Pagina 1 van 1

Geplaatst: do jan 16, 2003 3:33 pm
door cyclofrene
ik heb een aantal vrage over de revisie van een cilinderkop.
wat zijn de belangrijke dingen die dan gedaan moeten worden?

ik weet dat ik de kop moet laten vlakken.
maar verder?
kleppen, wat moet ik daarmee doen?
de klepgeleiders moeten die vervangen worden?
en hoe krijg ik de gore koolaanslag eruit?

Geplaatst: do jan 16, 2003 6:56 pm
door Ardi
Ik moet even vooraf zeggen dat ik net een viertje heb en ik weet niet specifiek dingen van een viertje.

In principe zou ik alleen vervangen wat aan vervanging/reparatie toe is.

Als je koppakking (erg) lek is en er een andere koppakking in moet, dan moet de kop worden gevlakt. Als ie een klein beetje lekt kan je de koppakking vervangen zonder de kop te vlakken.

Je kleppen en klepzittingen moet je alleen eruithalen als je kleppen lekken.
Als je je kleppen vervangt moet je ook je klepzittingen vervangen! Dit is een pokkewerk en kan je normaal gesproken niet zelf.

Die zwarte zooi kan je beter laten zitten ofeen klein beetje schoonmaken. Die zwarte zooi voorkom je/haal je weg door lange stukken te rijden, carburateur goed af te stellen en zorgen dat je bougies goed zijn. Het kan ook zo zijn dat je zuigerveren niet zo goed meer zijn, maar das een ander verhaal.

Mijn advies: Zoek een goede kop op van een vierje, dat scheelt een hoop gezeik, tijd en geld. Een gevlakte kop is namelijk een extra aanslag op je zuigerveren, dus je olie verbruik gaat flink omhoog

Geplaatst: do jan 16, 2003 8:25 pm
door Folkert
Waarom is een gevlakte kop een aanslag op je zuigerveren???

Als je zelf in staat bent de kleppen eruit te halen, dan mag je die voorzichtig in de kolomboor zetten en dan met een stukje staalwol (schuursponsje) de aanslag eraf halen. Voor het monteren ff de klep en zitting op elkaar in slijpen met wat slijppasta en het past weer als piet in griet...

Geplaatst: do jan 16, 2003 11:27 pm
door Ron
:lol:

Geplaatst: do jan 16, 2003 11:36 pm
door Goof
Das wel een typische uitdrukking ja. :smile:

Geplaatst: vr jan 17, 2003 12:16 am
door Folkert
Echt! van mooi passende klepjes en een gelijke compressie voor alle cilinders is serieus stoer: daar gaattie heel mooi van lopen...

Geplaatst: vr jan 17, 2003 12:14 pm
door cyclofrene
maar hoe had je dat slijpen precies in gedachten?

Geplaatst: vr jan 17, 2003 8:05 pm
door Folkert
De klep en de zitting dienen op elkaar in geslepen te worden: klep erin, beetje pasta en dan de klep draaien, voorzichtig een beetje duwen tijdens het draaien... In de handel zijn stokjes met een zuignapje te koop om de klep gemakkelijk rond te draaien...

Geplaatst: za jan 18, 2003 2:22 pm
door Ron
Heb ik liggen uit een oude doos van Ome Renault. Grappig ding, en heb ik nog nooit gebruikt. Naar de constructie kijkend vind ik het er maar amateuristisch uitzien, maar dat handwerk is wel beter dan die zuignap op een dremel met 30000 tpm. Denk ik.

Geplaatst: za jan 18, 2003 2:58 pm
door Folkert
NOOIT machinaal doen, dat inslijpen... Dr hoeven geen halve meters vanaf!

Geplaatst: zo jan 19, 2003 7:52 pm
door cyclofrene
nou de klepjes er weer netjes inzitten, en ook netjes geslepen. ze sloten eerst helemaal niet mooi aan met de zitting. en ik ben er voor een paar kleppen een behoorlijke tijd aan het slijpen geweest. ik heb geen zuignapje gebruikt maar een accuboor met een variabel toerental en hem op lage toeren gebruikt. en als je dat een beetje met beleid doet folkert dan gaat dat best mooi.

ik heb de kop ook laten vlakken, je kunt nooit weten. en voor 27 eurootjes kun je het niet laten.

Geplaatst: zo jan 19, 2003 8:18 pm
door Folkert
PRECIES... Het vlakken alleen is niet zo vreselijk duur. Net wat je zegt: zo goedkoop dat je stom bent als je het niet doet... Het laten monteren van klepgeleidertjes etc doet de prijs opdrijven...