differientieel 8x33 renault 5 zelfde als sinpar?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

differientieel 8x33 renault 5 zelfde als sinpar?

Bericht: # 124334Bericht dick holtrop »

ik zoek voor mijn sinpar bak een 8x33 differientieel met secundaire as. (as is langer dan GTL)

nu las ik dat er in een renault 5 5 bak ook een 8x 33 diff zit? (5 bak is ook langer)

zou ik deze kunnen gebruiken in mijn sinpar bak?

of wie heeft er toevallig een 5 bak los liggen (open)

ik hoor het graag

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: differientieel 8x33 renault 5 zelfde als sinpar?

Bericht: # 124508Bericht Okido »

Een 8x33 differentieel in een 5-bak is mij niet bekend, wel heb ik een keer een discussie gevolgd op een Frans forum waarbij het de bedoeling was een Sinparbak juist om te bouwen naar een langere overbrenging door middel van het differentieel van een 5-bak. Dat staat dus haaks op wat jij wilt.

Verder heeft de 5-bak aan het eind van de pignonas een 5e tandwiel en een wormwiel voor de kilometertelleraandrijving. De Sinparbak heeft alleen aan het eind een tandwiel voor de aandrijving (een soort van omleiding) naar de as van de achterwielen. Bij Sinpar zit het wormwiel voor de kilometertelleraandrijving op de as naar de achterwielaandrijving. Fundamenteel anders dus, de as 5-bak is langer dan 4x4-as. De 5-bak past ook niet standaard onder de R4, de Sinpar-bak wel. Mijn conclusie is dat ik eerder geneigd zou zijn om te kijken of een 4-versnelingspignonas om te bouwen is naar een Sinparas door het eind van de as om te bouwen van wormwiel naar tandwiel voor achterwielaandrijving. Dan zou je ook geen probleem hebben met de voorgeschreven "gepaardheid van tandwielen van het differentieel". Met een grote ALS dat zou lukken is het zelfs misschien mogelijk om het onderdeel voor de achterwielaandrijving over te zetten op een standaard 4-bak.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie