Slecht lopend motortje

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
van.oirschot
Berichten: 13
Lid geworden op: di jan 18, 2011 1:20 pm
Locatie: Heerlen

Slecht lopend motortje

Bericht: # 124289Bericht van.oirschot »

Ik heb een R4F6 van 1985. De motor loopt als een diesel.
Ik heb het gevoel dat hij op 2 cilinders loopt, maar als ik de bougie uit het blok verwijder en hem tegen het blok hou, vonkt deze wel Als ik onder het lopen de kabel van de verdeler afhaal, gebeurd er helemaal niets bij de 3 e en 4e cilinder.

Ik heb al aardig wat berichten op dit Forum doorgespit en heb een aantal dingen gecheckt. Er bleek een nieuw slangetje te zitten van het spruitstuk naar de carburateur waar geen restrictie in bleek te zitten. Dit was echter niet de oorzaak. Nu loopt er nog een slangetje voor de carterventilatie. Hier zit ook geen calibratie in. Is dit wel noodzakelijk?

Er zijn mensen die denken dat het aan de carburateur ligt. ( Zenith 28IF ) Ik heb deze dan ook al vervangen, echter zonder enig verschil.

Als mijn 4-tje hard moet werken voor bv een heuvel, dan loopt ie beter.

Wie kan mij helpen?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124291Bericht R4F6GTX Automaat »

van.oirschot schreef:. Als ik onder het lopen de kabel van de verdeler afhaal, gebeurd er helemaal niets bij de 3 e en 4e cilinder.
Je zegt zelf al waar je moet gaan zoeken dacht ik zo...

Hoe zijn de bougies, de kabels, verdelerkap, hoe staan je kleppen etc
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
van.oirschot
Berichten: 13
Lid geworden op: di jan 18, 2011 1:20 pm
Locatie: Heerlen

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124293Bericht van.oirschot »

Ja sorry, je hebt hier te maken met een leek of liever gezegd 2 leken. De R4 is van mijn man, maar hij heeft het geduld niet om dit forum door te spitten, dus dat doe ik voor hem en roep dan vanalles wat hij na moet kijken.

Ik weet dat er nieuwe bougies, bougiekabels en een nieuwe verdelerkap op zitten. De afstelling van de kleppen moet ik hem vragen. Hij is in de garage geweest, alleen weten ze het daar ook niet. Ze zeggen alles vervangen te hebben. Alleen onze monteur was nog vloeibaar ten tijde van de bouw van deze autootjes. Ik weet niet of dat iets wil zeggen, maar misschien ziet hij iets heel simpels over het hoofd doordat hij het te ver weg zoekt.

Ik snap dat het niet goed is dat 2 cilinders niet blijken te functioneren, maar dat kan toch ook andere oorzaken hebben dan kabels en bougies?

Groetjes Tamara
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124294Bericht kneul0 »

hallo,

Ik heb ook het probleem gehad dat mijn r4 op 2 cilinders liep.
bij mij was ook alles vervangen, maar het veertje van de contactpuntjes was gebroken ook al zaten deze er pas 2 maanden in dus daar zou je naar kunnen kijken.

veel succes

leon
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124306Bericht R4F6GTX Automaat »

Welke omgeving wonen jullie?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124315Bericht deutz »

Reparatie dienst beginnen??
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124325Bericht R4F6GTX Automaat »

Als het in de buurt is misschien....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
van.oirschot
Berichten: 13
Lid geworden op: di jan 18, 2011 1:20 pm
Locatie: Heerlen

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124327Bericht van.oirschot »

Wij wonen in Heerlen. Ik weet niet precies hoever dat van Duckstad af is :D
Gebruikersavatar
van.oirschot
Berichten: 13
Lid geworden op: di jan 18, 2011 1:20 pm
Locatie: Heerlen

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124331Bericht van.oirschot »

Ik heb zojuist de contactpuntjes gecheckt die zijn nieuw en de veer is ook in orde.

Wat ik wel zag is dat toen ik de derde kabel van de verdeler aftrok, er een vonk oversloeg tussen de verdelerkap en de slang van de waterpomp naar de kachel in de auto.

Iemand die hier een verklaring voor heeft??

Gr Rene.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124333Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, bougie kabels versleten

edit: wacht effe, ik lees het nog eens. Bedoel je dat terwijl de motor liep je de kabel uit de verdeler trok, of van de bougie?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
van.oirschot
Berichten: 13
Lid geworden op: di jan 18, 2011 1:20 pm
Locatie: Heerlen

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124336Bericht van.oirschot »

ja tijdens het lopen van de motor trek ik de kabel uit de verdelerkap en dan slaat de vonk over naar die slang.

heb net nog een nieuwe boubine geplaatst maar daar ligt het niet aan.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124338Bericht R4F6GTX Automaat »

Lijkt me geen goed idee om de kabel uit de verdelerkap te trekken; die vonk die nu op de slang sloeg kan je ook op jezelf krijgen als je iets te dicht in de buurt komt. De vonk zoekt iets wat massa maakt en een waterslang zou dat ook kunnen als er water in zit... tis toch iets van 20.000 volt... kun je een aardige optater van krijgen.
Gewoonlijk haal je de kebel los bij de bougie,( met een geïsoleerde tang) dan kan je verschil horen ook als je 'm net tegen de bougie houdt.
Hoe is de afstand van de bougie elektroden? Lijkt wel of die dicht staan. 0, 7 mm tussenruimte geven
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124339Bericht R4F6GTX Automaat »

van.oirschot schreef: Alleen onze monteur was nog vloeibaar ten tijde van de bouw van deze autootjes. Ik weet niet of dat iets wil zeggen, maar misschien ziet hij iets heel simpels over het hoofd doordat hij het te ver weg zoekt.
Monteursopleidingen van nu zijn meer van de moderne, computergestuurde auto's. Meeste van die mennekes weten inderdaad niet hoe een echte auto werkt en kleppen stellen weten er ook niet veel. Bij modernere motoren gaat dat hydraulisch via de motorolie (al heeft mijn Cadillac uit de 60er jaren dat ook).
Hoe lang is de auto in de garage geweest?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
van.oirschot
Berichten: 13
Lid geworden op: di jan 18, 2011 1:20 pm
Locatie: Heerlen

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124372Bericht van.oirschot »

De auto is zo'n twee weken ongeveer in de garage geweest.

Ik ben zelf weer gaan proberen en heb de carburateur uitelkaar gedraaid, schoon gemaakt en weer gemonteerd.
uiteraard geprobeerd maar de auto blijft slecht lopen.
wat mij wel opvalt is als ik het vacuumslangetje van de carburateur afhaal, hij wellis waar hoger stationair loopt maar wel mooi en constant.Terwijl als ik hem er dan weer opzet hij als het ware weer begint te dieselen.

Gr Rene,
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Slecht lopend motortje

Bericht: # 124425Bericht Tweety »

Dus eh... als je de 3e en 4e loshaald maakt dat niet uit... draai ze is om !? die kabels...
onstekings tijdstip kan evt ook het probleem zijn, maar als je dan een kabel loshaald loopt ie echt niet meer...
een kapotte bougie zou ook kunnen, lijkt soms wel of ie vonkt, maar dat is niet altijd zo...
Plaats reactie