Pagina 1 van 1
verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: do mar 03, 2011 1:08 am
door zwergje
Op de zenith 32 die in mijn F6 zit, kan je vanaf de waterpomp slangen aansluiten, die de voet van de carburateur verwarmen.
Mijn vermoeden is, dat dat gedeelte niet eerder aangesloten zijn geweest.
Vandaag heb ik dat wel gedaan, aangezien het een gunstig effect op de verbranding schijnt te hebben.
Mijn vraag is, aangezien deze functie langere tijd niet in gebruik is geweest, of er sprake kan zijn van lekkage, door uitgedroogde pakkingen en dergelijke.
groet, Serge
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: do mar 03, 2011 1:48 am
door R4F6GTX Automaat
Ga je naar Lapland of zo? Die verwarmde voet wil je niet met de huidige benzines...
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: do mar 03, 2011 2:06 am
door zwergje
Is dat zo?
Dan ben ik verkeerd geinformeerd.
Maar ik hoor graag de commentaren van de kenners, een toelichting zou welkom zijn!
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: do mar 03, 2011 2:27 am
door RVIER
@zwergje,
je hebt het hoogste rendement van een automotor als de lucht er zo koud mogelijk ingaat. Dan gaat er namenlijk de meeste lucht in. Daarom worden er ook interkoelers gebruik bij turbomotoren.
Er zijn echter twee probleempjes:
1) De lucht wordt door de motor aangezogen en expandeert na het venturi. Daardoor zakt de temperatuur van de lucht (adiabatische expansie). Als je een gasfles snel opendraait heb je hetzelfde effect. Je kunt dan afhankelijk van het vocht in de lucht ijsvorming krijgen;
2) De verdampende benzine onttrekt warmte aan zijn omgeving (anders kan hij niet verdampen).
Daardoor zakt de temperatuur van die omgeving (de doorstromende lucht) nog verder.
Het gevolg daarvan is dat de carburateur (bij heel bizondere omstandigheden) kan bevriezen.
Door de voet te verwarmen voorkom je dat.
Maar als die carburateur op een inlaatspruitstuk staat, gecombineerd is met het spruitsuk van de uitlaat, zoals bij onze Renaults, treedt dit effect eigenlijk niet meer op.
Met het verwarmen van de carb voet koop je dus comfort (in heel uitzondelijke gevallen), maar dat kost continu (een beetje) vermogen. Eigenlijk is de zomer/winterstand van de luchtfilter een soortgelijke afweging. Je verwarmt dan vooraf de inkomende lucht in plaats van achteraf (na de carb).
succes verder.
vr gr Fons
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: do mar 03, 2011 10:07 am
door dick holtrop
ik meende altijd dat het verwarmen van de voet ook voorkomt dat de carburateur krom trekt?
omdat het temperatuur verschil tussen het spruitstuk en de carburateur anders te groot wordt?
het verwarmde tussenstuk neem het temperatuur verschil weg.
wie weet dit?
vrgr dick
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: do mar 03, 2011 8:21 pm
door zwergje
Dank je voor de toelichting, Fons.
Meer info welkom!
Serge
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: vr mar 04, 2011 12:20 am
door Willem de Zwijger
Ik heb met mijn 1400 blok in het verleden wel ellende met winterhik gehad, zelfs met de voetverwarming van de carb. Sinds de winterflap voor de gril is dat gelukkig definitief afgelopen. Mind you: ik kan de lucht niet voorverwarmen via de uitlaat omdat er een K&N luchtfilter op zit.
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: za mar 05, 2011 1:21 am
door deutz
Willem, pbtje
gr.Jan
Re: verwarmde carburateurvoet
Geplaatst: za mar 05, 2011 1:30 am
door deutz
Een dikke kunststof schijf of plaat tussen carb.voet en spr.stuk voorkomt een te grote hitte overdracht!!
gr.Jan.