wiellagers voorwielen monteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
carel

wiellagers voorwielen monteren

Bericht: # 124581Bericht carel »

hallo kenners

Ik ben bezig met het weer monteren van de helemaal gedemonteerde ophanging, aandrijving en remmen: assen, fusees, stuurkogels, wiellagers etc.
Mijn vraag betreft de wiellagers:
Per kant is er een binnenlager en een buitenlager:
een van de lagers heeft een dunne rubber o-ring op de buitenkant op ongeveer 1/3 van de rand en de andere is uitgevoerd met een schuin rubberen opstaand randje aan een zijde.
Is de eerst genoemde het binnenlager en komt deze met de 1/3de kant aan de zijde van de aandrijfas en vormt tweede het buitenlager waarbij het schuine rubberen opstaande randje aan de wielzijde moet komen?
Dit lijkt mij de meest logische wijze van montage.
Ik hoop dat jullie deze omschrijving begrijpen en mijn vraag kunnen beantwoorden. :D
Mocht ik antwoord krijgen dan kan ik morgen lekker verder sleutelen!!
Alvast hartelijk bedankt
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: wiellagers voorwielen monteren

Bericht: # 124582Bericht GijSsie »

Dit forum is natuurlijk om je te helpen, maar wellicht was het handig geweest om fotos te maken bij de demontage?

Ik weet niet of je ergens een kluwer vandaan kunt toveren? Of dat iemand de desbetreffende bladzijden voor je in kan scannen? Daar staat ongetwijfeld in hoe je dit op moet lossen... of beter gezegd monteren
Savane 1993 =D
carel

Re: wiellagers voorwielen monteren

Bericht: # 124590Bericht carel »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga het verder uitzoeken.
Het werkplaats boek verschafte niet de vereiste helderheid helaas. De Kluwer tip ga ik morgen opvolgen.
ik heb inderdaad wel fotos gemaakt maar die waren van een andere R4 en die waren niet van toepassing op de R4F4 waar ik nu mee bezig ben.

Jullie horen nog van mij.
Carel
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: wiellagers voorwielen monteren

Bericht: # 124594Bericht Willem de Zwijger »

Het opstaande afdichtingsrubbertje zit aan de kant van de versnellingsbak en het afdichtsringetje zit aan de kant van de remschijf, misschien kun je er hier iets van zien:
viewtopic.php?f=2&t=6692&hilit=lagers+persen
Lees het hele topic even want daar staan zeer waardevolle lessen in als je wilt voorkomen dat je over een half jaar weer staat te sleutelen...
carel

Re: wiellagers voorwielen monteren

Bericht: # 124598Bericht carel »

@ willem de zwijger: Willem bedankt voor je tip en de verwijzing naar het hele verhaal van snel slijtende lagers. Bij het zoeken in het forum op lagers kwam dit niet naar boven.
Ik begrijp dus dat het lager met het opstaande randje tegen het koperen schijfje op de steekas zit.
Het andere lager met de O-ring is dus het buitenlager.
Overigens heb ik geen schijfremmen maar de "ouderwetse trommels.
ik hou je op de hoogte

carel
Plaats reactie