Pagina 1 van 1

startmotor

Geplaatst: wo feb 16, 2011 6:05 pm
door dirkoosterhoff
Hallo,

Weet iemand toevallig (heel zeker) of je een 6 volt Paris Rhone startmotor kunt uitwisselen met een 6 volt Ducellier startmotor?
Volgens Bram moet dat kunnen maar ik wil nog even weten of iemand daar ervaring mee heeft en of het inderdaad kan.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 5:09 am
door ap
Als Bram zegt dat het kan dan kan dat.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 8:57 am
door dirkoosterhoff
Bram zei dat beide types op het 680 blok voorkomen maar kon ook niet met zekerheid zeggen of ze uitwisselbaar zijn.
Mijn Paris -Rhone is niet helemaal fijn meer en er ligt in het magazijn nog een splinternieuwe Ducellier.
Vandaar mijn vraag.
Groet,Dirk.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 10:31 am
door Hanz
PR al geraadpleegd?

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 12:56 pm
door dirkoosterhoff
Hanz schreef:PR al geraadpleegd?
Wie of wat is PR?

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 1:21 pm
door jeffr4
dirkoosterhoff schreef:
Hanz schreef:PR al geraadpleegd?
Wie of wat is PR?
Offffff........in de M.R. 61 gekeken. kan daar ook staan of ze uitwisselbaar zijn.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 2:17 pm
door Hanz
dirkoosterhoff schreef:Wie of wat is PR?
Manual de Pieces de Rechange. Onderdelenboek met duidelijke tekeningen. Geeft bijvoorbeeld ook aan welke motor met welke startmotor samen gaat.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 6:54 pm
door dirkoosterhoff
helaas heb ik geen van beide boeken.
In het grote Kluwer boek staan op pag.170 wel twee tekeningen van beide typen.
daarbij lijkt de voorkant van de Ducellier iets langer dan de Paris rhone.
Ik weet dus niet of dat van invloed is.
Ook de maten die er bij staan zijn iets anders.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 7:01 pm
door schoapke
de PR 728 [1964] zegt over de paris-rhone het volgende: voor toepassing van dit onderdeel moet de diameter van de doorvoergaten voor de bevestigingspennen bij de lagerkap aan de collectorszijde op 6.15mm gebracht worden.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 7:25 pm
door dirkoosterhoff
Maar ja,dat maakt nog niet duidelijk of hij uitwisselbaar is met een Ducellier.

Re: startmotor

Geplaatst: do feb 17, 2011 8:24 pm
door schoapke
dat is de enige opmerking die er bij staat, mijn interpretatie is dat bij een Paris Rhone het doorvoorgat groter moet zijn om net als een ducellier te passen.

ergo; uitwisselbaar

Re: startmotor

Geplaatst: za feb 19, 2011 1:55 am
door RVIER
hebo's,

haynes blz 169 (figuur 9.20-9.23) geeft denk ik de oplossing. Functioneel en aan de bendixzijde zijn ze identiek.
Voor zover ik weet heeft renaullt altijd spullen van Ducellier en Paris Rohne naast elkaar gemonteerd, later ook nog Femsa en Bosch.

Volgens mij zijn er maar eigenlijk 2 echter varianten van startmotoren in de opname aan de moterzijde: 2 of drie bevestigingsgaten.

vr gr Fons

ps. Hiermee twijfel ik niet aan de woorden van Bram, noch expliciet noch impliciet. Immers als hij het zegt klopt het, ik illustreer alleen zijn gelijk :D

Re: startmotor

Geplaatst: za feb 19, 2011 10:35 am
door schoapke
afbeeldingen 9.20 tot 9.23 zijn alle met twee bevestigings punten. Alleen de latere 1100 blokjes hebben een startmotor met drie bevestigings punten.

Re: startmotor

Geplaatst: za feb 19, 2011 6:44 pm
door RVIER
@schoapke,

Klopt, ik vergat er bij te zetten dat op de 800 cc variant alleen startmotoren met 2 oren voorkomen en op de 1100 cc alleen drie oren

vr gr fons

Re: startmotor

Geplaatst: za feb 19, 2011 7:45 pm
door dirkoosterhoff
O.k. mensen allemaal erg bedankt voor de informatie.
Hier kan ik wel weer mee verder.
En natuurlijk ga ik er ook vanuit dat Bram het weet. Het is alleen mijn eigen onzekerheid waardoor ik zoveel mogelijk meningen wil navragen.