opstellen torsieveer

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

opstellen torsieveer

Bericht: # 125698Bericht dirkoosterhoff »

Hallo,
Aangezien mijn 4 aan de rechter voorkant iets lager staat dan links en volgens mij in het geheel aan de voorkant wat laag staat wil ik de torsie veren iets opstellen.
In het kluwer boek heb ik gelezen dat je dan de auto moet opkrikken zodat de wielophanging geheel naar beneden hangt en min of meer ontspannen is.
Dan de twee torsie staven middels een steun met elkaar verbinden (waarom?) om dan vervolgens met een flinke sleutel en een stuk pijp ter verlenging de boel opspannen (bout bij de reactiearm er uit,gaatje opschuiven,bout er in).
Klopt dit zo'n beetje en is dat inderdaad zelf te doen of sla ik nu de plank ver mis.
Mijn vier is van het eerste type 1964.
Ben benieuwd,

Dirk.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: opstellen torsieveer

Bericht: # 125702Bericht GijSsie »

Klopt.

Bij de oude 4tjes kun je de 2 bouten loshalen in de middenbalk de 3de moet je laten zitten daar draait het spul dan omheen. En dan opspannen. Nu is het de vraag, hoeveel gaatjes heb je nog over om op te spannen? Als het al in het laatste gaatje zit moet de kop die over de torsiestang zit los en moet je de kop een tandje verzetten.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: opstellen torsieveer

Bericht: # 125710Bericht dirkoosterhoff »

Ik heb nog stelgaatjes genoeg over.
Ik heb alleen bij mijn 4 uit 64 geen drie boutjes maar twee.
1 kleine onder waar de reactiearm omheen draait en 1 dikkere bout waar je na het stellen de boel weer mee vast zet.
Als de auto helemaal is opgekrikt en het wiel vrij hangt is de spanning op de torsiestaaf dan dermate minder dat je met een flinke sleutel en verlengstuk voldoende kracht kunt zetten om het boutje er uit en weer in te zetten?
Ik heb even een poging gedaan zonder verlengstuk en dat ging eigenlijk niet.
En waarom moeten de twee staven door middel van een steunstang met elkaar verbonden worden?

Dirk
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: opstellen torsieveer

Bericht: # 125717Bericht GijSsie »

De stangen moet bij elkaar gehouden worden om ze in de houder te houden. Ik kan mij herinneren dat ik bij mijn oude 4 slechts een kwart ronde beugel die de torsie tegenhoud en mijn savane heeft een half ronde beugel.

Als je nog even wacht. Jeff gaat een TOOL maken, scheelt zeeen van tijd als je die gebruikt en dan blijft het opspannen allemaal onder controle.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: opstellen torsieveer

Bericht: # 125719Bericht dirkoosterhoff »

Ja ik had al een mailtje van Jeffrey gekregen.
Denk dat ik dat maar doe of ik vraag Ruud wind om die veren te stellen.
Bedankt voor je reactie

Dirk
Plaats reactie