aan toe ben.
Goeie kans dat je het een en ander ter plekke kan verhelpen, zelf onder aanwijzingen of met hulp, zodat je, na een gezellig dagje, weer een stukje wijzer en met een blij autotje je reuzenrit kan gaan beginnen.
Maar we willen nu wel weten waar je naar toe gaat natuurlijk .
groet, Serge
Die kan die auto's wel zo ongeveer dromen geloof ik, dus dan weet je waar je aan toe ben.
Goeie kans dat je het een en ander ter plekke kan verhelpen, zelf onder aanwijzingen of met hulp, zodat je, na een gezellig dagje, weer een stukje wijzer en met een blij autotje je reuzenrit kan gaan beginnen.
Maar we willen nu wel weten waar je naar toe gaat natuurlijk .
groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: ik ga sleutelen maar.......
de auto is niet al te hard geraakt van rechts, maar er was wel een shuifbeweging, het wiel is ook geraakt en de auto is inderdaad een beetje opgetild.
Met de sleuteldag zit het zo dat ik juist nu in het buitenland ben en terug wil komen naar Nederland, dus de auto moet hier in het Buitenland klaar gemaakt worden voor de rit. Vandaar mijn vragen.
Hoe kan ik testen of de aandrijfas goed is? Of de kogel?
Ik ben een 2cv specialist, dus al heel wat weet ik al, echter een R4 heb ik sinds 2 maanden en ik ken deze auto helemaal niet.
Met de sleuteldag zit het zo dat ik juist nu in het buitenland ben en terug wil komen naar Nederland, dus de auto moet hier in het Buitenland klaar gemaakt worden voor de rit. Vandaar mijn vragen.
Hoe kan ik testen of de aandrijfas goed is? Of de kogel?
Ik ben een 2cv specialist, dus al heel wat weet ik al, echter een R4 heb ik sinds 2 maanden en ik ken deze auto helemaal niet.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: ik ga sleutelen maar.......
Een minder fijne aandrijfas zegt knoek knoek knoek als door een bocht gaat, een beschadigde fusee kogel geeft wat losheid en trillingen. Een kapot wiellager geeft meestal een geleidelijk toeneemd geraas. Zijn de remblokken voor trouwens nog niet kaal?
Krakend geluid bij inveren kan te maken hebben met de schokbreker of daar waar hij vast zit,
Je zou denk ik met een aantal van dit soort dingen wel kunnen rijden als je rustig aan doet, behalve dan als er iets mis zou zijn met een wiellager. Je kunt trouwens wel voelen of daar speling in zit: wiel los van de grond en dan op 9 en 3 uur vastpakken en heen en weer wiebelen. Daar mag nauwelijks speling in zitten. Draai hem ook maar eens met je oor gespitst, je kunt wel horen of hij rauw rondloopt.
Krakend geluid bij inveren kan te maken hebben met de schokbreker of daar waar hij vast zit,
Je zou denk ik met een aantal van dit soort dingen wel kunnen rijden als je rustig aan doet, behalve dan als er iets mis zou zijn met een wiellager. Je kunt trouwens wel voelen of daar speling in zit: wiel los van de grond en dan op 9 en 3 uur vastpakken en heen en weer wiebelen. Daar mag nauwelijks speling in zitten. Draai hem ook maar eens met je oor gespitst, je kunt wel horen of hij rauw rondloopt.
Re: ik ga sleutelen maar.......
ik hoor toenemende geraas, dus het zou de wiellager kunnen zijn, er zijn geen trillingen en geen gebonk in de bochten.
Mijn wiel is geraakt en misschien is daardoor de wiellager stuk.
Ik ga morgen kijken wat er aan de hand kan zijn. Ik kijk ook meteen of de remblokken nog goed zijn, hebben de remblokken trouwens van die pennen die naar de schijf toelopen? Zodat je kan zien of ze al opraken?
Mijn wiel is geraakt en misschien is daardoor de wiellager stuk.
Ik ga morgen kijken wat er aan de hand kan zijn. Ik kijk ook meteen of de remblokken nog goed zijn, hebben de remblokken trouwens van die pennen die naar de schijf toelopen? Zodat je kan zien of ze al opraken?
Re: ik ga sleutelen maar.......
nog een vraag, als ik hard rem dan gaat de auto naar links, waar kan dit aan liggen? remblokken?
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: ik ga sleutelen maar.......
Dat betekent dat je linker rem het beter doet dan je rechter. Blijkbaar is de werking van de rechterrem beperkt of nihil.zloek schreef:nog een vraag, als ik hard rem dan gaat de auto naar links, waar kan dit aan liggen? remblokken?
Re: ik ga sleutelen maar.......
oke ik heb vandaag overal gekeken en het ziet er niet goed uit.
het blijkt dat ik remtrommels voorin heb, en ze maken inderdaad lawaai.
Verder zijn mijn fuse's en stuurkogels versleten.
Wiellagers zijn wel goed, ik voelde geen speling.
reaktiestandrubbers versleten, stabilisatorstang rubbers versleten, zwingarmbevestigingen achter verrot.
Ik moet de voorremmen nakijken.
nou als ik zo 3000km moet rijden lijkt me niet echt goed idee.
goed, ik denk dat ik maar eens wat nieuwe onderdelen moet kopen.
o ja nog een ding, mijn aandrijfassen als ze ronddraaien dan gaat dat niet echt symetrisch, lijkt wel of ze een beetje krom zijn. Is dat normaal?
het blijkt dat ik remtrommels voorin heb, en ze maken inderdaad lawaai.
Verder zijn mijn fuse's en stuurkogels versleten.
Wiellagers zijn wel goed, ik voelde geen speling.
reaktiestandrubbers versleten, stabilisatorstang rubbers versleten, zwingarmbevestigingen achter verrot.
Ik moet de voorremmen nakijken.
nou als ik zo 3000km moet rijden lijkt me niet echt goed idee.
goed, ik denk dat ik maar eens wat nieuwe onderdelen moet kopen.
o ja nog een ding, mijn aandrijfassen als ze ronddraaien dan gaat dat niet echt symetrisch, lijkt wel of ze een beetje krom zijn. Is dat normaal?
Re: ik ga sleutelen maar.......
Dat je aandrijfassen wat slingeren als je de wielen rond draait terwijl de auto op de krik staat is normaal!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: ik ga sleutelen maar.......
Hoe is het nu, heb je een oplossing gevonden voor de r4 kwalen?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: ik ga sleutelen maar.......
ik heb onderdelen besteld voor 250 eur, als ze aankomen dan ga ik alles uit elkaar halen en dan zal ik zien wat er precies aan de hand is.
Ik zal alles hier beschrijven als ik meer weet.
Ik zal alles hier beschrijven als ik meer weet.
Re: ik ga sleutelen maar.......
Succes, hou ons op de hoogte als je wilt.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper